جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۴۳۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
پايگاه رتبه بندي و ارزشيابي دانشگاه هاي جهان، QS، گزارش جديد خود را از بررسي بيش از دو هزار دانشگاه در سرتاسر جهان در سال 2011 منتشر کرده است که بر اساس اين رتبه بندي دو دانشگاه ايران در بخش موضوعي حايز رتبه هايي در رده 200 شده اند.

 مهر: QS در دور جديد رتبه بندي خود از 6 شاخص کلي براي ارزيابي عملکرد و ساختار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در سرتاسر جهان استفاده کرده که اين شاخصها عبارتند از اعتبار آکادميک، شهرت اساتيد، نسبت ارجاع به مقالات به هر يک از اعضاي هيات علمي، استادان دانشجو، دانشجويان بين المللي و اساتيد بين المللي.

همچنين رتبه بندي در پنج زمينه مطالعاتي هنر و علوم انساني ، مهندسي و فناوري، علوم زيستي و پزشکي، علوم طبيعي، مديريت و علوم اجتماعي انجام گرفته است. در عين حال در اين رتبه بندي به هر دانشگاه يا موسسه ستاره هايي اختصاص يافته است که داشتن هر ستاره مقررات خاص خود را دارد:

 

يک ستاره: موسسه بايد مجوز ارائه دوره هاي مجاز تحصيلي و مدارک مجاز پايان دوره را داشته باشد. 

دو ستاره تا چهار ستاره: بايد يک درصد دانشجوي بين المللي داشته باشد. بايد از 20 استاد داور برخوردار باشد. بايد دو ارجاع به مقاله از هر يک از اعضاي هيات علمي داشته باشد و همچنين بايد دست کم داراي 75 داور آکادميک و يا دو ارجاع به مقاله از هر يک از اعضاي هيات علمي برخوردار باشد.

 

پنج ستاره: بايد دست کم داراي 150 داور آکادميک و يا سه ارجاع به مقاله از هر يک از اعضاي هيات علمي داشته باشد، بايد پنج درصد دانشجو و پنج درصد استاد بين المللي داشته باشد، بايد داراي 150 داور آکادميک و 40 داور کارفرما باشد، بايد در بخش زيرساختار 80 امتياز داشته باشد.

سيستم ستاره هاي QS سيستم رتبه بندي خلاقانه و جديدي است که متناسب با نيازهاي دانشگاه ها که خواهان ارزيابي شدن تمامي نقاط قوت خود هستند، با استفاده از شاخصهايي جامع تر نسبت به شاخصهاي ديگري که در رتبه بندي استفاده مي شوند ارائه شده است. از ديگر نکات جديد در اين رتبه بندي اعلام آمار دانشجويان داخلي و بين المللي و همچنين شهريه هر يک از دانشگاه ها است.

10 دانشگاه برتر جهان

رتبه دانشگاه کشور امتياز
1 کمبريج انگلستان  100
2 هاروارد آمريکا 99.34 
3 MIT آمريکا  99.21
4 ييل آمريکا 98.84 
5 آکسفورد انگلستان 98 
6 امپريال کالج انگلستان 97.64 
7 کالج لندن انگلستان 97.33
8 شيکاگو آمريکا 96.08 
9 پنسيلوانيا آمريکا 95.73 
10 کلمبيا آمريکا 95.28 
 
بر اساس گزارش سال 2011 پايگاه QS امسال دانشگاه کمبريج رتبه اول را در ميان دانشگاه هاي جهان به دست آورده است. در پي کمبريج دانشگاه هاي هاروارد، موسسه تکنولوژي ماساچوست يا MIT، دانشگاه ييل، دانشگاه آکسفورد، امپريال کالج لندن، دانشگاه کالج لندن، دانشگاه شيکاگو، دانشگاه پنسيلوانيا و دانشگاه کلمبيا رتبه هاي دوم تا دهم جهان را به خود اختصاص داده اند. همچنين در دسته بندي و رتبه بندي دانشگاه ها در قالب موضوع، در بخش علوم زيستي و پزشکي دانشگاه هاي هاروارد، کمبريج، آکسفورد، استنفورد و جان هاپکينز رتبه هاي اول تا پنجم را به دست آورده اند.

دانشگاه هاي برتر جهان در رتبه بندي موضوع
 
موضوع اول دوم سوم چهارم پنجم
هنر و علوم انساني هاروارد آکسفورد کمبريج کاليفرنيا برکلي ييل
مهندسي و فناوري MIT استنفورد کاليفرنيا برکلي کمبريج موسسه تکنولوژي کاليفرنيا
علوم زيستي و پزشکي هاروارد کمبريج آکسفورد استنفورد جان هاپکينز
علوم طبيعي کمبريج هاروارد MIT کاليفرنيا برکلي آکسفورد
مديريت و علوم اجتماعي هاروارد آکسفورد استنفورد کاليفرنيا برکلي کمبريج
 در بخش علوم انساني و هنر دانشگاه هاي هاروارد، آکسفورد، کمبريج، کاليفرنيا برکلي و ييل رتبه هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. دانشگاه هاي MIT، استنفورد، کاليفرنيا برکلي، کمبريج و موسسه تکنولوژي کاليفرنيا پنج جايگاه اول در بخش مهندسي و تکنولوژي را از آن خود کرده اند. در بخش علوم طبيعي نيز دانشگاه هاي کمبريج، هاروارد، MIT، کاليفرنيا برکلي و دانشگاه آکسفورد رتبه هاي اول جهان را کسب کرده اند و در نهايت در بخش علوم اجتماعي و مديريت دانشگاه هاي هاروارد، آکسفورد، استنفورد، کاليفرنيا برکلي و کمبريج اول تا پنجم دانشگاه هاي جهان شده اند.
رتبه دانشگاه هاي ايران
 
دانشگاه موضوع رتبه
تهران مهندسي و تکنولوژي 235
تهران علوم طبيعي 294
شريف مهندسي و تکنولوژي 264
با اينکه نام دانشگاه هاي ايران در ميان 300 دانشگاه برتر جهان مشاهده نمي شود، اما در بخش رتبه بندي موضوعي، در بخش رشته هاي مهندسي و تکنولوژي دانشگاه تهران رتبه 235 و دانشگاه صنعتي شريف رتبه 264 را به دست آورده است. همچنين در بخش علوم طبيعي نيز دانشگاه تهران رتبه 294 جهان را کسب کرده است.


نظر شما