پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۴
کد خبر: ۴۴۹۲۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
نماد مدرن تهران، 3 ساله شد(1)
سه سال از افتتاح رسمي برج ميلاد گذشته است و در آستانه چهارمين سال افتتاح اين برج، بزرگ‌ترين سازه مهندسي كشور به‌يكي از مراكز مهم فرهنگي و هنري پايتخت بدل شده است.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، در آستانه سومين سال تولد «برج ميلاد»، اين برج و بخش‌هاي جنبي آن به‌عنوان يكي از مراكز فرهنگي و هنري شهر تهران شناخته مي‌شود كه در آن انجام برنامه‌هاي مذهبي نيز مدنظر قرار گرفته است. در واقع با رويكرد مديريت شهري تهران براي گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و مذهبي، برج ميلاد تهران ميزبان بسياري از برنامه‌ها در اين راستا بوده است.


برج ميلاد و قرآن

اسفندماه سال گذشته، گنبد آسمان برج ميلاد تهران با برگزاري نمايشگاهي از نسخ خطي قرآن و آثار تاريخي با مضامين قرآني به روي مردم تهران گشوده شد و برگزاري نمايشگاه آثار قراني در اين برج به صورت منظم ادامه يافت.

از ديگر نمايشگاه‌هاي قراني كه در اين برج برپا شد، مي توان به نمايشگاهي از آثار خوشنويسي قرآني روي پوست تا پايان ماه مبارك رمضان اشاره كرد كه در اين نمايشگاه، نمايش قرآن با تذهيب مفهومي بر روي 600 صفحه پوستي که به همت هنرمندان ايثارگر صورت گرفت.

همچنين نمايش 20 اثر از تابلوهاي نقاشي خط با موضوع اسامي «الله» كه اثر هنرمندان ايثارگر كشور است از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه بود و نمايشگاهي از آثار خوشنويسي آيات قرآني با فيروزه و عقيق كار استاد حسين نيك‌طلب به‌نمايش درآمد.


برج ميلاد و رمضان

مراسم استهلال ماه رمضان با همكاري انجمن نجوم آماتوري ايران و همراهي كارشناسان ديني يكي از برنامه‌هاي برج ميلاد به‌مناسبت ماه مبارك رمضان بود، ضمن اين‌كه پس از رويت هلال ماه رمضان، برنامه نورافشاني نيز در اين برج انجام شد. هم‌چنين مراسم نورافشاني به مناسبت ميلاد امام حسن (ع) در شب پانزدهم رمضان و هم‌چنين شب عيد و شامگاه عيد فطر نيز در برج ميلاد انجام گرفت.


ضبط برنامه مشاعره قرآني در استوديوي اين برج و اجراي برنامه زنده «اين شب‌ها» هر شب از استوديوي فرهنگي برج ميلاد كه از شبكه يك صداوسيماي جمهوري اسلامي پخش شد از ديگر برنامه‌هايي بود كه در ايام ماه مبارك رمضان به‌انجام رسيد.


پخش ليزري اذان روي سازه برج به‌صورت نمادين را از ديگر برنامه‌هاي نماد مدرن شهر تهران به‌شمار مي‌آيد. هم‌چنين در قالب جشنواره «رمضان، ماه ميهماني خدا»، آياتي از قرآن کريم هر شب در گنبد آسمان برج ميلاد توسط قاريان ممتاز داخلي و بين‌المللي تلاوت شد.


برپايي نمايشگاه آثار منتسب به حضرت علي (ع) به مناسبت ليالي قدر و رونمايي از اثر حجمي هنري با نام مبارک حضرت علي (ع) در اولين روز اين ماه از ديگر ويژه‌برنامه‌هاي اين ماه در مجموعه برج ميلاد بود.


برگزاري جشنواره «فرشته‌هاي كوچك» ويژه «روزه‌اولي‌ها» نيز از يكم تا دهم رمضان در بلندترين سازه كشور به‌انجام رسيد. در اين جشنواره، تونل آموزش مفاهيم مرتبط با ماه ميهماني خدا برپا شد كه كودكان و نوجوانان با عبور از آن با «بايدها و نبايدها» اين ماه و با بهره‌گيري از نمايش‌هاي مختلف آشنا شدند.


هم‌چنين غرفه « قرآن بخوانيد، جايزه بگيريد» نيز در اين برج ميزبان كودكان علاقه‌مند به‌قران است.در همين ايام سفره افطار کشورهاي اسلامي در قالب جشنواره «رمضان، ميراث مسلمانان» نيز در برج ميلاد پهن شد.


برج ميلاد و دفاع‌مقدس

از برنامه‌هايي كه به مناسبت هفته دفاع مقدس در برج ميلادبرگزار شد، مي‌توان به‌برپايي مسابقه پله‌نوردي گروهي از 1693 پله اين برج با حضور جوانان، فضاسازي و تبليغات محيطي روي بيلبردها، برگزاري نمايشگاه عکس با مضمون هشت سال دفاع مقدس در گالري هاي هنري بلندترين سازه كشور اشاره كرد.


همايش تجليل از فرماندهان، پيشکسوتان، خانواده و فرزندان شهيد و ايثارگر نخبه، رونمايي از آثار نفيس و ماندگار فرهنگي سرداران دفاع مقدس در موزه گنبد آسمان اين برج با همکاري موزه شهدا از ديگر ويژه برنامه‌هايي است كه به‌مناسبت اين هفته انجام شد.


علاوه بر اين نشست‌هاي تخصصي هفته دفاع مقدس با موضوعاتي چون موسيقي جَنگ، حقوق جنگ، تاريخ جنگ، ادبيات دفاع مقدس، زن و دفاع مقدس، محيط زيست و جنگ، اقتصاد جنگ، دانشگاه و جنگ و نقش جهاد سازندگي در جنگ نيز در اين برج برگزار شد.


توليد برنامه راديويي و توليد کتاب از مصاحبه‌ها، پرده خواني و نقالي با مضمون حماسي برگرفته از تاريخ ايران زمين با تاکيد بر هشت سال دفاع مقدس، برپايي تئاتر خياباني در گذرگاه برج ميلاد تهران و برپايي نمايشگاه دفاع مقدس با نصب عناصر و نمادهاي جنگ از ديگر برنامه‌هاي ويژه برج ميلاد در هفته دفاع‌مقدس به‌شمار مي‌آيد.


هم چنين نمايشگاهي از عكس‌هاي شهيد مصطفي چمران نيز در گالري تهران اين برج در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.


برج ميلاد و امام خميني(ره)

دكتر محمد باقر قاليباف، شهردار تهران برج ميلاد از اداي دين كوچكي به‌امام (ره) و شهدا مي داند، از همين‌رو هم زمان با ايام رحلت پير جماران برنامه‌هاي ويژه‌اي در برج برپا شد.

بر اين اساس، هم زمان با بيست و دومين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) کنسرت «سايه دوست» با صداي عبدالحسين مختاباد بر اساس اشعاري از حضرت امام و گروهي از شاعران نامدار در برج ميلاد برگزار شد. در اين برنامه قطعاتي که به صورت ارکسترال ملي و ايراني تنظيم شده با مشارکت شهرداري تهران در قالب برنامه هنري «سايه دوست» در سالن اصلي مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران ميزبان اعضاي بيت امام خميني (ره)، مديران شهري و شهروندان تهراني بود.


در اين برنامه هم‌چنين آلبوم «سايه دوست» در کنار محصولات فرهنگي ديگري همچون فيلم «صنوبر» اثر مجتبي راعي و نرم‌افزارهاي تخصصي ديگر هم‌چون مجموعه آثار و وصيت نامه امام خميني(ره) در اختيار علاقه مندان قرار گرفت. عبدالحسين مختاباد در قطعه‌هاي برنامه هنري «سايه‌ي دوست» از اشعاري از امام خميني (ره)، حافظ، ابتهاج، مهرداد اوستا و عبدالجبار کاکايي بهره برده است.


هم چنين در نمايشگاهي با «در آستان آفتاب» عكس‌هايي از زندگي امام خميني(ره)، نقاشي‌ها، طرح‌ها و مينياتورهاي از ايشان، هم‌چنين نمايشگاه آثار مكتوب و لوح‌هاي فشرده نيز درباره زندگي، مبارزات و انديشه‌هاي رهبر كبير انقلاب اسلامي در گالري‌هاي برج ميلاد به‌نمايش درآمد.


محل استقرار و سخنراني امام خميني(ره) در حسينيه جماران نيز در محوطه پاي برج ميلاد طراحي و به‌صورت ماكت اجرا شد تا يادآور خاطرات ايشان و مردم باشد.

نظر شما