شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۴
کد خبر: ۴۶۷۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
شهر در دنياي کتاب (2)
كتاب «هويت شهر» با عنوان فرعي «نگاهي به هويت شهر تهران» نوشته مصطفي بهزادفر با نگاهي پژوهشي و علمي در 5فصل به بررسي مفاهيم تعاريف و مفاهيم مربوط به هويت شهري، بحران هويت شهري، مولفه‌هاي هويت شهر تهران مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار «شهر» در اين کتاب، مولف به کمک تصاوير و نقشه‌هاي مربوط به شهر تهران، کوشيده ‌است، چهره تهران قديم و تهران امروز را به آساني به مخاطب خود منتقل نمايد. از ويژگي‌هاي بارز اين کتاب مي‌توان به نگاه ويژه به فرهنگ و نقش آن در شکل‌گيري هويت و همچنين تاثير مدرنيته در شهر همراه با تصاوير زيباي مربوط به مناطق مختلف آثار وابنيه شهر تهران اشاره کرد.

مولف در پيشگفتار اين كتاب نوشته است: «مطالعات (هويت شهر تهران) با قراردادي شروع شد كه بين سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و نويسنده منعقد گرديد. قبل از نوشتار اخير، دوبار پيش نسخه‌هايي تدوين و تسليم دست‌اندركاران اين سازمان گرديد. اين نوشتار نسخه نهايي است.

بين زمان شروع و پايان كار فاصله‌اي است كه نه تنها فراز و نشيب‌هاي اين پژوهش را نشان مي‌دهد بلكه بيانگر مشكلات فراواني است كه پيش رو قرار داشت. مشكلات ريشه‌اي كه گريبان گير همه پژوهشگران و همه پژوهش‌هاي اين گونه است. مشكل، چگونگي دستيابي به منابع اطلاعاتي و داده‌هاي پايانه‌اي است كه لاجرم پژوهشگران توليد‌كننده آن نيستند.

اين اطلاعات غالبا موجود هستند ولي در اختيار پژوهشگر قرار نگرفته‌اند. بعضا، پژوهشگر به وضوح و به صورت حضوري براي توليد‌كنندگان و دارندگان اطلاعات توضيح مي‌داده است كه داده‌ها را با ذكر ماخذ دقيق عرضه مي‌دارد اما، باز هم از در اختيار گذاردن اطلاعات خودداري شده است.

پس از حدود سه سال دوندگي، بالاخره نويسنده مجبور شد تا به نخبه اطلاعاتي بسنده كند كه چشم‌انداز هويت تهران را تابندگي نمايد.

اين پژوهش در چارچوب مجموع قرارداد‌هاي طرح تك‌نگاشت براي تهران به انجام رسيده است.برخي از تك‌نگاشت‌ها نظير تك‌نگاشت «شهر و كودك» خيلي زودتر از زير چاپ بيرون آمده است.

اما ويژگي محتوايي تك نگاشت «هويت شهر» ساز و كارهاي خاصي براي چاپ طلب مي‌كرد كه زمان آن را به تاخير انداخت. بالاخره با استعانت دست‌اندركاران محترم و مسئول به ويژه، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران (مركز مطالعات فرهنگي) و موسسه نشر شهر اين كتاب كه خود طليعه‌اي براي مطالعات عميق در باب هويت شهر تهران مي‌باشد به چاپ رسيده است.»

كتاب «هويت شهر؛ نگاهي به هويت شهر تهران» با 325 صفحه، شمارگان 2000نسخه و قيمت 6500 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در همين زمينه بخوانيد:

آيين شهرداري از ديدگاه مقام معظم رهبري

نظر شما