شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۳
کد خبر: ۴۶۴۸۰
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برگزاري نخستين جشنواره تئاتر شهر با هدف حمايت از گروه‌هاي نمايشي جوان شهر در ارديبهشت سال آينده خبرداد.

به گزارش خبرنگار «شهر» سيدقاسم ناظمي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران صبح امروز-30 آبان- در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره تئاتر شهر در ارديبهشت سال آينده اظهار کرد: در طول سال‌هاي گذشته جشنواره‌هاي تئاتر مختلفي توسط سازمان فرهنگي هنري برگزار مي‌شد که امسال تصميم گرفته شد با تجميع اين جشنواره‌ها و توسعه کمي و کيفي فضاهاي اجرايي اقدام به برگزاري نخستين جشنواره تئاتر شهر کنيم.

او با تاکيد بر اين موضوع که سازمان‌فرهنگي هنري متولي اصلي تئاتر در سطح شهر و کشور نيست و تکليفي در اين حوزه ندارد، افزود: با توجه به ماهيت فعاليت‌هاي نمايشي، ضروري است که نهادهاي متولي ما را در اين زمينه همياري کند. ما از همکاري با نهادهاي حاکميتي و علمي و دانشگاهي استقبال مي‌کنيم و تعامل با اين مجموعه‌ها از جمله مرکز هنرهاي نمايشي،حوزه هنري و کانون پروش فکري کودکان و نوجوانان در برنامه‌هاي ما قرار دارد.

او ادامه داد: ما به دنبال ايجاد مرکزي دائمي براي هنر تئاتر هستيم که تحقق اين موضوع نيازمند همراهي هنرمندان و نهادهاي مسئول است.

معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، تصريح‌کرد: درحال حاضر ما با 25 مجموعه نمايشي داراي گسترده‌ترين فضاهاي آموزشي و اجرايي در حوزه تئاتر در سطح شهر هستيم به نحوي که در سال 90 تاکنون 36 نمايش حرفه‌اي با 270 اجرا و بيش از 50 هزار مخاطب حرفه‌اي در سالن‌هاي نمايش و مراکز فرهنگي سازمان اجرا شده است.

ناظمي تصريح‌کرد: با توجه به رويکرد جديد سازمان فرهنگي هنري ما نيازمند توجه و نقد جدي رسانه‌ها و مطبوعات هستيم و از اين موضوع استقبال خواهيم کرد.

حمايت از گروه‌هاي نمايشي جوان، هدف اصلي جشنواره

در ادامه اين نشست شهرام کرمي مدير مرکز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري نيز با اشاره به برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر کانون‌هاي نمايشي، بانوان و کودک و نوجوان در طول سال‌هاي گذشته، گفت: جشنواره تئاتر شهر، جشنواره جديدي محسوب نمي‌شود بلکه ترکيبي از جشنواره‌هاي پيشين سازمان فرهنگي هنري در طول سال‌هاي گذشته است و سعي کرده‌ايم با اين اقدام تنها متولي يک جشنواره باشيم.

او ادامه داد: اين جشنواره با هدف ايجاد فرصت و حمايت از گروه‌هاي نمايشي جوان شهر تهران و در راستاي اهداف جشنواره‌هاي گذشته و با رويكرد موضوعات شهر و شهروندي در 5 بخش كانون‌هاي نمايشي، تئاتر بانوان، تئاتر خياباني، تئاتر كودك و نوجوان و بخش ويژه برگزار مي‌شود.

کرمي با بيان اين که هم‌اکنون از 200مرکز فرهنگي تحت پوشش سازمان، 25 مرکز به فعاليت‌ در حوزه تئاتر مي‌پردازند، گفت: تمام آثار ارائه شده در جشنواره در طول سال 91 در مراکز نمايشي، فرهنگي و فرهنگسراهاي تهران به نمايش گذاشته خواهند شد.

توجه ويژه به تئاتر کودک ونوجوان

مدير مرکز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ، بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي نمايشي سازمان را در حوزه تئاتر کودک ونوجوان عنوان کرد و افزود: از 36 نمايش که امسال برگزار شده است،29 نمايش ويژه تئاتر کودک ونوجوان بوده است.

او اظهارکرد: جشنواره تئاتر بانوان نيز با هدف توجه به مضامين زن مسلمان ايراني به مدت 8 سال برگزار شد که با دست آوردهاي بسيار خوبي همراه بود. به همين دليل اين موضوع نيز به عنوان يک بخش در جشنواره تئاتر شهر پيش‌بيني شد.

کرمي با اشاره به بخش تئاتر خياباني افزود: باتوجه به سهم عمده اين نوع از نمايش در جذب مخاطب، پرداختن به تئاترخياباني يکي از فعاليت‌‌هاي اصلي و مورد توجه ما است.

او بخش ويژه را نيز شامل آثار خاص با مضامين شهري دانست و افزود: اميدواريم در دوره‌‌هاي آتي نيز بتوانيم بخش‌‌هاي ديگر از جمله بخش تئاتر استان‌‌ها را در اين جشنواره پيش‌بيني کنيم.

او در مورد امکان حضور گروه‌هاي شهرستاني در اين جشنواره گفت: درحال حاضر امکان حضور گروه‌هاي تئاتر از ديگر شهرها براي ما وجود ندارد و دراين دوره ما تنها بر شرکت گروه‌هاي تهراني تاکيد داريم.البته اگر بتوانيم با شهرداري‌ها ديگر شهر تعامل داشته باشيم مي‌توان امکان حضور گروه‌هاي شهرستاني را نيز فراهم کنيم.

مدير مرکز هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تصريح‌کرد: توجه به مضامين ديني از اهداف جشنواره محسوب مي‌شود و توجه به هويت ديني در تمام بخش‌ها به خصوص بخش ويژه جشنواره پيش‌بيني شده است.

حمايت از آثار جشنواره برنامه‌اصلي در سال 91

به گفته کرمي در اين جشنواره امکان حضور حداکثر 60 گروه نمايشي وجود دارد.

او با تاکيد برحمايت از آثار برگزيده در اين جشنواره، گفت: حمايت از آثاري که به اين جشنواره راه پيدا خواهند کرد از برنامه‌هاي اصلي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سال 91 است و امکان اجراي عمومي آنها در مراکز نمايشي و فرهنگسراهاي تهران فراهم خواهد شد.به همين دليل زمان برگزاري جشنواره در ابتداي سال انتخاب شد تا اين مهم به درستي محقق شود.

نظر شما