جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۴۳۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
سخنگوي کميسيون جهاد اقتصادي با تأکيد بر لزوم برنامه‌ريزي براي جلوگيري از خروج دانشجويان ايراني به مقصد کشورهايي مانند مالزي، از خروج سالانه دست‌کم 15هزار دلار ارز به ازاي هر دانشجوي ايراني حاضر در مالزي خبر داد و گفت: روند رو به‌رشد مهاجرت به مالزي و برخي کشورهاي ديگر، منافع ملي را تهديد مي‌کند.

خانه ملت: جعفر قادري با ابراز نگراني از روند رو به‌رشد مهاجرت ايرانيان به کشور مالزي و تبديل شدن اين کشور به مقصد بسياري از دانشجويان، تصريح کرد: به ازاي هر دانشجوي ايراني که کشور را به مقصد مالزي ترک مي‌کند دست‌کم سالانه 15هزار دلار ارز از کشور خارج مي‌شود که اين رقم بدون احتساب ساير زيان‌هاي ناشي از خروج اين دانشجويان است.

 خروج هر دانشجوي ايراني = از دست رفتن هزينه‌هاي کشور براي تربيت او

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي همچنين افزود: متأسفانه آمار دقيقي از دانشجوياني که سالانه کشور را به مقصد ساير کشورهاي جهان ترک مي‌کنند در دست نيست، اما بدون شک خروج هر دانشجو به معناي خروج هزاران دلار ارز و از دست رفتن ميليون‌ها تومان سرمايه‌گذاري کشور براي تربيت اين افراد در طول‌ سال‌هاي تحصيل‌شان در ايران است.

وي همچنين افزود: آفت ديگري که خروج دانشجويان به همراه دارد، خروج نيروي کار مستعد و جواني است که مي‌تواند پويايي اقتصادي و رشد توليد را براي کشور به ارمغان بياورد.

 برخورد با مالزي در صورت تبديل اين کشور به پايگاه دشمنان نظام

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اين که برخي شواهد نشان از تحرکات گسترده معاندان نظام در مالزي دارد، تصريح کرد: آزادي عملي که مالزي براي برخي گروه‌هاي معاند نظام ايجاد کرده در کنار همراهي اين کشور با سياست‌هاي غرب عليه کشور ما، نشان‌دهنده اين موضوع است که بايد در برخي روابط با اين کشور تجديد نظر کنيم.

سخنگوي کميسيون جهاد اقتصادي همچنين افزود: هر کشوري که سياست‌هاي سياسي و اقتصادي آن در جهت دشمني با نظام جمهوري اسلامي باشد واز حسن نيت ما سوءاستفاده کند، مطمئنا با برخورد نظام روبه‌رو مي‌شود و در اين زمينه تعارفي با هيچ يک از کشورهاي جهان نداريم.

 جلوگيري از مهاجرت دانشجويان به سرمايه‌گذاري نياز دارد

قادري با بيان اين که خروج دانشجويان از کشور زيان‌هاي اقتصادي فراواني براي ما دارد، تأکيد کرد: نظام آموزش عالي ما مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در زمينه گسترش تحصيلات دانشگاهي و پذيرش دانشجوي شهريه‌اي مانع از خروج اين افراد از کشور شود.

اين عضو کميسيون ويژه نظارت و پيگيري بر اجراي اصل 44قانون اساسي تصريح کرد: مجلس آماده همکاري با دولت و وزارت نيروست تا با کمک يکديگر منابع لازم براي گسترش تحصيلات دانشگاهي را فراهم کنند تا ديگر هيچ دانشجويي صرفا به علت عدم امکان ورود به دانشگاه‌هاي داخلي عازم دانشگاه‌هاي خارجي بي‌کيفيت و سطح پايين نشود.

نظر شما