جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۴
کد خبر: ۴۶۵۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
آغاز نخستين نمايشگاه «خيمه خورشيد» از 12 تا 25 آذر
در نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري عاشورا با عنوان «خيمه خورشيد» قصه عاشورا و سير حركت امام حسين (ع) با تصويرسازي و برنامه‌هاي چندرسانه‌اي روايت مي‌شود.

علي منصوري، معاون برنامه‌ريزي و توسعه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار «شهر» با بيان اينكه «خيمه خورشيد» از 7 تا 20 محرم (12 تا 25 آذرماه) در مرکز آفرينش‌هاي ادبي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان (سالن حجاب) برپا مي‌شود، گفت: چهار هزار متر مربع از فضاي هشت هزار و 500 متري كل نمايشگاه به اين بخش اختصاص يافته تا در آن با استفاده از تصويرسازي‌هاي مرتبط و نيز برنامه‌هاي چندرسانه‌اي (مالتي مديا) قصه عاشورا به تصوير كشيده مي‌شود.

روايت قصه عاشورا با تكنولوژي روز 

وي افزود: در نمايشگاه «براي اسلام» با استفاده از ترکيبي از ‌حجم، عكس، نور، صدا، متن با محتواي ‌سير حركت امام از مدينه، وقايع كربلا، كوفه و شام و معرفي ياران امام حسين(ع) در کربلا، قصه عاشورا به طور کامل روايت مي‌شود.



منصوري به «خيمه عاشورا، انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي» اشاره كرد و اظهار داشت: در اين بخش، در قالب کارهاي حجمي و نمايشگاهي و با استفاده از تابلو متن گرافيکي، همراه با روايتگري راوي زنده، روايت کربلا و ارتباط آن با انقلاب اسلامي ايران و نيز جريان بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه، بيان مي‌شود.



معاون برنامه‌ريزي و توسعه سازمان فرهنگي هنري، خيمه عاشورا و دفاع مقدس را از ديگر بخش‌هاي نمايشگاه خيمه خورشيد عنوان كرد و ادامه داد: در اين قسمت مخاطبان در گروه‌هاي 50 نفره، با استفاده از توانايي‌هاي فناوري چند رسانه‌اي به همراه صدا، نور و حجم سازي، در مسيري 15 دقيقه‌اي با مباحثي ترکيبي از فرهنگ عاشورا و فرهنگ دفاع مقدس، آشنا مي‌شوند.



منصوري تصريح كرد: در بخش عكس و پوستر، پوسترهاي مفهومي بيان فرهنگ عاشورا و مفاهيم عاشورايي شامل عزاداري‌هاي سنتي، حرکات و اقدامات مردمي براي برپايي مراسم عزاي حسيني و شيوه‌هاي گوناگون برگزاري مراسم سوگواري در نقاط مختلف ايران به نمايش گذاشته مي‌شود.



وي با بيان اينكه در خيمه نوجوانان نيز اجراي نمايش، اجراي سرود، سخنراني مناسب نوجوانان، پخش کليپ و نمايشگاه پوستر تدارك ديده شده است، گفت: در خيمه كودكان نيز برنامه‌هايي در هفت قسمت در نظر گرفته شده است كه مي‌توان به هفت قصه عاشورايي به زبان کودکانه، ساخت پازل‌هايي با استفاده از قطعات بزرگ نيم‌متري، بازي گروهي بر اساس الگوي آشناي مسابقه مار و پله از مسير مدينه تا کربلا،

اجراي برنامه نقالي و پرده خواني، نمايشگاه عکس کودک و معنويت و عرضه محصولات فرهنگي ويژه کودکان در حوزه فرهنگ عاشورايي اشاره كرد.


نينواخواني در «خيمه خورشيد»


منصوري در بخش ديگري از سخنان خود برنامه شب شعر را از ديگر بخش‌هاي نمايشگاه خيمه خورشيد برشمرد و افزود: در اين برنامه، نينواخواني، خواندن شعرهاي معروف و قديمي عاشورا، مرثيه‌ها، دعوت از استادان حوزه شعر براي خواندن شعر، دعوت از شاعران جوان براي خواندن اشعار خود در حضور استادان اين حوزه، خواندن آثار محتشم کاشاني، خواندن طاقديس انجام خواهد شد.


وي تصريح كرد: اجراي 10 برنامه تعزيه توسط يکي از گروه‌هاي حرفه‌اي فعال در اجراي تعزيه، نمايش فيلم‌هاي توليد شده مستند، کوتاه، سينمايي و انيميشن، كارگاه توليد انيميشن براي توضيح و تشريح روند ساخت آثار انيميشن و ساخت يک فيلم انيميشن کوتاه عاشورايي، فروش محصولات فرهنگي عاشورايي و نمايش ماکت بزرگ عاشورا براي بازنمايي صحنه عاشورا از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه خيمه خورشيد محسوب مي‌شود.



به گفته منصوري، اين نمايشگاه در فضاي هشت هزار و 500 متر مربع هر روز از ساعت 8 تا 20 ميزبان همه اقشار جامعه، خانواده‌ها و دانش آموزان است.

نظر شما