پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۸
کد خبر: ۴۶۰۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۱
«محمد بزرگ‌نيا» با بيان اينکه «راه آبي ابريشم» حاصل يک کار گروهي بود، گفت: همان طور که «کشتي آنجليکا» در اکران دچار مشکل شد و بعد از طريق پخش در تلويزيون مخاطب خود را در طولاني مدت پيدا کرد، عمر «راه آبي ابريشم» نيز تا پايان اکران به اتمام نمي‌رسد و بعدها اين فيلم هم مخاطب خود را پيدا خواهد کرد.

به گزارش «شهر» نشست فيلم سينمايي «راه آبي ابريشم» با حضور «محمد بزرگ‌نيا» (نويسنده و کارگردان)، «حسن بشکوفه» (تهيه کننده)، «بهرام بدخشاني» (مدير فيلمبرداري)، «پروين صفري» (طراح صحنه و لباس)، «پيام دهکردي» (بازيگر) و «رضا درستکار» (مجري و منتقد) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

 

* بزرگ‌نيا: «راه آبي ابريشم» حاصل يک کار گروهي بود

 

بنابراين گزارش، در ابتداي اين نشست «محمد بزرگ‌نيا» بيان داشت: در ساخت اين فيلم تمام تلاش‌مان اين بود که بخشي از تاريخ دريانوردي را تصوير کنيم. شايد به شکلي مي‌خواستيم بگوييم هميشه پلشتي باقي نمي‌ماند بلکه از قديم تا به حال خوبي‌ها و زيبايي‌هايي هم وجود داشته و دارد.

کارگردان «کشتي آنجليکا» در ادامه افزود: اميدوارم اين تجارب به نسل جوان انتقال پيدا کند و من اين فيلم را به نسل جوان هديه مي‌دهم و به نوعي مي‌توانم بگوييم ساخت اين جنس از آثار کار تک نفره نيست بلکه نتيجه يک کار گروهي است و از همين جا از تک تک عوامل براي ساخت اين فيلم دشوار تشکر مي‌کنم.

 

* بشکوفه: هدف نشان دادن بخشي از تاريخ دريانوردي ايران بود

 

در ادامه اين نشست «حسن بشکوفه» نيز اظهار داشت: اين فيلم تلاش سه ساله گروهي بود. حدود 400 نفر در ايران و همين حدود هم در چين و تايلند.

اين تهيه کننده در ادامه اظهار داشت: هدف نشان دادن بخشي از تاريخ ايران به ويژه خليج فارس و تاريخ دريانوردي ايران بود و اميدوارم اين کار توانسته باشد به خوبي آن زمان را مرور و پوشش داده باشد.

 

* صفري: از «بزرگ‌نيا» به خاطر اطميناني که به من داشت، متشکرم

 

در ادامه «پروين صفري» نيز اظهار داشت: خوشحالم که نتيجه کار عالي، باورپذير و يکدست شده است.

وي در ادامه افزود: من خک به نوبه خودم از تک تک عوامل که من را کمک کردند تشکر مي‌کنم و همچنين از همسرم «محمد بزرگ‌نيا» متکشرم که به من اطمينان کرد و اين کار سخت را بر عهده من گذاشت. در مورد کار خودم قضاوتي ندارم اميدوارم توانستم باشم از عهده کار به اين سنگيني برآمده باشم.

 

* دهکردي: «راه آبي ابريشم» نياز به تعمق دارد

 

همچنين «پيام دهکردي» بازيگر نقش «مرداس» نيز گفت: نمي‌دانم در ارائه اين نقش موفق شدم يا خير اما تمام تلاش خود را انجام دادم تا نقش زيبا و برجسته شود.

وي در ادامه افزود: خوشحالم که تماشاگراني مثل شما مي‌آيند و به تماشاي چنين اثر تعمق برانگيزي مي‌نشينند و من هم به نوبه خود از زحمات تمام اساتيد بازيگري کمال تشکر را دارم.

 

* بدخشاني: خوشحالم که صفحات کوچکي از تاريخ را فيلمبرداري کردم

 

برپايه اين گزارش، در ادامه اين نشست «بهرام بدخشاني» نيز اظهار داشت: خوشحالم که به اجبار سناريو مجبور شده‌ام بخشي از تاريخ را مرور کنم و اين توفيق خوبي بود که اين کار را همچنان ادامه دهم.

وي در ادامه افزود: در کنار آن خوشحالم که صفحاتي کوچکي از تاريخ را توانستم با بضاعت سينماي ايران فيلمبرداري کنم.

 

* بزرگ‌نيا: «راه آبي ابريشم» تجربه نويي در سينماي ايران بود

 

در ادامه اين نشست «رضا درستکار» از «محمد بزرگ‌نيا» در مورد کمبود قصه در فيلم سوال کرد که وي در پاسخ، بيان داشت: اولاً من منکر عيب فيلم نيستم چرا که «راه آبي ابريشم» اولين تجربه نو سينمايي در سينماي ايران بود .

اين کارگردان در ادامه افزود: در تاريخ سينماي ايران هيچ گاه با اين حجم از گستردگي لوکيشن همراه نبوديم به اضافه اينکه ما با يک سفرنامه‌اي مواجه بوديم که تا به حال در سينما تجربه نشده بود و تمام سعي‌مان اين بود که قصه و داستانک‌هاي فرعي را جذاب کنيم و از لوکيشن ثابت کشتي هم به نوعي خلاص شويم.

 

* بزرگ‌نيا: ساخت «راه آبي ابريشم» 5 سال به طول انجاميد

 

بنابراين گزارش، در ادامه يکي از حضار از «محمد بزرگ‌نيا» در مورد مراحل آماده سازي کار سوال کرد که وي در پاسخ، توضيح داد: کل ساخت کار حدود 5 سال به طول انجاميد. نزديک يک و نيم سال مراحل تحقيق کار بود، 8 ماه نوشتن سناريو به طول انجاميد، 3 ماه در ايران فيلمبرداري داشتيم، 45 روز در خارج کار کرديم و بين اين دو زمان 9 ماه هم به دلايلي کار تعطيل شد.

 

* بشکوفه: کل هزينه «راه آبي ابريشم» 6 ميليارد تومان بود

 

همچنين «حسن بشکوفه» هم هزينه کل فيلم را 6 ميليارد اعلام کرد و افزود: برخي دوستان کم لطفي کردند رقم تمام شده اين فيلم را را 16 ميليارد تومان اعلام کردند.

 

*شاه‌حسيني: خوشحالم که کار را به کاردان‌ها سپرديم

 

«مجيد شاه حسيني» مدير سابق بنياد سينمايي فارابي هم در اين نشست در سالن حضور داشت و در مورد اين فيلم اظهار داشت: خوشحالم در دوراني در بنياد سينمايي فارابي بودم کار را به کاردان‌ها سپرديم.

وي در ادامه افزود: به نظر من هر کاري که در زمينه تاريخ مفيد فايده باشد را دوست دارم.

 

 

* بشکوفه: قبيله‌گرايي مانع از اکران مطلوب «راه آبي ابريشم» شد

 

در ادامه اين نشست يکي از حضار از اکران نامناسب فيلم سوال کرد که «حسن بشکوفه» در پاسخ، بيان داشت: از اين جنس فيلم‌ها چون براي بار اول ساخته شده بايد يک بستر سازي صورت بگيرد که متاسفانه در مورد اين فيلم اين بستر سازي صورت نگرفت.

وي در ادامه افزود: من از مردم گلايه ندارم که به تماشاي چنين اثري نيامدند چون اطلاع ندارند. قرار بود 4 ماه مانده به اکران اين فيلم، تبيلغات ميداني گسترده صورت بگيرد اما متاسفانه اين اتفاق هم رخ نداد و من هم در زمينه اکران و تجربه کار نمايش اطلاعات چنداني نداشتم و کار به کساني سپرده شد که دلسوز نيستند.

بشکوفه ادامه داد: انگار در سينماي اين روزها قبيله‌گرايي و گروه‌گرايي مد شده و هر کس ساز خود را مي‌نوازد. اين فيلم جزو آثار فاخر است اما با اين اکران تمام زحمات گروه را هدر دادند و من در اين مدت اکران به اندازه اين 5 سال ساخت فيلم، عذاب کشيدم.

وي ادامه داد: دوست داشتيم به گذشته و تاريخ افتخار کنيم اما قبيله‌گرايي حاکم مانع از اکران مطلوب «راه آبي ابريشم» شد.

اين تهيه کننده در ادامه خاطرنشان کرد: تلويزيون هم تيزر 19 ثانيه ما را اندک پخش مي‌کند و به نوعي از تيزر هم محروم هستيم. مي‌گذاشتند اين فيلم ملي ديده شود.

بشکوفه ادامه داد: سينماي ايران را با خود مقايسه کنيد به طوري که 19 شهرستان کپي اين فيلم را پس دادند چون امکان نمايش اين فيلم را در سالن‌هاي خود نداشتند.

 

* بزرگ‌نيا: نسبت به «ملک سليمان»، «راه آبي ابريشم» يک پله جلوتر رفته است

 

در ادامه يکي از حضار از «محمد بزرگ‌نيا» در مورد اينکه چرا فيلم شهري آسان نمي‌سازد سوال کرد که وي در پاسخ، بيان داشت: به نظرم من در سبد سينماي ايران بايد آثار متنوعي براي انواع سليقه‌ها باشد و در غير اين صورت ما بازار رقابتي را از دست داده‌ايم.

اين کارگردان در ادامه افزود: فيلم «ملک سليمان» محصول قبلي بنياد سينمايي فارابي اکثر کارهاي فني در خارج انجام شد اما مسائل فني «راه آبي ابريشم» در ايران انجام شد پس ما يک پله به جلو آمديم.

 

* بزرگ‌نيا: خوشحالم بهترين کستينگ را براي «راه آبي ابريشم» انتخاب کردم

 

کارگردان «جايي براي زندگي» در ادامه در مورد نحوه انتخاب بازيگران نيز توضيح داد: خوشحالم که از ترکيب بازيگران خلاق استفاده کردم.

وي در ادامه افزود:بعد از دفعات زياد حالا که فيلم را مي‌بينم احساس مي‌کنم بهترين ترکيب بازيگري را انتخاب کرده‌ام.

 

 

 

* بزرگ‌نيا: عمر «راه آبي ابريشم» تا پايان اکران به اتمام نمي‌رسد

 

در پايان اين نشست «محمد بزرگ‌نيا» در مورد اکران نامناسب فيلم خود نيز توضيح داد: همان طور که «کشتي آنجليکا» در اکران دچار مشکل شد و بعد از طريق پخش در تلويزيون مخاطب خود را در طولاني مدت پيدا کرد، عمر «راه آبي ابريشم» نيز تا پايان اکران به اتمام نمي‌رسد و بعدها اين فيلم هم مخاطب خود را پيدا خواهد کرد.

اين نشست با اهدا لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.

 

 

منبع:فارس

نظر شما