جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۷
کد خبر: ۴۴۴۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست:
من در حال کمک کردن به ترتيبات آزادي آنها طي چند روز آينده هستم بنابراين آنها قادر خواهند بود که به خانه بازگردند. البته اين اقدامي بشر دوستانه يکجانبه است.

فارس: روزنامه آمريکايي واشنگتن پست مصاحبه طولاني را با رئيس جمهور ايران انجام داد و در اين مصاحبه درباره موضوعات مختلفي با وي صحبت کرد.

 

"لالي ويموث" دستيار سردبير ارشد روزنامه واشنگتن پست با "محمود احمدي‌نژاد" رئيس جمهور ايران مصاحبه‌اي را انجام داده است و رئيس جمهور ايران در اين مصاحبه ضمن گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف، در بخشي از گفت‌وگوي خود گفت که 300 ميليون مردم آمريکا قرباني منافع چند صد صهيونيست شده‌اند.

 

واشنگتن پست: مردم در ايالات متحده اين درخواست را دارند که شما قبل از آنکه به نيويورک براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل بياييد، عفو را به دو آمريکايي که در ايران در بازداشت به سر مي‌برند ببخشيد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: من در حال کمک کردن به ترتيبات آزادي آنها طي چند روز آينده هستم بنابراين آنها قادر خواهند بود که به خانه بازگردند. البته اين اقدامي بشردوستانه يکجانبه است.

 

واشنگتن پست: بنابراين شما در حال انجام ترتيبات آزادي آنها هستيد؟ آيا آنها طي چند روز آينده آزاد ميشوند؟

 

محمود احمدي‌نژاد: من اميدوارم که اين اتفاق بيفتد. اميدوارم که اين موضوع طي چند روز آينده روي دهد. ما تلاش‌هاي وسيعي را براي آن انجام داده‌ايم. اين عفوي يکجانبه از سوي ملت ايران و از سوي جمهوري اسلامي ايران است.

 

واشنگتن پست: چه زماني شما اين [آزادي دو زنداني] را آشکارا اعلام خواهيد کرد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: زماني که آنها آزاد شوند، اين موضوع اعلام خواهد شد.

 

واشنگتن پست: سوريه چقدر براي ايران اهميت دارد؟ ديدگاه شما درباره اوضاع در سوريه چيست؟

 

محمود احمدي‌نژاد: براي ما، روابط ما مهم است. هر کس در جهان براي ما مهم است، هرجا که مردم در آنجا زندگي مي‌کنند.

 

واشنگتن پست: سوريه و نه کشور ديگري متحد کليدي براي ايران به شمار مي‌آيد، من درک مي‌کنم که شما تلاش مي‌کنيد که به رئيس جمهور [بشار] اسد کمک کنيد. آيا شما معتقديد که اين رژيم باقي خواهد ماند؟

 

احمدي‌نژاد: براي ما، لبنان، ترکيه و سوريه مهم هستند. افغانستان، پاکستان،‌کشورهاي که در منطقه خليج فارس هستند. سوريه در صف جلوي مقاومت قرار دارد.

 

واشنگتن پست: من مي‌داتم که اخيرا شما از رئيس جمهور اسد خواستيد که اصلاحات انجام دهد و به مردم خود گوش دهد.

 

احمدي‌نژاد: بله، وي خودش اعلام کرده که اصلاحاتي را اعلام خواهد کرد. من معتقدم که هر کسي در جهان نياز دارد که اصلاحاتي را ببيند، در اروپا، آمريکا،‌آسيا و هر جاي ديگر.

 

واشنگتن پست: سوال اين است که ما در آمريکا به دنبال اين هستيم که آيا رئيس جمهور [بشار اسد] خواهد ماند، يا وي به پايان رسيده است؟ برآورد شما چيست؟

 

محمود احمدي‌نژاد: ما معتقد نيستيم که ما بايد درباره شرايطي نظير اين صحبت کنيم. اين به تصميم مردم و دولت سوريه بستگي دارد. ما معتقديم که براي ديگران خيلي مهم است که دخالت نکنند.نه غربي‌ها نه ديگر قدرت‌ها چه ناتو يا ديگر اتحادهاي نظامي.

 

واشنگتن پست: به نظر مي‌رسد که مردم در سرويه خواستار آن هستند که وي قدرت را ترک کند.

 

محمود احمدي‌نژاد:بله، بعضي از مردم عليه وي هستند. آنها نيز بايد محترم شمرده شوند اما زماني ديدگاه‌هاي واقعي مردم فهميده خواهد شد که انتخاباتي واقعي وجود داشته باشد. من اميدوارم که اين موضوع در فضايي دوستانه و قابل درک اتفاق بيفتد.

 

واشنگتن پست: شما معتقديد که بايد انتخاباتي در سوريه انجام شود؟

 

محمود احمدي‌نژاد:انتخابات آزاد بايد در هر کجاي جهان برگزار شود حتي در ايالات متحده.

 

واشنگتن پست: گزارش شده است که ايران مشاوران و نيروهاي قدس را براي کمک به رئيس جمهور اسد اعزام کرده است.

 

محمود احمدي‌نژاد: ما با سوريه يک رابطه داريم، يک رابطه قديمي. همچنين ما با مردم سوريه روابط خوبي داريم، با تمامي بخش‌هاي جمعيتي. اين شرايط در عراق و ديگر کشورها نيز وجود دارد.

 

واشنگتن پست: عراق را پس از عقب‌نشيني آمريکا چگونه مي‌بينيد؟ آيا فکر مي‌کنيد که نفوذ ايران در عراق افزايش خواهد يافت؟

 

محمود احمدي‌نژاد: اگر آمريکا از هر جايي عقب نشيني کند، اوضاع قطعا بهبود يافته و بهتر مي‌شود. ما به دنبال افزايش نفوذ خود نيستيم. ما رابطه دوستانه و ويژه‌اي با عراق داريم. ما به فرهنگ مشابه‌اي تعلق داريم و مردمانمان دوست هستند.هر ساله،‌ميليون‌ها نفر از ايران و عراق به کشور ديگري مسافرت مي‌کنند و ما همچنين شاهد ازدواح ميان عراقي‌ها و ايرانيان هستيم. بسياري از ايرانيان در عراق متولد شده و بسياري عراقي نيز در ايران به دنيا آمده‌اند. اين نوعي رابطه ويژه، گرم و صميمي است. پارلمان عراق و گروه‌هاي سياسي روابط خيلي خوبي با ايران دارند. ما دوست هستيم. بسياري از روحانيان ايران، درس‌ خود را در عراق اتمام کرده و بسياري از روحانيان عراقي در اينجا[ايران] درس مي‌خوانند. نه عراق و نه ايران به دنبال تاثيرگذاري بر کشور ديگري هستند. من رابطه‌اي صميمي با رئيس جمهوري عراق و همچنين با نخست وزير اين کشور دارم.

 

واشنگتن پست: نخست وزير [ نوري ال] مالکي و رئيس جمهوري [جلال] طالباني؟

 

بله، تمام دولتمردان و چهره‌هاي سياسي.من فکر مي‌کنم دولت آمريکا نبايد نگران دوران بعد از عقب‌نشيني از عراق باشد.

 

واشنگتن پست: بسياري از مردم در ايالات متحده احساس مي‌کنند که "جورج دبيلو بوش" رئيس جمهور سابق آمريکا با حمله به عراق و سرنگون کردن صدام حسين،‌ اين کشور را به ايران تحويل داد. به طور کلي اين اعتقاد وجود دارد که نفوذ ايرانيان در تمام منطقه افزايش يافته است بويژه در عراق. آيا اين احساس درستي است؟

 

محمود احمدي‌نژاد: آيا واقعا فکر مي‌کنيد که مردم آمريکا به اين دليل از جورج بوش نفرت دارند.

 

واشنگتن پست: نه من فکر نمي‌کنم که آنها از وي نفرت دارند. من فقط فکر مي‌کنم که اين يک احساس مشترک است که صدام حسين روابط دوستانه‌اي با کشور شما نداشته و اينکه با حذف شدن دولت وي و به قدرت رسيدن يک دولت سيعه در عراق، باعث شد که عراق براي نفوذ ايران بازتر شود. آيا اين يک تحليل درستي است؟

 

محمود احمدي‌نژاد: آيا واقعا فکر مي‌کنيد که رئيس جمهور بوش، قصد ايجاد دولتي شيعي در عراق داشت؟

 

واشنگتن پست: نه

 

محمود احمدي‌نژاد:بنابراين اين موضوع بر خلاف خواسته وي روي داد. آيا اين يک دولت منتخب هست يا خير؟

 

واشنگتن پست: بلي

 

محمود احمدي‌نژاد: اين يک دولت منتخب است بنابراين روابط و خواسته‌هاي دولت عراق کاملا در تضاد با خواسته‌ها و آرزوهاي رئيس جمهور بوش بود. آيا مي‌توان بار ديگر اين نتيجه‌گيري را داشته باشيم که بوس عراق را به ايران تحويل داد؟رئيس جمهور بوش، اهداف به خصوصي را دنبال مي‌کرد و وي قادر نبود که آنها را بدست آورد و مردم عراق بر خواسته‌ها و مقاصد آقاي بوش فائق آمدند. البته ما از سرنگوني صدام حسين خرسند هستيم.

 

واشنگتن پست: شما گفتيد که از سرنگوني وي خوشحال هستيد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: بله، البته،‌ ما از آن خوشحال هستيم چون وي دشمن تمام کشورها در منطقه بود. وي مطيع سياست‌ها و دستورالعمل‌هاي آمريکا بود. وي به ايران حمله کرد، وي به کويت حمله و آن را اشغال کرد. من فکر مي‌کنم اگر بوش عراق را بعد از سرنگوني صدام حسين ترک مي‌کرد، امروز اوضاع بسيار بهتر بود و مردم عراق نيز همچنين از آمريکا بابت اين موضوع تشکر مي‌کردند و ما نيز اين موضوع را به عنوان سياسي مثبت تلقي مي‌کرديم اما بوش اعلام کرد که آنها تصميم گرفتند که در عراق باقي بمانند بنابراين همه چيز درباره اظهار نظرات ما درباره حمله نظامي به عراق تغيير کرد. هيچ کس در عراق اين اعتقاد را ندارد که وي هيچگونه مقاصد دوستانه‌اي داشت.

 

واشنگتن پست: مي‌توانيم به موضوعات ديگري منتقل شويم. برنامه هسته‌اي شما. مردم در واشنگتن مي‌پرسند که چرا ايران حجم زيادي اورانيوم غني شده دارد اما به جز بوشهر هيچ رآکتور ديگري ندارد که تامين سوخت آن نيز از سوي روسيه تضمين شده است و البته رآکتور تحقيقاتي تهران، که به حجم اندکي از اورانيوم غني‌شده نياز دارد. برخي از کارشناسان در وانشگتن معتقدند که شما هيچ استفاده احتمالي از اين اورانيوم غني شده به جز برنامه تسليحاتي نداريد. جواب شما به اين مردم چيست؟

 

محمود احمدي‌نژاد: دولت ايران هيچ مشکلي با مردم آمريکا ندارد بلکه آنجا يک تعداد محدودي از رهبران سياسي هستند که باعث ايجاد مشکل مي‌شوند. من هنوز نمي‌توانم بفهمم که ما بايد غني‌سازي اورانيوم را افزايش دهيم يا بايد آن را محدود کنيم. اگر ما آن را در حجم محدودي انجام دهيم، آنها مي‌گويند که ما به دنبال استفاده از آن براي ساخت بمب هستيم. اگر ما حجم غني‌سازي اورانيوم را افزايش دهيم. آنها مي‌گويند که چرا ما آن را انجام داديم؟ نيروگاه بوشهر به تنهايي سالانه به 30 تن اورانيوم نياز دارد. ما هم اکنون در سطح سه تن اورانيوم غني شده هستيم. بنابراين ما بايد توليد را افزايش دهيم. ما بايد 30 تن فقط براي يک سال توليد کنيم. رآکتور تهران نيز به اورانيوم غني شده نياز دارد، ما دست کم پنج رآکتور بيشتر شبيه رآکتور تهران نياز داريم.

 

واشنگتن پست: پنج رآکتور بيشتر؟

 

محمود احمدي‌نژاد: بله، ما به پنج رآکتور مشابه بيشتر در ايران نياز داريم. چون بيش از 800 هزار بيمار در حال استفاده از ايزوتوپ‌هاي پزشکي هستند،‌بنابراين ما به اينگونه رآکتورها نياز داريم تا نيازهاي ما را جواب دهد. اين موضوع دليل آن است که ما بايد 32 نيروگاه هسته‌اي ديگر بسازيم تا بتوانيم 20 هزار مگاوات برق توليد کنيم.ما فقط يکي از آنها را راه‌اندازي کرديم. بقيه پروژه‌ها در حال مطالعه و بررسي هستند.

 

 

واشنگتن پست: همانطور که شما مي‌دانيد و در گزارش ماه سپتامبر نيز مشاهده شده،‌ايران هرگز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را درباره بعد تسليحاتي فعاليت‌هاي هسته‌اي خود قانع نکرده است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره اطلاعاتي که در زمينه توسعه کلاهک هاي هسته‌اي براي موشک‌هاي بالستيک بوده نگران است. پاسخ شما براي اين موضوع چيست؟

 

محمود احمدي‌نژاد: اينها ادعاهايي است که هميشه توسط ايالات متحده مطرح مي‌شود و اين ادعاهايي است که به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داده مي‌شود. هيچ کشور عضوي حق مطرح کردن چنين ادعاهايي عليه عضو ديگر نيست. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شش سوال اساسي از ما پرسيد و ما پاسخ اين سوالات را به آنها داديم و تاييد آژانس را نيز دريافت کرديم. دولت آمريکا ادعاهايي را مطرح مي‌کند اما آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نبايد به گونه‌اي رفتار کند که همه فکر کنند که آژانس نماينده دولت آمريکا است. آنها بايد استقلال خود را حفظ کنند. در غير اينصورت، آژانس اعتبار خود را از دست خواهد داد. بر اساس قانون، ما به همکاري خود با آژانس ادامه خواهيم داد و اين موضوع را در بسياري از زمينه‌ها انجام داده‌ايم.

 

واشنگتن پست: شما گفتيد که ايران ساخت سومين سايت غني‌سازي خود نظير نطنز و فردو را آغاز کرده است، آيا شما ساخت اين سايت را آغاز کرده‌ايد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: نظنز و فردو مکان‌هايي براي توليد نيروي برق هسته‌اي نيستند. آنها مکان‌هايي هستند که ما سوخت توليد مي‌کنيم.

 

واشنگتن پست: تاسيسات غني‌سازي فردو زير يک کوه ساخته شده است. من فرض مي‌کنم که اين موضوع براي آن بوده است که نتواند توسط خارجي‌ها مورد حمله قرار گيرد. برخي مي‌گويند که شما در اين تاسيسات در حال غني‌سازي اورانيوم تا 90 درصد هستيد. آيا اين موضوع واقعيت دارد يا شما فقط مي‌خواهيد اوانيوم غني سازي شده خود را در برابر هرگونه حمله آمريکا و اسرائيل حفاظت کنيد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: تاسيساتي نظير اين، بايد در مکان‌هايي امن ساخته شوند. اين موضوع به دلايل امنيتي است و به دليل حفاظت از مردم است. تاسيسات نطنز نيز زير زمين ساخته شده است. البته تاسيسات هستة‌اي بايد از حملات هوايي حفاظت شود اما ما نياز براي داشتن اورانيوم با غناي 90 درصد نداريم. تاسيسات هسته‌اي ما هم در نطنز و هم در فردو تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد. بازرسان آژانس در آنجا قرار دارند و آنها دوربين‌هاي خود را در اين تاسيسات نصب کرده‌اند. آيا اين موضع هيچگونه تفاوتي در ساخت اين تاسيسات زير زمين ايجاد مي‌کند؟

 

واشنگتن پست: ايران به غني‌ساز اونيوم هم در مقياس 3.5 درصد و هم 20 درصد ادامه مي‌دهد. آيا شما در قبال توقف تحريم‌ها حاضر به توقف غني سازي هستيد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: براي نيروگاه‌هاي هسته‌اي به اورانيوم 3.5 درصد نياز داريم و ما در حال توليد اين سوخت هستيم. براي رآکتور تهران، به اورانيوم 20 درصد نياز داريم و ما در حال توليد آن هستيم ما نيازهاي ديگري نداريم. البته در آغاز، ما قصدي براي توليد اورانيوم در مقياس 20 درصد نداشتيم. اما غرب از دادن اين اورانيوم به ما امتناع کرد بنابراين ما مجبور شديم توليد اوانيوم با مقياس 20 درصد را آغاز کنيم.

 

واشنگتن پست: من درک مي‌کنم که شما طرفدار تعاملي هستيد که در سال 2009 با آمريکا به آن رسيديد که بر اساس آن،‌آمريکا به شما اورانيوم 20 درصد غني شده مي‌فروشد و در قبال آن، ايران اورانيوم با غناي کم خود را صادر مي‌کند. اما شما توسط منتقدين خود، مورد حمله قرار گرفتيد و اين تعامل شکست خورد.

 

محمود احمدي‌نژاد: در ايران، مردم آزاد هستند که ديدگاه‌هاي خود را بيان کنند. هر روز، برخي از مردم سياست‌هاي دولت را مورد انتقاد قرار مي‌دهند. اين بدان معنا نيست که دولت قصد دارد سياست‌هاي خود را تعطيل کند. ما احساس کرديم که آنها سوختي که ما براي رآکتور خود نياز داريم را تحويلمان نخواهند داد. برخي از رهبران سياسي و مصاحبه‌گران در آمريکا و اروپا گفتند که آنها مي‌خواهند که ايران را از دسترسي به چنين سوختي دور نگه دارند، بنابراين درک کرديم که آنها نمي‌خواهند که آن سوخت را به ما بدهند و ما بايد اين کار را خودمان انجام دهيم.حتي اگر آنها همين الان به ما اورانيوم به غناي 20 درصد بدهند، ما توليد اين سوخت را ادامه نخواهيم داد.

 

واشنگتن پست: بنابراين اگر آمريکا به شمار اورانيوم غني شده بفروشد، شما غني سازي را متوقف خواهيد کرد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: بله، ما نمي‌خواهيم که اورانيوم 20 درصد توليد کنيم. چون آنها اين اورانيوم را به ما ندادند، ما بايد سرمايه‌گذاري خودمان را انجام مي‌داديم. اگر آنها امروز دادن اورانيوم را آغاز کنند، ما توليد را متوقف خواهيم کرد.

 

واشنگتن پست: شما به تعاملي در ژنو در سال 2009 رسيديد، اما شما عقب‌نشيني کرديد و تعامل شکست خورد و هم اکنون مردم در واشنگتن اعتقاد ندارند که يک تعامل امکان‌پذير باشد.

 

محمود احمدي‌نژاد:اگر آنها به ما اورانيوم با غناي 20 درصد بدهند، ما توليد را متوقف مي‌کنيم. مذاکرات در وين انجام شد، ظاهرا آنها همه چيز را مي‌دانند. من تکرار مي‌کنم. اگر شما به ما اورانيوم با غناي 20 درصد بدهيد ما توليد را متوقف مي‌کنيم چون اورانيوم با غناي 20 درصد فقط براي چنين رآکتورهايي مورد استفاده است نه چيز ديگر.

 

سوال:آيا شما مي‌توانيد يک توافق ايجاد کنيد؟ اين درک در واشنگتن وجود دارد که اينجا اختلافات زيادي در ميان رهبران وجود دارد که شما نتوانستيد بر آن فائق آييد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: آنهايي که اين سخنان را مي‌گويند، سياستمداران هستند، نه کارشناسان. چون 3.5 درصد تفاوت زيادي با اورانيوم در 90 درصد ندارد. چيز مهم درباره فناوري غني سازي اورانيوم است. اگر شما اورانيوم را تا 3.5 درصد غني کنيد، شما قطعا مي‌توانيد به پيش برويد و [اورانيوم با غناي] 90 درصد توليد کنيد.تاسيسات هسته‌اي ما تحت نظارت دوربين‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار دارد. هر گرم از مواد تحت کنترل و پلمپ قرار دارد.

 

واشنگتن پست: من درک مي‌کنم که 20 درصد به 90 درصد بسيار نزديک‌تر از 3.5 درصد است و اين دليل آن است که کارشناسان آمريکايي نگران هستند.

 

محمود احمدي‌نژاد: ما به طور کامل در حال همکاري با آژانس هستيم اما آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يک سازمان مستقل نيست.

 

واشنگتن پست: آيا پيشنهاد اخير شما درباره نظارت کامل برنامه هسته‌اي براي پنج سال در قبال برداشته شدن کامل تحريم‌ها شامل امضا کردن پروتوکل اضافي مي‌شود؟

 

محمود احمدي‌نژاد: ما از تحريم‌ها نگران نيستيم. ما همکاري مي‌کنيم چون معتقد هستيم که تمام کشورها بايد به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي دسترسي داشته باشند. همکاري ما با هدف دفاع از حقوق ملت است. در غير اين صورت، اين تحريم‌ها باعث تبديل شدن به يک انرژي مثبت در کشورمان است. کساني که عليه ما تحريم اعمال کردند با رکود اقتصادي مواجه هستند. آنها واقعا خود را از منابع ما محروم کردند. در دوران تجارت آزاد، تحريم‌ها چه معنايي دارد. واقعا آنها براي خودشان مشکل ايجاد کردند، چون ما اقتصاد بزرگي داريم. کشورهايي که همکاري اقتصادي با ايران ايجاد کرده‌اند، از چنين رابطه‌اي بهره برده‌اند اما کساني که با ايران همکاري نکردند با شکست مواجه شدند.

 

واشنگتن پست: در ايالات متحده و غرب، هيچ کس اعتقاد ندارد که شما در حال توليد اورانيوم غني سازي شده زيادي بدون داشتن تاسيساتي براي تبديل آنها به ميله‌هاي سوخت و بدون داشتن برنامه تسليحاتي هستيد. هيچ کس معتقد نيست که اين براي انرژي صلح‌آميز است.

 

محمود احمدي‌نژاد: من گفتم ما پيشتر سه تن توليد کرديم اما براي بوشهر به 30 تن نياز داريم. اگر بخواهيم که سلاح هسته‌اي داشته باشيم، از ديگران نمي‌ترسيم. ما آشکارا آن را اعلام مي‌کنيم.چرا بايد از ديگران بترسيم؟ زماني که مي‌گوييم قصدي براي ساخت تسليحات اتمي نداريم، منظورمان همين است. چون ما آن را يک چيز شيطاني مي‌دانيم و ما نيازي به اين چيزها نداريم.

 

واشنگتن پست: شما در حال ساخت تاسيسات غني‌سازي هستيد.

 

محمود احمدي‌نژاد: نيروگاه‌ها براي توليد برق است و نه براي بمب اتمي.

 

واشنگتن پست: اراک براي توليد برق نيست، آيا هست؟

 

محمود احمدي‌نژاد: موشک‌ها براي پرتاب ماهواره‌ها استفاده مي‌شوند.

 

واشنگتن پست: و از آنها نيز مي‌توان براي پرتاب کلاهک‌هاي هسته‌اي استفاده کرد.

 

محمود احمدي‌نژاد: به طور مثال، با چاقو شما مي‌توانيد غذا را برش دهيد، شما مي‌توانيد با آن مردم را بکشيد.آيا ما مي‌توانيم بگوييم که چاقوها نبايد ساخته شوند يا فروخته شوند؟ آيا شما مي‌توانيد چيزي درباره تاريخچه دوستي ميان ايران و آمريکا بگوييد؟ آيا شما مي‌توانيد دوره‌اي را که دو کشور دوست بودند را بگوييد؟ هرگز. آمريکا از ديکتاتوري براي دوره‌اي طولاني حمايت کرد. آنها از شاه سابق عليه ملت ايران حمايت کردند. پس از سرنگوني رژيم سابق، آنها به اقدام عليه ما ادامه دادند. آنها هميشه عليه ما بودند.

 

واشنگتن پست: آيا شما زمينه‌هايي براي همکاري ايران و آمريکا در موضوع طالبان و افغانستان مي‌بينيد؟ آيا شما زمينه‌اي در جهان مي‌بينيد که دو کشور (ايران و آمريکا) بتوانند با هم کار بکنند؟

 

محمود احمدي‌نژاد: بله، ما مي‌توانيم در بسياري از زمينه‌ها با آمريکا همکاري کنيم.مي‌توانيم در زمينه امنيت و ثبات افغانستان همکاري داشته باشيم.مي‌توانيم عليه قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروريسم همکاري داشته باشيم. در زمينه‌هاي زيادي مي‌توانيم همکاري داشته باشيم اما آمريکا همچنان سياست مشابه‌اي را عليه ما اتخاذ مي‌کند.

 

واشنگتن پست: چرا شما هميشه بر تقبيح اسرائيل اسرائيل داريد و اگر مي‌خواهيد با غرب کار کنيد چرا اين چنين جملات تحريک‌کننده اي استفاده مي‌کنيد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: اگر کسي خشونت، اشغالگري را محکوم کند، آيا اين بد است؟ و رژيم صهيونيستي هميشه چيز مشابهي را انجام مي‌دهد. آنها خانه‌هاي مردم را تخريب کرده و آن را با خاک يکسان مي‌کنند. آنها چندين جنگ بزرگ ايجاد کردند. آنها به کشتار و ترور مردم ادامه مي‌دهند. آنها به سياست زورگويي خود عليه ديگر ملت‌ها از جمله ايران ادامه مي‌دهند. من فکر مي‌کنم که سوال مهمي که بايد پاسخ داده شود آن است که چرا همه دولت‌هاي آمريکا هميشه از رژيم صهيونيستي حمايت کرده‌اند؟ ايالات متحده 10 هزار کيلومتر دورتر از فلسطين است، و ديگر کشورها در منطقه عليه صهيونيست‌ها هستند اما آمريکا و متحدانش در اروپا به حمايت از رژيم صهيونيستي ادامه مي‌دهند،چرا؟ چه رابطه‌اي بين اين دو کشور وجود دارد؟ آمريکا جمعيتي 300 ميليوني دارد و تمام جمعيت آن در حالي قرباني شدن در راستاي منافع چند صد صهيونيست هستند، گروهي وحشتناک و گروهي ترسناک، گروهي که پشت جنگ جهاني اول و جنگ جهاني دوم بوده است. هر کجا که درگيري يا جنگي وجود داشته باشد، اين گروه پشت آن هستند. همين گروه هستند که تصويري ترسناک از آمريکا در دنيا ساخته‌اند. آيا تمام 300 ميليون جمعيت در آمريکا صهيونيست هستند؟ آيا هرگز رفراندومي در آمريکا داشتيد که مردم از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌کنند؟ هرگز. من فکر مي‌کنم که شما بايد رفراندومي در ايالات متحده داشته باشيد که آيا مردم مي‌خواهند که از منابع و ماليات‌هاي آنها براي تعدادي قاتل استفاده شود. ما مخالف کشتار و قتل عام هستيم. ما مخالف اشغالگري هستيم.چه احساسي درباره بحث آتي در سازمان ملل درباره ايجاد کشور فلسطيني داريد؟ آيا شما طرفدار ايجاد کشور فلسطيني هستيد؟ من اميدوارم که اين موضوع خيلي زود اتفاق بيفتد و اين يک نقطه آغازين باشد. اين بايد آغازي براي آزادسازي تمام سرزمين فلسطين باشد. ملت فلسطين پيش از آنکه فلسطينيان مهمانان ناخوانده‌اي داشته باشند که به فلسطين با تفنگ سرازير شدند، وجود داشت.

 

واشنگتن پست: من مي‌دانم که شما درباره بهار عربي با عنوان "بيداري اسلامي" صحبت کرده‌ايد. آيا شما اعتقاد داريد که اين تحرک براي اصلاحات دموکراتيک به ايران بيايد؟

 

محمود احمدي‌نژاد: آيا شما معتقديد که اين بهار عربي است؟ چه کسي اين اصطلاح را به کار برده است؟

 

واشنگتن پست: اين چيزي است که آنها در رسانه‌ها از آن ياد مي‌کنند.

 

محمود احمدي‌نژاد: مردم آنها در شرايط بسيار دردناکي قرار داشتند. مردم نبايد اشتباهاتي که توسط رهبران انجام مي‌شود را تحمل کنند. صاحبان اين و کاپيتاليست‌ها منابع آنها را ربودند و هم اکنون اقتصادهاي آنها با چالش‌هايي مواجه شده است.

 

واشنگتن پست: شايعاتي وجود دارد که درگيري داخلي در ايران وجود دارد. برخي از معاونان شما اخراج شده‌اند و يکي از آنها نيز دستگير شده است. برخي از مردم دستيار بسيار نزديک به شما، "اسفنديار رحيم مشايي" را دوست ندارند، رابطه شما با ديگر قدرت‌هاي حاکم در ايران چگونه است؟

 

محمود احمدي‌نژاد: من نمي توانم انتظار داشته باشم که همه تمام همکاران من را دوست داشته باشند. اين غير ممکن است. مردم آزاد هستند که وي را دوست داشته باشند يا خير.رقابت‌هاي سياسي در تمامي کشورها وجود دارد و شما مي‌توانيد اين موضوع را در تمامي دولت‌ها در تماي جهان از جمله آمريکا ببينيد.

 

واشنگتن پست: بر اساس گزارش‌ها شما و رهبر ايران درباره اخراج وزير اطلاعات در آوريل گذشته اختلاف داشتيد، آيا اين [اختلاف] چشمگير بود؟

 

محمود احمدي‌نژاد: آيا شما مي‌توانيد دو نفر را پيدا کنيد که به جهان ديدگاه مشابهي داشته باشند؟ آيا اين را مي‌توانيد در اروپا ببينيد؟

 

واشنگتن پست: چه زماني رهبران معارض،‌مير حسين موسوي و مهدي کروبي از بازداشت خانگي آزاد مي‌شوند؟

 

محمود احمدي‌نژاد: من هيچ اطلاعي درباره اين ندارم، ما قوه قضائيه داريم و قوه قضائيه از دولت مستقل است. ما قضات دادگاه‌ها را تعيين نمي‌کنيم. قانون وجود دارد و همه در برابر قانون مساوي هستند. من اين اخبار را دنبال نمي‌کنم. فکر مي‌کنم کارهاي زيادي براي انجام دادن دارم.

نظر شما