شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۳
کد خبر: ۴۶۷۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
با حضور فرشچيان و وزير ارشاد صورت گرفت
بخشي از ضريح جديد حرم مطهر امام حسين‌ (ع) که با طراحي و نظارت محمود فرشچيان در شهر قم ساخته شده است، عصر دوشنبه هفتم آذر، به مناسبت هفته فرهنگ و هنر استان قم، با حضور وزير ارشاد در فرهنگسراي نياوران رونمايي شد.

به گزارش «شهر»، مراسم افتتاحيه هفته فرهنگ و هنر استان قم، شب گذشته با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور هنري وزارت ارشاد، محمود فرشچيان هنرمند نگارگر و جمعي از هنرمندان استان قم در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.


سيدمرتضي اسماعيلي‌طبا مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم اولين سخنران اين مراسم بود که درباره وجوه فرهنگي و هنري اين استان و نيازهاي هنرمندان قم سخن گفت.




ترويج علوم ديني و کمبود امکانات فرهنگي هنري

اسماعيلي‌طبا گفت: شهر قم بيشتر به واسطه وجود حوزه علميه قم که مرکز توليد و اشاعه علوم ديني است در سطح ملي و بين‌المللي شناخته شده است و همين باعث شده است که قابليت‌هاي فرهنگي و هنري اين استان مغفول بماند، در حالي که استان قم از ديرباز در زمينه هنرهاي مختلفي از جمله خوشنويسي،‌گرافيک، تئاتر و ... مطرح بوده است.


وي برگزاري هفته‌هاي فرهنگي و هنري استان‌ها در تهران را فرصتي براي معرفي ابعاد فرهنگي و هنري استان‌هاي مختلف کشور عنوان کرد و گفت: در هفته فرهنگ و هنر استان قم، آثار هنري هنرمندان اين استان در 4 گالري به نمايش گذاشته شده است و هر شب اجراي مراسم تعزيه هنرمندان قم را خواهيم داشت، همچنين ضريح جديد حرم مطهر امام حسين‌(ع) که توسط جمعي از هنرمندان و با طراحي و نظارت استاد فرشچيان در قم در حال ساخت است،‌بخشي از آن رونمايي مي‌شود که اين ضريح بعد از اتمام مراحل ساخت، سال آينده به کربلاي معلي منتقل مي‌شود.


مدير کل ارشاد قم در خاتمه از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا با توجه به ظرفيت‌هاي فرهنگي و هنري استان قم، توجه بيشتري را نسبت به اين استان داشته باشند.


در ادامه اين مراسم، علي تفضليان هنرمند پيشکسوت تئاتر قم به نمايندگي از هنرمندان استان قم پشت تريبون قرار گرفت و درباره استعدادهاي هنري و بالقوه اين استان و نيازهاي هنرمندان سخن گفت.


تفضليان با اشاره به کمبود امکانات فرهنگي و هنري در اين استان گفت: هنرمندان تئاتر،‌ موسيقي،‌ هنرهاي تجسمي و ... در استان قم محدوديت‌هاي بسياري براي ارائه آثارشان دارند و براي رفع اين کمبودها نياز به راه‌اندازي شوراي هماهنگي هنر استان قم داريم.


اجراي تواشيح با حضور گروه هنري معراج بخش بعدي اين مراسم بود و در ادامه موسي‌پور استاندار قم پشت تريبون قرار گرفت و ابتدا به مصائب کربلا و شگفتي‌هاي ماندگاري اين حادثه عظيم تاکنون اشاره کرد و در ادامه درباره فرهنگ و هنر استان قم گفت: قم مأمن و مأواي هنرمندان بسياري در رشته‌هاي مختلف است به خصوص در زمينه هنر ديني که شهر قم قطب هنر ديني کشور به حساب مي‌آيد و به همين منظور وزارت ارشاد بايد جايگاه ويژه‌اي براي هنر ديني در استان قم قائل باشد و اعتبارات ويژه‌اي را نيز براي ترويج و توسعه هنر ديني و هنرمندان توانمند آن اختصاص دهد.






قم، مروج 1200 ساله انديشه اسلامي

سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مراسم افتتاحيه هفته فرهنگ و هنر استان قم به ويژگي‌هاي اين استان اشاره داشت و افزود: از 1200 سال قبل اين افتخار مردم قم بوده است که مروج افکار و انديشه‌هاي اسلامي باشند و اگر مکه حرم الهي است، مدينه حرم حضرت رسول (ص) و کوفه حرم امام علي‌(ع)، شهر قم نيز حرم اهل بيت عصمت و طهارت است.


وي همچنين گفت: نام قم از قيام ياران آن حضرت که در رکاب او بودند گرفته شده است،‌اين شهر مرکز فکر،‌علم و دانش و جهاد، شهادت و قيام است و اسامي سرزمين نجيبان، حجت بلاد،‌جايگاه شيعيان، شهر انصار ائمه از ديگر نام‌هاي اين شهر است.


وزير ارشاد در ادامه به نقش شهر قم در انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: نقش شهر قم در دوران انقلاب اسلامي و ماجراهاي پيش از آن از جمله ماجراي فيضيه و قيام 15 خرداد کاملا مشخص است و حوزه علميه قم نيز يکي از بزرگترين حوزه‌هاي علميه است و با وجود مرکز تربيت طلاب علوم ديني در بيشتر شهرها، محوريت با شهر قم و حوزه علميه اين شهر بوده است.






اجراي موسيقي و تئاتر با محتواي مذهبي

حسيني در ادامه به برنامه‌هاي فرهنگي و هنري در ايام سوگواري اشاره کرد و گفت: در گذشته شايد برنامه‌هاي موسيقي و تئاتر در ايام سوگواري دچار وقفه مي‌شد اما اکنون در همه مناسبت‌هاي مختلف اجراي برنامه با محتواي ديني و مذهبي داريم و شهر قم به عنوان مرکز و پشتوانه فکري همه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري با مضامين ديني بايد حضور داشته باشد.


وزير ارشاد در ادامه خواستار پيوند ميان عالمان ديني و هنرمندان شد و گفت: همان گونه که روزي را به نام پيوند ميان حوزه و دانشگاه نام‌گذاري کرده‌ايم، بايد روزي نيز به نام پيوند عالمان ديني و هنرمندان نام‌گذاري شود.


وي توضيح داد: هنرمندان با ذوق و استعداد ما مي‌توانند در پيوند با عالمان ديني مفاهيم ديني را در قالب هنر به تصوير کشند.


حسيني گفت: در ايام محرم برنامه‌هاي هنري مختلفي از جمله تئاتر، هنرهاي تجسمي و موسيقي نياز به محتواي عالي و مضامين ديني و مذهبي دارند که عالمان ديني که با معارف ناب ديني آشنايي دارند مي‌توانند با هنرمندان در اين زمينه همکاري کنند.


وزير ارشاد اجراي برنامه‌هاي هنري قربان تا غدير و جشنواره طواف تا ولايت را در راستاي اين اهداف دانست و گفت: افکار و انديشه‌هاي اسلامي بايد از طريق همين برنامه‌ها به مردم منتقل شود.


وي در ادامه به جايگاه شهر قم در زمينه نشر اشاره کرد و گفت: شهر قم در زمينه نشر کتب ديني جايگاه والايي دارد و با داشتن هزار ناشر و 100 چاپخانه دومين مرکز نشر کشور بعد از تهران است.








برگزاري جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در قم

وزير ارشاد در بخش ديگري از سخنانش به برگزاري جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) در شهر قم اشاره کرد و گفت: اين جشنواره از شهر قم آغاز مي‌شود و بعد از برگزاري در سراسر کشور در شهر مشهد به کار خود خاتمه مي‌دهد که در اين دوره قصد داريم بهتر از گذشته اين جشنواره را برگزار کنيم و نياز به همکاري هنرمندان داريم.


حسيني گفت: پيشنهاد شده است که سال آينده شهر کاظمين را که محل دفن پدر و فرزند امام رضا(ع) است به جشنواره امام رضا (ع) اضافه کنيم که در دست بررسي است.


وي همچنين تدوين دايرةالمعارف شناختنامه قم را مرجع ارزشمندي براي بهره‌گيري علاقه‌مندان و برگزاري کنگره‌هاي مفاخر و مشاهير از جمله سيدابوالحسن اصفهاني، عبدالعلاء سبزواري و ... را فرصتي براي همکاري اهل فن و دانش قم دانست و گفت: از شهر قم انتظار داريم که در زمينه پژوهش و شناسايي مفاخر و مشاهير علوم ديني در اين کنگره‌ها همکاري بيشتري داشته باشد.


وي همچنين راه‌اندازي مجتمع فرهنگي و هنري پرديسان در شهر قم و احداث ‌تالار جامع شهر قم را از جمله پروژه‌هاي فرهنگي اين شهر عنوان کرد.






امضاي تمبر و رونمايي از دو کتاب

در ادامه اين مراسم تمبر يادبود هفته فرهنگي و هنري استان قم به امضاي وزير ارشاد، معاون هنري وزارت ارشاد،‌ استاندار قم، نماينده شهر قم در مجلس و استاد فرشچيان رسيد و از دو کتاب «درآمدي بر خطوط نستعليق و شکسته نستعليق» شامل اشعار سيدعلي‌اصغر صائم کاشاني با خوشنويسي حسن آهنگران و کتاب «شبه نبي» نوشته امير زينعلي رونمايي شد.


تجليل از هنرمندان استان قم بخش بعدي اين مراسم بود که در رشته نقاشي از حسن علي يگانه بهمن و هادي گل‌محمدي تقدير شد،‌ در رشته عکس از سيدمحمد حسيني رحمتي تجليل شد. در رشته گرافيک از مسعود نجابتي و سيدحسن موسي‌زاده و در رشته خوشنويسي از حسن آهنگران، سيدمحمدحسين موحد،‌احمد عبدالرضايي، سيدرضا بني‌رضي تقدير شد.


در رشته تئاتر از علي تفضليان،‌ محمدعلي خبري، کوروش زارعي و سيدحسين فدايي حسين تجليل شد.
در رشته نگارگري از محسن مقدادي، در رشته تعزيه از امير زينعلي،‌ در رشته شعر و ادبيات از محمدعلي مجاهدي و ‌مرتضي جواهريان تقدير شد و حبيب‌الله کاسه‌ساز و جواد افشار نيز در رشته سينما مورد تقدير قرار گرفتند.


رونمايي بخشي از ضريح جديد حرم مطهر امام حسين‌(ع) که با طراحي و نظارت محمود فرشچيان و با حضور 85 هنرمند مختلف از سراسر کشور در شهر قم ساخته شده است،‌ حسن ختام اين مراسم بود که با حضور وزير ارشاد، معاون هنري وزارت ارشاد، استاد فرشچيان و پارچه‌باف رئيس هيئت امناي ساخت اين ضريح رونمايي شد.






ضريح طلا به کربلا مي‌رود

مدير پروژه ساخت ضريح امام حسين(ع) گفته است: ضريح جديد حرم امام حسين(ع) که يکي از پنجره ةاي آن رونمايي شد، سال آينده به کربلاي معلي منتقل مي‌شود.


اين ضريح با طراحي و نظارت محمود فرشچيان هنرمند پيشکسوت نگارگري ايران،‌با خوشنويسي سيدمحمد حسيني موحد، گروه قلم‌زني به سرپرستي خدادادزاده در کارگاه نجاري آستانه مقدسه در شهر قم در حال ساخت است.



اين ضريح در مساحت 86/22 متر مربع با ابعاد 04/5 × 34/7 و ارتفاع 49/4 متر با 20 پنجره ساخته مي‌شود که در آن از طلاي 18 عيار، نقره، مس، استيل و چوب ساج استفاده شده است.



محمود پارچه‌باف مدير پروژه ساخت ضريح امام حسين‌(ع) درباره ساخت اين ضريح گفت: کار ساخت اين ضريح بيش از دو سال است که در شهر قم آغاز شده است و هم‌اکنون در مراحل پاياني کار قرار دارد و سال آينده کار ساخت اين ضريح به پايان مي‌رسد و به کربلاي معلي منتقل مي‌شود.


وي درباره مشخصات ساخت اين ضريح توضيح داد: در ساخت اين ضريح مطهر از طلاي خالص 18 عيار ، 5100 کيلو نقره خالص و 5500 کيلو چوب ساج استفاده شده است.


پارچه‌باف توضيح داد: براي تاج ضريح و خطوطي که روي ضريح نقش مي‌بندد از طلاي خالص با عيار 21 استفاده شده است که کار خوشنويسي اين ضريح را نيز استاد موحد بر عهده دارند و تاکنون حدود 40 درصد کار زرگري خطوط انجام شده است و زرگرها مشغول لحيم‌کاري هستند.


مدير پروژه ساخت ضريح امام حسين(ع) با اشاره به حضور ?? نفر استاد و هنرمند در پروژه ساخت اين ضريح گفت: اين ضريح با حضور هنرمندان اصفهاني، شيرازي و قمي ساخته مي‌شود که کار قلم‌زني روي نقره را استادان اصفهاني در قم انجام داده‌اند که روي ضريح در کارگاه مرکزي نصب خواهد شد.



وي با بيان اين که نبايد کيفيت و دقت در کار را فداي سرعت کنيم گفت: استاد فرشچيان کار طراحي اصلي و نظارت بر اجراي اين ضريح را بر عهده دارند و تلاش ما اين است که زمان را نيز از دست ندهيم و کار را به زودي آماده نمايش عموم کنيم و سال آينده نيز به کربلاي معلي انتقال دهيم.


محمود پارچه‌باف در ادامه درباره ساخت ضريح 72 تن نيز توضيح داد: طراحي ضريح مطهر 72 تن را نيز محمود فرشچيان انجام داده‌اند و کار پيکره چوبي اين ضريح نيز به پايان رسيده است و هنرمندان مشغول کار قلم‌زني روي نقره و زرگري خطوط و اسامي 14 معصوم هستند که در نهايت روي ترنج اين ضريح نصب مي‌شود، همچنين کار گره چيني، معرق، مقرنس و يزدي بندي داخل ضريح نيز در شيراز انجام شده و به قم منتقل شده است که در آينده نزديک روي ضريح نصب مي شود و کارهاي ديگري همچون نورافشاني ضريح نيز طراحي آن انجام شده و امور اطفاء حريق و دوربين‌هاي مدار بسته داخل ضريح نيز انجام شده است که اميدواريم به سرعت تمام شود و همزمان با ضريح امام حسين(ع) آماده انتقال به کربلاي معلي شود.



نظر شما