جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۶۸۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
انتشارات سوره مهر امتياز چاپ 10 عنوان از کتاب‌هاي زنده‌ياد نادر ابراهيمي را که پيش از اين توسط همين ناشر و يا ناشران ديگر منتشر شده بود، خريداري کرده و با رضايت خانواده ابراهيمي تجديد چاپ مي‌کند.

به گزارش «شهر»، «مقدمه‌اي بر فارسي‌نويسي براي کودکان»، «مقدمه‌اي بر مراحل خلق و توليد ادبيات کودکان»، «مقدمه‌اي بر مصورسازي کتاب کودکان» و «مقدمه‌اي بر آرايش و پيرايش کتاب‌هاي کودکان» عنوان چهار کتاب از زنده‌ياد نادر ابراهيمي است که سال‌هاي پيش منتشر شده بود ولي اين روزها انتشارات سوره مهر با خريد امتياز چاپ آنها و با رضايت خانواده ابراهيمي اين آثار را با ويرايش و گرافيک جديد منتشر مي‌کند.


اين کتاب‌ها در حال حاضر در دست ويرايش هستند و به زودي به چاپ خواهند رسيد تا علاقمندان به کارهاي پژوهشي بتوانند نظرات نادر ابراهيمي درباره فارسي‌نويسي براي کودکان و ويرايش و تصويرگري کتاب‌هاي کودک را بدانند.


«سه ديدار با مردي که از فراسوي باور ما مي‌آمد» چاپ هشتمي شد



همچنين دو جلد اول و دوم «سه ديدار با مردي که از فراسوي باور ما مي‌آمد» نيز که در فاصله کمي از چاپ نخست ويراست جديد آنها در سوره مهر، به چاپ‌هاي متعدد رسيد در حال حاضر در دست چاپ هشتم است و پيش‌بيني مي‌شود به زودي به چاپ رسد.


«سه ديدار با مردى که از فراسوى باور ما مي‌‏آمد» در جلد نخست خود با عنوان «رجعت به ريشه‏‌ها» داستان ‏بلندى درباره زندگى امام خمينى (ره) است، که نويسنده در آن ‏کوشيده است ابعاد مختلف شخصيتى ايشان را در قالب داستان بررسى‏کند.


شرح وقايع دوران کودکى امام راحل و شکل‏‌گيرى شخصيت وى در دامن پرمهر مادر و صاحبه خانم (عمه ايشان)، مرام و منش پدر امام (ره) و نحوه ‏شهادت ايشان، حضور بنيانگذار کبير انقلاب در کلاس درس مدرس، بررسى ‏شجره‏نامه اجداد، امام و شرحى از زندگى پدر بزرگ ايشان، مراحل‏آشنايى امام (ره) با دفتر حاج‏‌آقا ثقفى تا ازدواج، موارد و عناويني است که ابراهيمي در اين کتاب به شرح آنها پرداخته است.


«در ميانه ميدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه ديدار با مردى که از فراسوى باور ما مى‏آمد» است که روايتي ديگر از زندگينامه امام خمينى (ره) در قالب‏ داستان است.


در اين کتاب نيز مواردي مورد اشاره نويسنده قرار گرفته است که از جمله آن مي‌توان به فصولي همچون خاطراتى از پدر در زندان شاهى و شهادت وى در آنجا در ايام قبل از تولد امام خميني (ره)، استفاده از افکار و سخنان صاحبه خانم، دوران مبارزه در جوانى، حضور با برادر براي ‏تحصيل علوم حوزوى در اصفهان، سال مصيبتى که بيماري وبا 8 تن ازنزديک‌ترين کسان امام (ره) را به کام مرگ کشاند، حکايت‌هايى از همسر امام (ره) که هميشه ياور و مشوق همسرش در راه‏ مبارزات سياسى بود، خاطراتى از مبارزات رجال آن زمان و … اشاره کرد.


البته جلد سوم از اين مجموعه هنوز سرنوشتي نامعلوم دارد و اميد مي‌رود اين جلد از کتاب «سه ديدار»‌ نيز روزي به دست چاپ سپرده شود.


از اعدام همافران در سحرگاهان تا ماجراي پدري که در خانه ماند



و اما سوره مهر 4 کتاب ديگر از نادر ابراهيمي که سال‌هاي دور توسط همين ناشر منتشر شده بود، در دست چاپ دارد که اين کتاب‌ها با ويرايش و گرافيک جديد چاپ مي‌شوند.


«سحرگاهان همافران اعدام مي‌شوند»، «برادرت را صدا کن»، «پدر چرا توي خانه مانده است؟» و «نيروي هوايي» نوشته نادر ابراهيمي نيز به همت دفتر ادبيات انقلاب حوزه هنري و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ جديد مي‌رسند.



آنچه در کتاب «برادرت را صدا کن» آمده حکايت دختر بچه‏اى جهرمى است که در روزهاى اول انقلاب هنگامى همراه پدر به تظاهرات رفته و پدر به‏شدت زخمى مى‏شود. برادرش محمد نيز سرباز است. با گذشت‏ سال‌ها معصومه هنوز وقتى به ياد چهره پدر در آن روز مى‏افتد گريه‏اش مى‏گيرد.


چاپ اول و دوم کتاب در سال‌هاى 1357 و 1358 توسط انتشارات فرزين و سازمان همگام با کودکان و نوجوانان منتشرشده است. چاپ سوم آن هم توسط حوزه هنرى در سال 1373 منتشر شد.



داستان کتاب «پدر، چرا توى خانه مانده است؟» درباره يکى از جريانات انقلاب اسلامى و نقش بچه‏ها در آن است که براى گروه سنى نوجوان نوشته شده‏است.


هر شب يکى از مردان کوچه «مجاهدان» توسط مأموران رژيم‏پهلوى دستگير مى‏شود در اين ميان پدر على تنها کسى است که‏مأموران به سراغ او نيامده‏اند. اين مسئله باعث مى‏شود، دوستان‏على با او بازى نکنند، چرا که فکر مى‏کردند پدر على خائن است. تا اينکه يک روز هشت مرد به خانه آن‏ها آمدند و پدر على را با خود بردند و...



«سحرگاهان همافران اعدام مى‏شوند» نيز کتاب داستانى از جريان مبارزات مردم در دوران‏انقلاب و نقش بچه‏ها در اين مبارزات، براى گروه سنى نوجوانان‏است.


در پايگاه شاهرخى در اطراف همدان 129 نفر از همافرها که در زندان پايگاه بودند، محکوم به اعدام مى‏شوند. نعمت پسر سرآشپز پايگاه وقتى متوجه اين جريان مى‏شود، از آنجا فرار کرده و به همدان ‏مى‏رود تا به مردم اطلاع دهد. در عرض کمتر از 24 ساعت از سراسر ايران مردم براى حمايت همافران به همدان مى‏آيند...


«ن‍ي‍روي‌ ه‍واي‍ي» يکي از آثار مربوط به انقلاب اسلامي است که نادر ابراهيمي در کنار ديگر آثار خود، نگاشته است. نيروي هوايي سال 57 از سوي انتشارات فرزين به چاپ رسيده بود و حالا انتشارات سوره مهر آن را تجديد چاپ مي‌کند.


«صوفيانه‌ها و عارفانه‌ها» هم مي‌آيد



«صوفيانه‌ها و عارفانه‌ها» که با زيرعنوان «تاريخ تحليلي پنج هزار سال ادبيات داستاني ايران» منتشر شده، همانطور که از نام آن پيداست اثري تحليلي درباره ادبيات داستاني به قلم نادر ابراهيمي است.


نادر ابراهيمى در اين کتاب ضمن ارائه تاريخ تحليلى پنج‏هزار سال ادبيات داستانى ايران از آغاز تصوف تا حمله غزنوي‏ها و دويست نمونه منتخب و تحليل و مقايسه آنها، مسئله الگوبردارى از داستانهاى ايرانى را بررسى ‏مى‏کند. فهرست مطالب کتاب عبارتست از: مقدمات و مکالمات، نمونه‏ها و لحظه‏هاى تحليلى آنها، مقدمه‌اي بر کشف المحجوب‏ هجويرى، منتخب حکايات کشف المحجوب هجويرى، مقدمه‌اي بررساله بستان العارفين، منتخب حکايات رساله بستان العارفين، مقدمه‌اي بر شرح تعرف بخارى، منتخب حکايات شرح تصرف‏بخارى، مقدمه‌اي بر رساله قشريه، منتخب حکايات رساله قشريه، مقدمه‌اي بر طبقات الصوفيه عبدالله انصارى، منتخب حکايات‏ طبقات الصوفيه.


چاپ اول کتاب در سال 1370 توسط نشر گسترده منتشر شده بود و حال سوره مهر چاپ جديد آن را منتشر مي‌کند.


منبع:‌ مهر

نظر شما