شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۳
کد خبر: ۴۵۹۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
مقام معظم رهبري با انتشار پيامي به مراسم برائت از مشرکين تاکيد کردند كه غرب و آمريکا و صهيونيزم امروز از هميشه ضعيف‌ترند.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به‌مناسبت کنگره عظيم حج، قيام و انقلاب را در برخي کشورهاي اسلامي از مهمترين مسائل جهان اسلام و حقايق نهفته در آن را، آيات بينات الهي برشمردند و با اشاره به وظيفه بس خطير نسل بيدار جوان و روشنفکران و عالمان ديني در اين مقطع سرنوشت‌ساز، تاکيد کردند: امت اسلامي به‌ويژه ملت‌هاي به‌پاخاسته، براي ادامه مسير نيازمند دو عنصر "تداوم ايستادگي" و "هوشياري در برابر حيله هاي قدرتهاي بين المللي" هستند و نجات کشورهاي اسلامي از خطرهاي پيش رو جز با همدلي و اتحاد و تشکيل قطب قدرتمند جهان اسلام ، امکان پذير نيست.

 

‌متن کامل پيام رهبر معظم انقلاب که توسط حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسکر قرائت شد، به شرح زير است:

 

متن کامل اين پيام بدين شرح است:

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

 

الحمدلله رب العالمين و صلوات الله و تحياته علي سيد الانام محمدٍ المصطفي و آله الطيبين و صحبة المنتجبين.

اکنون بهار حج، با طراوت و صفاي معنوي و شکوه و حشمت خداداد، فرارسيده و دلهاي مؤمن و مشتاق را پروانه وار بر گرد کعبه‌ي توحيد و وحدت، به پرواز درآورده است. مکه و منا و مشعر و عرفات، منزلگاه انسانهاي خوشبختي است که به نداي: " و اذّن في الناس بالحج .. " پاسخ گفته و به حضور در ميهماني خداي غفور و کريم سرافراز گشته‌اند. اينجا همان خانه‌ي مبارک و کانون هدايتي است که آياتٍ بيّنات الهي از آن ساطع و چتر امان برفراز سر همگان در آن گسترده است.

دل را در زمزم صفا و ذکر و خشوع، شست‌وشو دهيد؛ چشم باطن را به آيات روشن حضرت حق بگشائيد؛ به اخلاص و تسليم که نشانه‌ي عبوديت حقيقي است روي آوريد؛ خاطره‌ي آن پدري را که با طوع و تسليم، اسماعيلش را به قربانگاه برد بارها و بارها در دل زنده کنيد، و بدين‌گونه راه روشن و آشکاري را که براي رسيدن به دوستي ربّ جليل در برابر ما گشوده است، بشناسيد و قدم نهادن در آن را به همّت مؤمنانه و نيت صادقانه‌ي خود، بسپاريد.

 

مقام ابراهيم يکي از همان آيات بيّنات است. جاي پاي ابراهيم عليه‌السلام در کنار کعبه‌ي شريف، تنها نمادي از مقام ابراهيم است. مقام ابراهيم، مقام اخلاص و گذشت و ايثار اوست؛ مقام ايستادگي او در برابر خواست نفساني و عواطف پدرانه و نيز در برابر سيطره‌ي کفر و شرک و سلطه‌ي نمرود زمانه است.

 

اين هر دو راه نجات هم اکنون در برابر يکايک ما آحاد امت اسلامي، گشوده است. همت و شجاعت و عزم راسخ هر يک از ما مي‌تواند ما را روانه به سوي همان هدفهايي سازد که پيام‌آوران رسالت الهي از آدم تا خاتم، بشر را به‌سوي آن فراخوانده و وعده‌ي عزت و سعادت در دنيا و آخرت را به رهپويان آن داده‌اند.

 

در اين محضر عظيمِ امت اسلامي، شايسته است که حج‌گزاران به مهمترين مسائل جهان اسلام بپردازند. اکنون در رأس همه‌ي اين مسائل، قيام و انقلاب در برخي کشورهاي مهم اسلامي است. در ميانه‌ي حجّ سال گذشته و حج امسال، حوادثي در دنياي اسلام پديد آمده است که مي‌تواند سرنوشت امت اسلامي را دگرگون ساخته و آينده‌‌اي درخشان و سرشار از عزت و پيشرفت مادي و معنوي را نويد دهد. در مصر و تونس و ليبي طاغوتهاي ديکتاتور و فاسد و وابسته، از سرير قدرت سرنگون شده‌اند و در برخي کشورهاي ديگر امواج پرخروش قيام مردمي، کاخ‌هاي زر و زور را به ويراني و نابودي تهديد مي‌کند.

 

اين صفحه‌ي تازه گشوده از تاريخ امت ما، حقايقي را آشکار مي‌سازد که همه از آيات بينات الهي است و به ما درسهاي حيات‌بخش مي‌دهد. اين حقايق بايد در همه‌ي محاسبات ملتهاي مسلمان به کار گرفته شود.

 

نخست آنکه اکنون از دل ملتهائي که دهها سال در سيطره‌ي سياسي بيگانگان بوده‌اند، نسل جواني سربرآورده است که با اعتماد به نفس تحسين برانگيز به استقبال خطر رفته و به روياروئي با قدرتهاي مسلّط برخاسته و همت به دگرگونسازيِ وضعيت گماشته است.

 

ديگر آنکه به رغم تسلط و تلاش حاکمان سکولار و تلاش‌هاي پيدا و پنهان آنان براي دين‌زدائي در اين کشورها، اسلام، با نفوذ و حضوري نمايان و پرشکوه، هدايتگر دل‌ها و زبانها گشته و چون چشمه‌اي جوشان در گفتار و کردار توده‌هاي ميليوني، به اجتماعات و رفتارهاي آنان طراوت و حيات بخشيده است. ماذنه‌ها و مصلاّها و تکبيرها و شعارهاي اسلامي، نشانه‌ي آشکاري از اين حقيقت و انتخابات اخير تونس برهان قاطعي بر اين مدعا است. بي‌گمان انتخابات آزاد در هر کشور اسلامي ديگر هم نتيجه‌ئي جز آنچه در تونس پيش آمد، نخواهد داشت.

 

ديگر آنکه در حوادث اين يک سال، به همه نشان داده شد که خداوند عزيز و قدير، در عزم و اراده‌ي ملتها، آن چنان قدرتي تعبيه کرده است که هيچ قدرت ديگر را ياراي مقاومت در برابر آن نيست. ملتها با اين نيروي خداداد، قادرند سرنوشت خويش را تغيير دهند و نصرت الهي را نصيب خود سازند.

 

ديگر آنکه دولتهاي مستکبر و در رأس آنان امريکا، که در طول دهها سال با ترفندهاي سياسي و امنيتي، دولتهاي منطقه را سر به فرمان خود ساخته و به پندار خود، جاده‌ي بي مانعي براي سيطره‌ي روزافزون اقتصادي و فرهنگي و سياسي بر اين بخش حساس جهان، پديد آورده بودند، اکنون نخستين آماج بيزاري و نفرت ملتهاي اين منطقه‌اند. اطمينان بايد داشت که نظامهاي برآمده از اين انقلابها هرگز به نامعادله‌ي خفت‌بار پيشين تن نخواهند داد و جغرافياي سياسي اين منطقه به دست ملتها و در جهت عزت و استقلال کامل آنان رقم خواهد خورد.

 

ديگر آنکه طبيعت مزوّر و منافقِ قدرتهاي غربي، براي مردم اين کشورها آشکار شد. در مصر و تونس و ليبي – هرکدام به نوعي- آمريکا و اروپا تا توانستند در نگهداري از مهره‌هاي خود کوشيدند و هنگامي که عزم ملتها برخواست آنان فائق آمد، به روي مردم پيروز لبخند مزورانه‌ي دوستي زدند.

 

حقايق گرانبها و آيات بينات الهي در حوادث يکسال اخير در اين منطقه بيش از اينهاست و براي اهل تدبر، ديدن و شناختن آن دشوار نيست.

 

ليکن با اين همه، امروز همه‌ي امت اسلامي و به‌ويژه ملتهاي به پاخواسته، نيازمند دو عنصر اساسي‌اند:

نخست: تداوم ايستادگي و پرهيز شديد از سست شدن عزم راسخ. فرمان الهي به پيامبر اعظم صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در قرآن چنين است: " فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا " و " فلذلک فادع و استقم کما امرت" و نيز از زبان حضرت موسي عليه‌السلام : " و قال موسي لقومه استعينوا بالله و اصبروا، ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبه للمتقين".

 

مصداق بزرگ تقوا در اين دوره براي ملتهاي به پاخاسته، آن است که حرکت مبارک خود را متوقف نسازند و خود را سرگرم دست‌آوردهاي اين مقطع نکنند. اين است بخش مهم از تقوائي که دارندگان آن، به وعده‌ي " عاقبتِ نيک" سرافراز گشته‌اند.

 

دوم: هشياري در برابر حيله‌هاي مستکبران بين‌المللي و قدرتهائي که از اين قيامها و انقلابها لطمه ديده‌اند. آنها بي‌کار نمي‌مانند و با همه‌ي توان سياسي و امنيتي و مالي، براي برقراريِ دوباره‌ي نفوذ و قدرت خود در اين کشورها به ميدان مي‌آيند. ابزار آنان، تطميع و تهديد و فريب است. تجربه‌ها نشان داده است که درميان خواص، هستند کساني که اين ابزارها در آنان کارگر مي‌شود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته يا ندانسته به خدمت دشمن در‌مي‌آورد. چشم بيدار جوانان و روشنفکران و عالمان ديني بايد به دقت مراقبت کند.

 

مهمترين خطر، دخالت و تأثيرگذاريِ جبهه‌ي کفر و استکبار در ساخت نظام جديد سياسي در اين کشورهاست. آنان همه‌ي کوشش خود را به کار خواهند برد تا نظامهاي جديد، هويت اسلامي و مردمي نيابد. همه‌ي دلسوزان در اين کشورها و همه آنان که به عزت و کرامت و پيشرفت کشور خود دلبسته‌اند بايد تلاش کنند تا اسلاميت و مردمي بودن نظام نوين، به تمام و کمال تامين شود. نقش قانون اساسي‌ها در اين ميان، برجسته است. اتحاد ملي و به رسميت شناختنِ دگرسانيهاي مذهبي، قبيله‌اي و نژادي، شرط پيروزي‌هاي آينده است.

 

ملتهاي شجاع و به پاخاسته در مصر و تونس و ليبي و ديگر ملتهاي بيدار و مبارز بدانند، نجات آنان از ظلم و کيد آمريکا و ديگر مستکبران غربي تنها و تنها در آن است که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار شود. مسلمانان براي اينکه بتوانند مسائل خود را به صورت جدّي با جهانخواران حل کنند بايد خود را به مرز قدرت بزرگ جهاني برسانند، و اين جز با همکاري و همدلي و اتحاد کشورهاي اسلامي به دست نخواهد آمد. اين وصيت فراموش نشدني امام خميني عظيم است.

 

امريکا و ناتو به بهانه‌ي قذافي خبيث و ديکتاتور، ماهها بر سر ليبي و مردم آن آتش ريختند و قذافي همان کسي بود که پيش از قيام شجاعانه‌ي ملت ليبي در شمار دوستان نزديک آنان بشمار مي رفت، او را در آغوش مي‌گرفتند؛ با دست او از ثروت ليبي مي‌دزديدند و براي خام کردن او دستش را مي‌فشردند يا مي‌بوسيدند ... پس از قيام مردم، همين او را بهانه کردند و تمام زيرساختهاي ليبي را به ويراني کشاندند. کدام دولت توانست از فاجعه‌ي کشتار مردم و ويراني کشور ليبي به دست ناتو جلوگيري کند؟ تا چنگ و دندان قدرتهاي خونخوار و وحشي غربي شکسته نشود. هميشه چنين خطرهائي براي کشورهاي اسلامي متصور است و نجات از آن جز با تشکيل قطب قدرتمند جهان اسلام، ميسر نيست.

 

غرب و امريکا و صهيونيزم امروز از هميشه ضعيفترند. گرفتاريهاي اقتصادي، ناکامي‌هاي پي‌درپي در افغانستان و عراق، اعتراضهاي عميق مردمي در امريکا و ديگر کشورهاي غربي که دامنه‌ي آن روزبه‌روز گسترده‌تر شده است، مبارزات و جانفشاني‌هاي مردم فلسطين و لبنان، قيامهاي دليرانه‌ي مردم در يمن و بحرين و برخي ديگر از کشورهاي زير نفوذ امريکا، همه و همه حامل بشارتهاي بزرگي براي امت اسلامي و به‌ويژه کشورهاي انقلابي جديد است. مردان و زنان مؤمن در سراسر جهان اسلام و به‌ويژه در مصر و تونس و ليبي از اين فرصت براي تشکيل قدرت بين‌الملل اسلامي بيشترين بهره را ببرند. خواص و پيشروان نهضتها به خداي بزرگ توکل و به وعده‌ي نصرت او اعتماد کنند و صفحه‌ي‌ تازه گشوده‌ي تاريخ امت اسلامي را با افتخارات ماندگار خود که مايه‌ي رضاي الهي و زمينه‌ساز نصرت اوست، مزين سازند.

والسلام علي عباد الله الصالحين

سيدعلي حسيني‌خامنه‌اي

5/آبان/1390

29 ذيقعده 1432

نظر شما