جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۱
کد خبر: ۴۵۶۴۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
در سايه درخشش سهراب سپهري، افشين پيرهاشمي و فريده لاشايي، هنر ايران بازهم رقيبان عرب و ترک خود را جا گذاشت تا روز نخست يازدهمين دوره حراج کريستيز دوبي که به آثار بالاي پنجاه هزار دلار اختصاص داشت به نام و کام ايران ثبت شود.

به گزارش شهر، سه شنبه بيست و پنج اکتبر 2011، سالن گودفين «هتل جوميراي امارت تاورز» دوبي شاهد برپايي «يازدهمين دوره حراج کريستيز» ويژه آثار هنري مدرن و معاصر عرب، ايران ، ترکيه بود که براي نخستين بار در دو روز پياپي برگزار مي‌شود: روز نخست آثار گرانقيمت‌تر (بالاي پنجاه هزار دلار) و روز دوم آثار ارزان‌تر(پايين پنجاه هزار دلار) چکش مي‌خورد.


روز نخست اين حراج ساعت 19 به وقت محلي توسط «يوسي پيل کانن» حراج گذار شاخص حراج خانه کريستيز آغاز به کار کرد. اين حراج يک ساعت به طول انجاميد و در آن 46 اثر شامل 17 اثر از هنرمندان ايراني، 5 اثر لبناني، 4 اثر مصري، 7 اثر سوريه‌اي، 5 اثر ترکي و دو اثر از هر يک کشورهاي عراق، مراکش، تونس و الجزاير در مجموع به قيمت 1/5 ميليون دلار به فروش رسيدند. که در اين ميان به لطف درخشش سهراب سپهري، افشين پيرهاشمي و فريده لاشايي، بار ديگر هنر ايران برتري خود را بر هنر عرب و ترک به رخ کشيد .



در اين حراج، اثري از مجموعه «درختان» زنده ياد سهراب سپهري با فروش 662 هزار دلاري رکورد دار اين دوره شد و با اختلاف 12 هزار دلاري «محمود سعيد» هنرمند فقيد مصري ( دارنده رکورد 4/2 ميليون دلاري در دوره هاي گذشته ) را پشت سر گذاشت تا يک هنرمند ايراني در رتبه نخست اين حراج قرار گيرد.




160 هزار دلار براي ورود به نيويورک

افشين پيرهاشمي نقاش 37 ساله ايران که جوان‌ترين هنرمند حاضر در جمع هنرمندان گرانقيمت روز نخست حراج کريستيز بود، با فروش 160 هزار دلاري تابلوي مسحورکننده «ورود به نيويورک» بار ديگر توجه صاحبنظران را به خود جلب کرد. اين تابلوي 200 در 75 سانتيمتري که در بخش نمايشگاهي حراج، در ورودي و بهترين ديوار و به وقت برپايي حراج در سالن گودفين در کنار ميز حراج به نمايش گذاشته شد با فروش قابل ملاحظه‌اش توانست افشين پيرهاشمي را صاحب هفتمين رکورد فروش حراج 25 اکتبر کريستيز کند و نام اين جوان هنرمند را بالاتر از نام‌هاي معتبر متعددي قرار دهد.

بهار 72 هزاردلاري عربي

اثر فريده لاشايي، بانوي نقاش ايراني که با يک ويدئو اينستاليشن در اين حراج حاضر بود، 72 هزار دلار به فروش رسيد تا عنوان نخستين اينستاليشن به فروش رسيده در کريستيز دوبي را به خود اختصاص دهد. اين اثر که درباره «بهار عربي» است صحنه‌هايي از فيلم ديکتاتور بزرگ ساخته «چارلي چاپلين» را به همراه ترانه‌اي از «امه کلثوم» خواننده شهير عرب، به وسيله ويدئو پروژکشن بر روي تابلوي نقاشي لاشايي به نمايش در مي‌آورد.






آثار پيشکسوت‌ها فروش نرفت

در اين حراج شگفتي‌هاي بسياري رقم خورد،‌ از جمله اينکه تابلوي «شهرت» فرهاد مشيري که قيمت پايه 300 هزار دلار خورده بود و تابلوي «حاج علي» محمود سعيد مصري که برخي پيش‌بيني‌ها از احتمال رکورد شکني آن‌ها حکايت مي‌کرد، اصلاً به فروش نرسيدند؛ همين‌طور مدرنيست‌هاي پيشکسوت ايراني، سيد محمد احصايي، رضا مافي، حسين کاظمي و يکي از دو اثر حسين زنده‌رودي نيز به فروش نرسيدند.


اين درحالي بود که رکورد سوم اين حراج نيز به تابلويي انتزاعي از سهراب سپهري تعلق يافت. اين تابلوي 97 در 130 سانتيمتري 266 هزار دلار فروخته شد. «پل گريگورسيان» هنرمند فقيد لبناني با 242 هزار دلار چهارم، «لويا کيالي» هنرمند فقيد سوري با فروش 194 هزار دلار پنجم، مجسمه زيباي «عشق» پرويز تناولي با فروش 182 هزار دلار ششم و تابلوي «ورود به نيويورک» افشين پيرهاشمي با فروش 160 هزار دلار در رتبه هفتم قرار گرفت .




رتبه هشتم براي سه اثر ايراني

همچنين سه تابلوي دو هنرمند ايراني در رتبه هشتم ايستادند، دو تابلو از فرهاد مشيري و اثري از رضا درخشاني که در رقم فروش 146 هزار دلار مشترک بودند .

در اين شب فروش تابلوي 100 در 70 از زنده ياد بهمن محصص که فراتر از پيش‌بيني‌هاي کريستيز 98 هزار دلار به فروش رسيد، از ديگر رويدادهاي مهم بود که توانست نام محصص را نيز در بالاي فهرست قيمت‌ها قرار دهد.
در اين حراج همچنين تابلويي از مجموعه اعداد، فرهاد مشيري 122 هزار دلار، اثري از زنده رودي 50 هزار دلار و اثري از مهراد محب‌علي 31 هزار دلار به فروش رسيدند.




هنرمندان ايراني طلايه‌دار روز دوم حراج

دومين و آخرين روز يازدهمين حراج کريستيز عصر چهارشنبه 26 اکتبر برپا مي‌شود که در آن 152 اثر (با پايه قيمت زير 50 هزار دلار) ارائه خواهند شد. در اين روز هنرمندان ايراني به لحاظ کثرت آثار راه يافته به حراج طلايه‌داري مي‌کنند.

نظر شما