جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۴۶۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳
در جلسه امروز-سوم شهريور- شوراي شهر تهران علاوه بر متم بودجه شهرداري در سال 90، شهردار منطقه 3 و معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران درباره بلندمترتبه‌سازي‌هاي هرمي و غير هرمي در اين شورا توضيحاتي ارائه كردند.

به گزارش«شهر»، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهرتهران در ابتداي جلسه امروز-سوم شهريور- چهارصد و ششمين جلسه شوراي اسلامي شهرتهران با گرامي داشت هفته دفاع مقدس ، اين هفته را هفته ايثارگري ، جهاد ، شهادت و از خود گذشتگي دانست و تصريح کرد: ما توفيق و شايستگي شهادت همراه شهدا را نداشتيم و از خداوند مي خواهيم که توفيق و شايستگي شفاعت آنها را در روز واپسين داشته باشيم.


 متم بودجه 90 شهرداري تصويب شد


براساس اين گزارش در اين جلسه يک فوريت « متمم بودجه سال 1390 شهرداري تهران» پس از بحث و بررسي به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران رسيد. براساس لايحه ارائه شده ميزان متمم بودجه سال 1390 شهرداري تهران از حيث درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار بالغ بر يک هزار و 700 ميليارد تومان است که 450 ميليارد تومان آن نقدي و حدود يک هزار و 300 ميليارد تومان آن غير نقدي است.



همچنين در اين لايحه از لحاظ هزينه ها و ساير پرداخت ها مبلغ 294 ميليارد تومان براي بودجه هزينه اي و يک هزار و پانصد ميليارد تومان آن جهت بودجه سرمايه اي د رنظر گرفته شده است. براساس اين گزارش در صورت تصويب نهايي اين لايحه بودجه عمومي سال 1390 شهرداري تهران از حيث منابع و درآمدها و نيز پرداخت ها و هزينه ها بالغ بر 9 هزار و 300 ميليارد تومان محاسبه خواهد شد.




سيد مناف هاشمي معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران در جريان تصويب يک فوريت اين لايحه دلايل توجيهي اين طرح را افزايش 87 درصدي در بخش بودجه نقدي و 280 درصدي در بخش بودجه غير نقدي در پنج ماهه اول سال دانست و تصريح کرد: پيش بيني مي شود با ادامه روند کنوني به طور ميانگين به صورت تلفيقي تحقق درآمدها در شش ماهه اول سال معادل 125 درصد باشد.



هاشمي همچنين يکي ديگر از دلايل توجيهي اين لايحه را در نظر نگرفتن برخي از برنامه ها و خواسته هاي سرمايه اي و عمراني شهرداري در بودجه سال 90 شهرداري تهران به دليل محدوديت منابع دانست و افزود: به همين دليل در ارائه لايحه متمم بودجه بهتر است که برنامه هاي نيمه کاره شهرداري به شوراي شهر ارائه شود.



معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران به برنامه هاي مورد نظر شهرداري در لايحه متمم بودجه 1390 شهرداري تهران اشاره کرد و افزود: حدود 91 درصد از برنامه هاي مورد نظر شهرداري به موضوعات فني و عمراني ، تملک املاک پروژه هاي مشکل دار و مباحث مربوط به حمل و نقل و 9 درصد باقي مانده نيز به امورات جاري و رديف هاي نگهداشت اشاره دارد. او همچنين تصريح کرد : يکي از دلايل ارائه اين لايحه به صورت يک فوريت ، تلاش شهرداري براي قانونمندکردن هزينه ها داشتن برنامه مصوب است.



رسول خادم رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهرتهران در تشريح لايحه ارائه شده به شوراي شهر خاطر نشان کرد: در جلسات کميته تخصصي که درآمدها ارائه شد متوجه افزايش درآمد شهرداري در حوزه نقدي و غير نقدي شديم. خادم تصريح کرد: در بخش درآمدهاي غيرنقدي در گذشته درآمدهاي غير نقدي تخصيص سرمايه اي و تعهدي يکي بود که براي شفاف سازي و تفکيک اين موضوعات و با توجه به اينکه دستگاه اجرايي اعلام کرده است که ميزان درآمدهايش افزايش داشته ، شوراي شهر بايد با بررسي هاي خود براي درآمدهاي محقق شده و هزينه هاي تخصيص داده شده تعيين تکليف کند.


ديون معوق فراموش نشود 

حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه عمران خطاب به معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري گفت: ما در نحوه هزينه کرد اين منابع با توجه به پروژه هاي زيادي که شهرداري در دست اقدام دارد ، مشکلي نداريم ولي مسئله اصلي اين است که اين ميزان افزايش درآمد از چه سرفصل هايي بدست آمده است. شكيب تصريح کرد: آيا با فروش تراکم اين محقق شده است؟ آيا به شهر آسيبي رسيده است يا خير ؟ خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينکه شوراي شهر از عملکرد شهرداري طبق برنامه استقبال مي کند خاطر نشان کرد: آيا مي شود به سرجمع اين لايحه متمم بودجه اعتماد کرد، چرا که قبلا سوال اعضاي شوراي شهر در خصوص ميزان تراکم فروخته شده به مردم هنوز بي پاسخ مانده است و جاي ابهام دارد؟



دانشجو همچنين در خصوص لايحه متمم بودجه سال 1390 شهرداري تهران يادآوري کرد: در زمان تصويب بودجه 90 شهرداري ما نسبت به ايجاد رديف بودجه اي براي پرداخت ديون معوق شهرداري تاکيد داشتيم ولي به دليل محدوديت منابع نتوانستيم در اين سر فصل اعتبار زيادي قرار دهيم حال که درآمد شهرداري افزايش داشته است يادآوري مي کنيم در لايحه متمم اين مهم مد نظر قرار بگيرد.




مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز با اشاره به سرفصل ايجاد شده در بودجه 90 شهرداري تهران جهت پرداخت ديون شهرداري تصريح کرد: متاسفانه از اين اعتبار چيزي به مردم پرداخت نشده و تنها کساني که از دادگاه حکم گرفتند توانستند طلب خود را وصول کنند.



چمران خطاب به کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران تاکيد کرد: کميسيون ها بايد اين موارد را مد نظر داشته باشند و براي آن برنامه ريزي کنند. همچنين در اين جلسه معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران ، معاون معماري و شهرسازي و شهردار منطقه 3 شهرداري تهران حضور يافته و به تذکر رئيس کميسيون توسعه وعمران شوراي اسلامي شهر تهران پاسخ دادند.




بررسي بلندمرتبه‌سازي‌ها در دروس و ديباجي



حمزه شکيب رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهرتهران با يادآوري تذکرات خود در خصوص تغيير کاربري پارک عمومي و فضاي سبز در ميدان ونک، بلند مرتبه سازي در ديباجي جنوبي و دو پلاک ريز که به صورت نمونه در اطراف پل صدر و کاوه مورد بررسي قرار گرفته و همه نشانه ها عدم اجراي طرح تفصيلي را دارند اشاره کرد و افزود: با توجه به اينکه پرونده هاي ساخت و ساز از شهرداري به کميسيون ماده 5 هدايت مي شود شهرداري براي کاهش اين موضوع تدابيري را بيانديشد.




پژمان پشمچي زاده شهردار منطقه 3 شهرداري تهران در خصوص پرونده هاي مطرح شده در صحن علني شوراي اسلامي شهر تهران به تشريح نحوه اعطاي مجوز از سوي شهرداري به ساختمان ديباجي پرداخت و اظهار داشت مجوز اين ساختمان براساس ضوابط و مقررات موجود اعطا شده است. او اظهار داشت: اين مجوز براساس ضوابط جاري شهرداري صادر شده است و هيچگونه انحراف و اختلافي با آنها ندارد.



شهردار منطقه 3 شهرداري تهران در خصوص اعطاي مجوز ساخت ده طبقه در خيابان بهار ، گفت: با توجه به اينکه، بر اين ساختمان گذر بالاي 30 متر است (اتوبان کاوه) مجوز ساخت 5 طبقه به آن داده شده است. او در خصوص ساخت وسازهاي در تقاطع شهيد کاوه و شهيد کلاهدوز گفت: پروانه ساخت 9 طبقه در اين ملک در سال 88 صادر شده است اما با تقاضاي اختصاص برخي سطوح در اين مکان براي ايجاد کاربري تجاري مخالفت شده و امروز 100 درصد اين مکان مسکوني است.




بلندمرتبه سازي هرمي؛ بله يا خير؟

مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه اين جلسه درخصوص بلند مرتبه سازي هرمي پرسيد: مگر ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازي هرمي لغو نشده است که اگر اين اتفاق نيافتاده طرحي در شورا جهت لغو اين موضوع تهيه و تصويب شود.



هيربد معصومي معاون شهرسازي شهرداري تهران در همين خصوص گفت: براساس احکام طرح جامع ضوابط جديدي براي بلند مرتبه سازي دردست تدوين است که در مراحل پاياني خود قرار دارد و با پايان يافتن تدوين آن جهت جايگزيني با ضوابط قبلي ابلاغ خواهد شد. او اظهار داشت: درحال حاضر مجوز ساخت تا 9 طبقه براي زمين هايي با شرايط خاص در شهرداري هاي مناطق صادر و براي طبقات بيشتر مجوز از سوي ستاد مرکزي شهرداري صادر مي شود که در حال حاضر ستاد شهرداري به هيچ عنوان اجازه ساخت و ساز در طبقاتي بيشتر را صادر نمي کند.



رئيس شوراي شهر تهران در همين خصوص از کميسيون هاي شوراي شهر تهران خواست تا طرحي براي لغو ضوابط هرمي سازي به شورا ارائه کنند. رئيس کميسيون توسعه و عمران شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص تذکرات ارائه شده تاکيد کرد: اعضاي شوراي شهر قصد مچ گرفتن ندارند بلکه هدف اين است که طرح تفصيلي قابليت اجرايي بيشتري بيابد. هيربد معصومي معاون شهرسازي شهرداري تهران در خصوص تذکرات مطرح شده عنوان کرد: ساخت و ساز در ديباجي براساس مجوزهاي صادر شده از لحاظ قانوني خلاف نيست.




رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه اين جلسه به موضوعات مطرح شده از سوي رئيس کميسيون توسعه وعمران شوراي شهر تهران اشاره کردو گفت: با برخي ساخت و سازها بستر اجراي طرح تفصيلي از بين مي رود و اين موارد مطرح شده بحث هاي منطقي است اگر چه در قانون نوشته نشده است.



حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تاکيد بر حمايت شوراي اسلامي شهر تهران از اهداف مديريت کلان شهر گفت: اعضاي شوراي شهر با معضلات شهر تهران آشنا بوده و مي دانند کنترل شهر به اين بزرگي بسيار سخت و دشوار است. او ادامه داد: ما از شهرداري مي خواهيم براي پايان دادن به برخي موضوعات، طرح تفصيلي را هر چه زودتر ابلاغ کنند.




رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينکه آنچه انجام مي شود بستر اجراي طرح تفصيلي را خراب مي کند گفت: نبايد با برخي اقدامات بر مشکلات اجراي طرح تفصيلي بيافزايم که اين موضوع بينش شهرداران مناطق را مي خواهد.او خطاب به شهرداران مناطق اظهار داشت: شهرداران مناطق مي توانند پيش از آنکه مجوز ساخت و سازي را که در گذشته دور از کميسيون ماده 5 مجوز گرفته اند صادر کنند آن را مجددا به کميسيون ماده 5 بفرستند.


آقاي رييس قانع نشد


حمزه شکيب، رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در پايان اين جلسه عنوان کرد: با توجه به مغايرت ساخت و ساز در مکان هاي مذکور با طرح تفصيلي جديد و طرح تفصيلي ملاک عمل توضيحات شهردار منطقه و معاون شهرسازي براي من قانع کننده نبود. وي درخواست کرد که اين موضوعات مجددا بررسي شده و اصلاحات لازم براي به حداقل رساندن مشکلات شهروندان و اين بخش از منطقه 3 شهرداري تهران صورت گيرد.

نظر شما