جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۶۷۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خبر داد:
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از بازنمايي واقعه عاشورا با استفاده از فناوري چند رسانه اي در نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري خيمه خورشيد خبر داد و گفت: ماکت 250 متري صحنه عاشورا به نمايش گذاشته مي شود.

به گزارش شهر به نقل از اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، امير خوراکيان بر استفاده از قالب هاي متنوع هنري براي ارائه مفاهيم عميق عاشورا براي همه اقشار و گروه هاي سني در اين نمايشگاه تأکيد کرد و گفت: در بخشي از نمايشگاه با عنوان «براي اسلام» با استفاده از تصويرسازي هاي مرتبط و نيز برنامه هاي چند رسانه اي که ترکيبي از حجم، عکس، نور، صدا و متن است، سير حرکت امام از مدينه، وقايع کربلا، کوفه و شام، مشخصات ياران امام حسين(ع) در کربلا و قصه عاشورا در مساحت 4000 متر مربع روايت مي شود.


وي «خيمه عاشورا، انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي» را از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه عنوان کرد و گفت: در اين بخش در قالب کارهاي حجمي و نمايشگاهي و با استفاده از تابلو متن گرافيکي، همراه با روايتگري زنده، روايت کربلا و ارتباط آن با انقلاب اسلامي ايران و نيز جريان بيداري اسلامي در خاورميانه بيان مي شود.


خوراکيان در ادامه افزود: در بخش «خيمه عاشورا و دفاع مقدس» مخاطبان در گروه هاي 10 نفره با استفاده از توانايي هاي فناوري چند رسانه اي به همراه صدا، نور و حجم سازي، با مباحثي ترکيبي از فرهنگ عاشورا و فرهنگ دفاع مقدس، آشنا مي شوند.


وي به برگزاري نمايشگاه عکس و پوستر در خيمه خورشيد اشاره کرد و گفت: طي فراخواني در محيط هاي دانشگاهي و مراکز هنري، عکس هايي با موضوعات فرهنگ عاشورايي، عزاداري هاي سنتي، فعاليت هاي مردمي براي برپايي مراسم عزاي حسيني، شيوه هاي گوناگون برگزاري مراسم سوگواري در نقاط مختلف ايران دريافت شده که در اين نمايشگاه در معرض ديد قرار خواهند گرفت. همچنين پوسترهاي اين بخش فرهنگ و مفاهيم عاشورايي را شامل مي شوند.


خوراکيان به برپايي خيمه نوجوانان در اين نمايشگاه اشاره کرد و اجراي نمايش و پخش کليپ و نمايشگاه ويژه نوجوانان را بخش هاي مختلف اين خيمه برشمرد که ويژه دانش آموزان دبيرستاني و مقاطع دوم و سوم راهنمايي است.


وي از برگزاري خيمه کودکان در هفت بخش خبر داد و گفت: روايت هفت قصه عاشورايي به زبان کودکانه، ساخت پازل هاي مرتبط با فرهنگ عاشورايي با قطعات بزرگ نيم متري، بازي- مسابقه گروهي مسير مدينه تا کربلا، نقاشي بر اساس داستان هاي عاشورايي، نقالي و پرده خواني، عکس کودک و معنويت و عرضه محصولات فرهنگي ويژه کودکان بخش هاي مختلف اين خيمه است.


رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از برپايي شب هاي شعر در طول مدت برگزاري نمايشگاه اشاره کرد و گفت: نينواخواني، خواندن شعرهاي معروف و قديمي عاشورا، مرثيه ها، دعوت از استادان حوزه شعر براي خواندن شعر، دعوت از شاعران جوان براي خواندن اشعار خود در حضور استادان اين حوزه و خواندن آثار محتشم کاشاني هر شب در نمايشگاه انجام مي شود.


وي همچنين از اجراي 10 تعزيه از سوي گروه هاي فعال اين عرصه خبر داد و گفت: پخش فيلم و انيميشن با موضوع عاشورا و حماسيه حسيني از ديگر بخش هاي خيمه خورشيد است. همچنين در اين نمايشگاه کارگاه توليد انيميشن برپا مي شود و روند ساخت آثار انيميشن و فيلم هاي انيميشن کوتاه عاشورايي تشريح خواهد شد.


خوراکيان عرضه کتاب و نرم افزارهاي عاشورايي و ديني و اقدام به چاپ طرح ها و شعارهاي ديني و مذهبي مرتبط با عزاي حسيني بر روي سربند و لباس و پارچه را از ديگر بخش هاي خيمه خورشيد عنوان کرد.


نخستين نمايشگاه فرهنگي هنري خيمه خورشيد از تاريخ 12 تا 25 آذر ماه همزمان با 7 تا 20 محرم در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب هر روز از ساعت 8 تا 20 برپاست.

نظر شما