جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۶
کد خبر: ۴۵۷۶۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران گفت: طبق نظر استاندار تهران همزمان با هفته کتاب مراسم جشن و کتابخانه برگزار خواهيم کرد چرا که وي ميهمان ويژه و سخنران مراسم خواهد بود.

به گزارش «شهر»، نشست مطبوعاتي مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران به مناسبت هفته کتاب صبح امروز يکشنبه هشتم آبان در کتابخانه مرکزي اداره کل با حضور اسفنديار مبتکرسرابي، مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران، برگزار شد.



ثبت نام رايگان در کتابخانه‌ها همزمان با هفته کتاب ثبت‌نام

مبتکر سرابي مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران در اين نشست خبري درباره برنامه‌هاي اين اداره کل در هفته کتاب توضيحاتي داد و گفت: به مناسبت رحلت عالم و مفسر کبير علامه طباطبايي از مورخ 22 تا 29 آبان هفته کتاب برگزار خواهد شد.
به گفته مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران، برگزار کننده کتابخانه‌ها هستند از اين رو تمامي کتابخانه‌ها آذين‌بندي و موظفند کتاب را در اختيار مخاطبان قرار داده و در ادامه برنامه‌هاي خود يک روز مراسم تقدير از خردسال‌ترين و مسن‌ترين و خانواده نمونه کتابخوان داشته باشند.
مبتکر سرابي يادآور شد: از ابتدا تا انتهاي هفته کتاب ثبت‌نام در کتابخانه‌ها رايگان خواهد بود.
وي به برنامه شهرستان‌ها اشاره و اضافه کرد: در شهرستان‌ها يک روز به عنوان روز تقدير و تجليل از پديدآورندگان کتابخانه‌ها، شهرداران، بخشداران، کتاب‌ياوران و بيشتر از ديگران در امر کتاب فعال هستند برپا مي‌شود.






برگزاري مراسم تجليل در هفته کتاب از افراد نمونه

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران يادآور شد: جمع‌آوري کتاب‌هاي اهدايي و بلااستفاده مردم و هديه آن به کتابخانه‌هاي مساجد و آموزش و پرورش از ديگر برنامه‌هاي اين هفته خواهد بود و قصد داريم تبليغات کتاب و کتابخواني را در سطح شهرستان افزايش دهيم.
سرابي اظهار داشت: در سطح استان نيز مراسم تجليل از کتابداران نمونه، انجمن‌هاي نمونه، شهرداران، بخشداران، فرمانداراني که همکاري بيشتري را داشته‌اند برگزار مي‌شود.
وي در راستاي کلنگ‌زني و اقدامات فرهنگي در اين هفته، گفت: از اقدامات فرهنگي صورت گرفته در اين هفته مي‌توان به برگزاري مسابقه بزرگ بر کرانه غدير اشاره کرد. در اين راستا 100 هزار جلد خاطرات 31 سردار چاپ و در اختيار بازديد کنندگان از کتابخانه‌ها قرار خواهد گرفت لذا کتابخانه‌ها موظفند با مدارس، دانشگاه‌ها و ديگر مدارس فرهنگي تعامل داشته و مخاطبان را با کتاب و کتابخانه‌ها آشنا کنند.






افتتاح 7 پروژه همزمان با هفته کتاب

مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران درباره افتتاح پروژه‌هايي همزمان با هفته کتاب بيان کرد: در ايام برگزاري هفته کتاب 7 پروژه افتتاح خواهد شد که 4 پروژه آماده افتتاح و 3 پروژه به دليل مشکلات پس از اين هفته افتتاح خواهند شد.
وي افزود: ورامين، اسلامشهر، بومهن، شهرقدس جزء پروژه‌هاي افتتاح شده در اين هفته خواهند بود و در ادامه قصد داريم 14 آيين کلنگ‌زني داشته باشيم.








119 کتابخانه عمومي و 60 کتابخانه مشارکتي داريم

وي افزود: 119 کتابخانه عمومي، 60 کتابخانه مشارکتي و حدود 10 کتابخانه نيز به اين آمار افزوده خواهد شد.
مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران درباره خريد کتاب توضيحاتي داد و افزود: خريد 150 هزار جلد کتاب در برنامه‌ها قرار دارد که قرار است اين تعداد در اختيار کتابخانه‌ها قرار داده شود.


جشن کتاب استان تهران با حضور استاندار انجام مي‌شود

وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره برگزاري جشن کتاب در استان تهران ادامه داد: طبق نظر استاندار تهران همزمان با هفته کتاب مراسم جشن و کتابخانه برگزار خواهيم کرد چرا که وي ميهمان ويژه و سخنران مراسم خواهد بود.
مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان تهران تصريح کرد: تعداد مجلدات کتاب در کتابخانه‌ها يک ميليون و 800 هزار جلد اعضاي فعال 190 هزار نفر عضو فعال و طي 6 ماه گذشته 3 ميليون مخاطب به کتابخانه‌ها مراجعه داشته‌اند.
مبتکرسرابي درباره کانون‌هاي ادبي يادآور شد: کانون‌هاي ادبي را در 12 کتابخانه داريم که در آنها 620 ساعت به نقد و بررسي آموزش شعر و نويسندگي اختصاص داده شده که تا انتهاي سال تعداد اين کانون‌ها به 26 عدد خواهد رسيد.






ارسال اطلاعات کتاب از طريق بلوتوث در ايستگاه مترو

وي در پاسخ به سوالي درباره کتابخانه مقابل موزه سينما افزود: تصميم درباره هر کتابخانه‌اي بايد براساس نظر هيات امناي نهاد باشد صحبت‌هايي با مسئولين و اعضاي شوراي شهر داشته و پي‌گير موضوع بوديم اما متاسفانه تا به امروز تغييري صورت نگرفته از تيرماه گذشته پي‌گير اين مهم بوديم اما تا به امروز تصميماتي رخ نداده است.
مبتکرسرابي درباره فعاليت بلوتوثي در هفته کتاب خاطرنشان کرد: بلوتوث زنده در هفته کتاب در يکي از ايستگاه‌هاي مترو که احتمالا ايستگاه امام خميني(ره) خواهد بود به فعاليت خواهد پرداخت که در آن معرفي کتابخانه، کتاب‌هاي روز اين چند کتاب مسابقات کتابخواني و تازه‌هاي نشر به تلفن‌هاي همراه علاقمندان ارسال مي‌شود.
وي در پايان سخنان خود ابراز داشت: با بيش از 20 ارگان تفاهم‌نامه داريم که درصدديم از اين طريق نمايشگاه و مسابقات مختلف برگزار و آموزش‌هاي لازم را ارائه کنيم.


منبع: فارس


نظر شما