جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۷
کد خبر: ۴۵۱۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
اعتياد 27 هزار جوان ايراني و افزايش 140 درصدي کشف شيشه زنگ‌هاي خطر را براي مقابله جدي با اين ماده مخدر به صدا در آورده است. ماده‌اي که 90 درصد مصرف کنندگان آن جوانان زير 28 سال هستند.

به گزارش«شهر»، در سال‌هاي گذشته هروئين، حشيش و علف شايد خطرناکترين ماده هاي مخدري بودند که معتادان در کشور مصرف مي کردند اما به دنبال حضور آمريکاييها و غربيها در افغانستان و اشغال اين کشور کم کم سر و کله قرصهاي اکستازي با نام هاي مختلف و اغوا کننده در ميهماني شبانه جوانان ايراني پيدا شد.

 

اگرچه پليس و سازمانهاي مسئول مانع ترانزيت قرص هاي روانگردان به کشور شدند اما برخي با سودجويي اقدام به توليد اين قرص ها در کشور کردند. از سوي ديگر مافياي مواد مخدر وقتي بازار ايران را اشباع شده ديد به فکر توليد ماده اي خطرناک تر و خالص تر از هروئين افتاد.

 

سه سال پيش بود که براي اولين نام ماده مخدر شيشه در کشور مطرح شد. ماده اي بي بو که به راحتي و حتي در کنار خيابان نيز قابل استعمال بود. تنها کافي بود چند صوت از اين ماده را در پايپ شيشه اي قرار داد و با کشيدن دهها مرتبه بيشتر به فضا رفت. هنوز چند ماهي از ورود اين ماده مخدر نگذشته بود که به صورت همه گير در ميان جوانان معتاد رايج و جايگزين حشيش و ترياک شد. بسياري از جوانان که از ماهيت صنعتي اين ماده خبر نداشتند به سرعت به سمت شيشه گرايش پيدا کردند و روزانه چندين صوت مصرف کردند. در حالي که قيمت شيشه در بدو ورود به کشور 17 ميليون تومان بود در کمتر از يکسال به 5 ميليون تومان کاهش يافت.

 

توليد شيشه در آشپزخانه هاي خانگي

 

سردار حميدرضا حسين آبادي رئيس پليس سابق مواد مخدر،ماده مخدر شيشه را دامي براي جوانان دانست و در اين باره به مهر گفت: ماده مخدر شيشه با اهداف خاص وارد ايران شد و تا بخواهيم جلوي آن را بگيريم عوامل توليد کننده به مقاصد خود دست يافتند. وقتي ماده مخدر شيشه جزء قاچاق دارو محسوب مي شد و سوداگران به عنوان واردکننده غيرمجاز شناخته مي شدند گرايش به سمت قاچاق اين ماده افزايش يافت که البته تلاشهاي بسياري صورت گرفت تا توانستيم قانون را تغيير دهيم.

 

وي ادامه داد: براساس قانون جديد هر فردي که بيش از 30 گرم شيشه به همراه داشته باشد به اعدام محکوم مي شود. اين قانون جامع در ترانزيت مواد مخدر موثر بود اما متاسفانه با واردات پيش ساخت هاي شيشه همانند افدرين به کشور امروزه هر معتادي مي تواند ماده مخدر را در خانه خود توليد کند. به همين دليل شاهد افزايش آشپزخانه هاي توليد شيشه در کشور هستيم.

 

 

 

حسين آبادي تاکيد کرد: يک معتاد مي تواند با يک ميليون تومان يک کيلو شيشه درست کند و علاوه بر مصرف خود سود کلاني را از فروش مواد به دست آورد. البته پليس با قدرت با اين افراد و سوداگران برخورد مي کند. ضمنا بايد به معتادان هشدار داد به علت توليد ماده مخدر شيشه در آشپزخانه ها و عدم توجه به ميزان مواد به کار رفته، اين مخدر به علت داشتن مواد شيميايي به شدت مضر است و مي تواند موجب مرگ مصرف کننده شود.

 

قانون تغيير کرد/ ترانزيت شيشه از ايران به جنوب شرق آسيا

 

پس از گذشت چند دهه بالاخره قانون مبارزه با مواد مخدر تغيير کرد و شيشه و کراک در رديف مواد مخدر صنعتي قرار گرفتند. البته نقطه عطف قانون علاوه بر حبس هاي طولاني مدت، اعدام براي حمل کنندگان بيش از 30 گرم ماده مخدر صنعتي بود. ماده اي که ديگر نه تنها در کشور توليد مي شد بلکه ايران را به يک صادر کننده اين ماده به جنوب شرق آسيا تبديل کرد.

 

همين مسئله موجب طمع بسياري از جوانان شده و آنها را به ورطه نابودي کشاند چرا که باندهاي مافيايي با توليد شيشه در کشور آن را در کشورهاي مقصد از جمله تايلند و مالزي تا کيلويي 80 ميليون تومان نيز مي فروختند.

 

جواناني که سوداي پولدار شدن را در سر مي پروراندند تنها طمعه اي براي انتقال مواد به اين کشورها بودند. امروز دهها ايراني در مالزي، اندونزي و تايلند به جرم حمل شيشه در زندان هستند و با توجه به قانون اين کشورها شمارش معکوس براي اعدام آنها آغاز شده است.

 

27 هزار جوان ايراني در دام شيشه / مرگ در انتظار مصرف کنندگان

 

براساس آمارهاي موجود در کشور 2/2 درصد معتادان با جمعيت پايه کمتر از يک ميليون و 200 هزار نفر، معتاد به مصرف شيشه هستند و با اين احتساب، حدود 26 هزار و 400 نفر در کشور ماده بسيار خطرناکي به نام شيشه مصرف مي‌کنند که در کمتر از يک سال، فرد مصرف‌کننده را زمين‌گير مي‌کند.

 

دکتر آذرنوش بختياري، متخصص درمان اعتياد به شيشه درمورد عوارض مصرف اين ماده گفت: براساس گزارشات رسمي از مراکز فعال درمان اعتياد به شيشه در تهران، بزرگ‌ترين ريسک و مخاطره مصرف اين ماده، اقدام به برقراري روابط جنسي بدون اراده و بدون در نظر گرفتن مسايل ايمني و پوششي و خطر ابتلا به ايدز است. گزارشات متعددي درباره افزايش شمار مبتلايان جديد به ايدز که پيش از ارتباطات جنسي، کريستال يا شيشه استفاده کرده‌اند اعلام شده است.

 

 

 

وي با بيان اينکه متاسفانه 90 درصد مصرف کنندگان شيشه جوانان هستند تصريح کرد: افزايش حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب هنگام استعمال شيشه، تسريع در تنفس، توهم،‌ افسردگي، روان پريشي و افزايش رفتارهاي خشونت‌آميز را از ديگر عوارض مصرف شيشه است. همچنين درمان اعتياد به محرک‌ها، بالا بودن احتمال رفتن به کما و مرگ به خاطر مصرف بيش از حد شيشه را نيز بايد در نظر گرفت.

 

اين متخصص درمان اعتياد به شيشه تاکيد کرد: افسردگي، تضعيف حافظه کوتاه‌مدت، افزايش رفتارهاي خشن، نوسانات خلقي و همچنين آسيب به سيستم ايمني بدن از ديگر عوارض شديد مصرف شيشه است که بلافاصله پس از آغاز مصرف ظاهر مي‌شود.

 

فعاليت تنها يک مرکز براي درمان اعتياد به شيشه

 

با ديدن صفحات نيازمندي ها و تبليغات روزنامه ها با تبليغات گوناگون درمان اعتياد مواجه مي شويم. درمان 24 ساعته بدون درد، ترک ماده مخدر بدون نياز به بستري شدن، سم زدايي در 12 ساعت و ارسال داروهاي ترک اعتياد تنها نمونه هايي از تبليغات رنگارنگ و البته توخالي ترک اعتياد است.

 

براساس گفته مسئولان تا چندي پيش کمپ ترک اعتياد شيشه وجود نداشت اما يک موسسه خيريه اقدام به تاسيس تنها مرکز ترک اعتياد شيشه کرد که با اما و اگرهاي فراواني روبرو شد. برخي از کارشناسان معتقدند شيشه ترک ندارد و برخي ديگر ترک آن را ناممکن مي دانستند. اما عباس ديلمي زاده مديرعامل جمعيت خيريه تولد دوباره در اين باره به مهرگفت: هم اکنون 224 معتاد به شيشه در نخستين کمپهاي تخصصي درمان شيشه در کشور زير نظر انجمن خيريه تولد دوباره تحت بازتواني هستند که بهبوديهاي موثري در اين زمينه حاصل شده است.

 

وي ادامه داد:حضور پزشکان، روان پزشک، روانشناسان، مددکاران و کارشناسان در کمپهاي تخصصي ترک اعتياد به شيشه همراه با ارزيابي عملکرد درماني موجب شده تا نتايج مطلوبي در ارائه راهکارهاي ترک اين ماده مخدر به دست آيد. البته طول مدت درمان ابتدايي معتادان به شيشه حداقل سه ماه و ادامه درمان يک تا هفت سال است و معتاداني که پس از سه ماه به زندگي بازگشته و درمان را ادامه نمي دهند در خطر رجوع به مخدر قرار دارند.

 

افزايش 140 درصدي کشف شيشه

 

افزايش 140 درصدي کشفيات شيشه در کشور نشان از دام مافيا براي گسترش ماده مخدر شيشه در ميان جوانان دارد. سردار علي مويدي رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر در اين باره گفت: گرچه تعداد کارگاههاي توليد شيشه که به وسيله پليس کشف و منهدم شده کاهش يافته اما ميزان توليد اين کارگاه ها نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است.

 

وي از انهدام 45 کارگاه توليد شيشه در کشور خبر داد و افزود: اين در حالي است که در سال گذشته 87 کارگاه توليد شيشه از سوي پليس منهدم شده است. بنابراين، شاهد کاهش 48 درصدي کارگاه هاي توليد شيشه در کشور هستيم.

 

برخورد با مواد مخدر صنعتي به ويژه شيشه نيازمند يک عزم ملي در حوزه پيشگيري، برخورد انتظامي، برخورد قاطع قضايي و درمان است زيرا در غير اينصورت ماده مخدر شيشه همانند قاتلي خاموش هرلحظه توان و جان جوانان ايراني را مي گيرد.

 

منبع: مهر

نظر شما