جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۶۹۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني، نواي «ياحسين» گوش جان شيفتگانش را نوازش مي‌دهد و رايحه بهشتي «كربلا» به مشام مي‌رسد. مردم، تكايا را در گوشه گوشه اين سراي عاشقي برپاكرده‌اند و علمات را به‌يادبود ايستادگي‌ها برافراشته‌اند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، مجموعه شهرداري تهران با رويکرد تبيين پيام و ارزش‌هاي حماسه جاويد حسيني و تاکيد بر آداب و شيوه ‌اي سنتي، شايسته و ارزشمند عزاداري و به منظور تسهيل در اجراي برنامه‌هاي مردمي و تعامل و مشارکت با مساجد، هيئات مذهبي، حسينيه‌ها، و حوزه‌‌هاي علميه ويژه برنامه‌هاي گسترده‌اي در دست اجرا دارد تا همراه مردم در برپايي هر چه باشكوه‌تر آيين سوگواري امام حسين (ع) باشد. يكي از برنامه‌ها برپايي نمايشگاه «خيمه خورشيد» در سالن حجاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان است كه تا بيستم محرم از ساعت 8 صبح تا 8 شب (در ايام تعطيل: 14 تا 22) ميزبان سوگواران عاشورايي است. اما در گوشه‌گوشه شهر نيز شهرداري تهران، هم نوا با عاشورا همراه با مردم است.





منطقه


فعاليت‌هاي وي‍ژه محرم


منطقه 1


حرکت دانش آموزان در هيئت عزاداري ساختارهاي اجتماعي صبح روز يکشنبه - 13 آذر-  مصادف با هشتم محرم از ميدان قدس تا حرم مطهر صالح ابن موسي الکاظم (ع) با اجراي مراسم عزاداري ، نوحه خواني و سينه زني انجام مي شود.
مسابقه بزرگ کتبي عاشوراي حسيني را از ديگر برنامه ها يي دانست که با مشارکت مدارس و مديران محلات با هدف فرهنگ سازي قيام عاشورا و ارتقاء سطح اطلاعات و آموزه هاي نوجوانان و جوانان در سراهاي محلات و بيش از 50 مدرسه در دهه دوم محرم اجرا مي شود. هم‌چنين بيش از  30 برنامه مذهبي تعزيه و پرده خواني در محلات ، مدارس و تکاياي شمال تهران برگزار مي شود.

منطقه 2


افزون بر هويت بخشي سيماي بصري منطقه با استفاده از سياهپوش کردن مساجد، مراسم ميثاق با شهدا درمزار شهداي بهشت زهرا (س) و مسابقه کتابخواني با موضوع محرم و صفر، نمايشگاه کتاب و روز شمار کربلا در سطح محلات شمال غرب تهران برگزار مي شود. هم‌چنين سوگنامه نمايشي تاوان 2 به مدت ده شب در سالن همايش هاي برج ميلاد تهران، يادواره شهداي گمنام و شهيد ملا حسني با حضور 10 هزارنفر از دانش آموزان در مسجد علي ابن ابيطالب (ع)بوستان شهري نهج البلاغه در روز هشتم محرم ، تجليل از شخصيت هاي ممتاز ديني ، مذهبي منطقه و انتخاب هيئات عزاداري نمونه برگزار خواهد شد.

منطقه 4


با هماهنگي مساجد و هيأت مذهبي و با همکاري با ائمه جماعات و هيأت امناء، نماز ظهر عاشورا با بهره گيري از امکانات مديريت شهري در بيش از 40 نقطه منطقه اقامه خواهد شد. در دهه اول محرم، بوستان هاي پليس، رسالت ،سميه و لويزان هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء ميزبان عزاداران حضرت سيد الشهداء(ع)  هستند و طي آن  مراسم روضه خواني و سخنراني برگزار مي شود. 
 

منطقه 5


در راستاي ايجاد فضاي مذهبي و روحاني همزمان با آغاز ماه محرم وايام سوگواري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) طرح هايي با مضامين شعائر اسلامي و مذهبي وپيام هاي عاشورا در پل هاي عابر پياده سطح منطقه نصب شد.

منطقه 6


برپايي نمايشگاه نقاشي با حضور هنرمندان و هنرجويان دانشکده هنر، کودکان و نوجوانان ، برگزاري همايش «امر به معروف و نهي از منکر»  همراه با سخنراني پيرامون نقش قيام حسيني در ترويج فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر ، مراسم تعزيه خواني، سلسله نشستهاي ادبي با محوريت قيام حسيني و با حضور شاعران و نويسندگان محلي، شرکت در مراسم سوگواري هيات مذهبي ، برگزاري قرائت زيارت عاشورا و مسابقات فرهنگي با محوريت محرم بخشي از برنامه‌هاي اين منطقه است.

منطقه 7


برگزاري مسابقه نقاشي طوماري ، برگزاري مسابقه کتابخواني به نام  «حماسه حسيني» در پنج مدرسه منطقه و توزيع بروشور و جزوات آموزشي در کليه ايستگاهاي آموزش شهروندي، برپايي مسابقه عکس عاشورا، همايش مداحان و هيات‌هاي مذهبي، برگزاري همايش پيروان ولايت، يادوراه شهداي محلات،برگزاري نمايشگاه فرهنگي با موضوع جنگ سخت تا جنگ نرم  و برگزاري نخستين نشست هماهنگي هيات‌هاي مذهبي منطقه از برنامه ها در ايام ماه محرم در اين منطقه است.

منطقه 8


پرچم نمادين عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و مراسم سياه پوشان با حضور شهردار منطقه 8، ائمه جماعات و هيئتهاي مذهبي سطح منطقه در ميدان نبوت برافراشته شد. برگزاري نمايشگاه محصولات فرهنگي با محوريت عاشورا،  اجراي تئاتر خياباني شمسه با موضوع عاشوراي حسيني، برگزاري جشنواره عکس شمسه، برگزاري مراسم ظهر عاشورا، اهداي کتيبه بسته هاي فرهنگي به محلات، مساعدت به هيئات مذهبي جهت استقرار و اقامه عزاداري سيد و سالار شهيدان، از جمله برنامه هاي شهرداري منطقه 8 در ايام عزاداري امام حسين (ع) است.

منطقه 9


با توجه به نزديک شدن به مراسم سالگرد تاسوعا و عاشوراي ميدان آزادي به صورت کامل و با 5 هزار متر پارچه سياهپوش شد.

منطقه 10


با مشارکت هيئت الشهداء منطقه، برنامه عزاداري سرور و سالار شهيدان از شب اول محرم آغاز شده و تا سيزدهم محرم در مجتمع ورزشي جانبازان با سخنراني حاج آقا مهدي توکلي و مديحه سرايي مداحان اهل بيت از ساعت 21 الي 23 ادامه خواهد داشت. مراسم تعزيه با همت اداره اجتماعي و فرهنگي ناحيه دو و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي منطقه در دهه اول محرم از هشتم آذر ماه لغايت هفدهم آذر از ساعت 15 الي 17 در پارک رضوان با حضور عزاداران حسيني برگزار مي شود .

منطقه 12


مراسم سوگواري، عزاداري و تعزيه خواني ، بازديد از خانواده معظم شهدا ، برگزاري همايشهاي بصيرت و امر به معروف و نهي از منکر ، برپايي کارگاههاي آموزشي با موضوع فلسفه قيام امام حسين(ع) ، برپايي زيارت عاشورا و نماز ظهر عاشورا در مساجد ، هيئات و مراکز فرهنگي سطح نواحي را از مهمترين برنامه هاي شهرداري منطقه 12 در ماه محرم است. برگزاري مسابقات فرهنگي با موضوع حماسه حسيني ، تجليل از قاريان برتر قرآن کريم و مداحان اهل بيت ، برپايي ايستگاههاي صلواتي، نمايشگاههاي فرهنگي و توزيع محصولات فرهنگي و تورهاي زيارتي از ديگر برنامه‌هاست.

منطقه 13


با همکاري کارمندان 30 جز قرآن به پايان رسيد و بر اين اساس، ثبت نام براي دور دوم ختم قرآن کريم از طريق اتوماسيون اداري آغاز شد.

منطقه 15


برگزاري همايش خادمان عاشورايي در سطح نواحي هشتگانه ، همايش نوا هاي عاشورايي در محلات کيانشهر شمالي ، ابوذر و طيب، همايش 72 پروانه  در مساجد محلات بيستگانه  و همايش پيام آوران عاشورا ويژه مبلغين ، وعاظ و هيات هاي مذهبي نواحي هشتگانه و 10 همايش نهضت حسيني در قالب نشست هاي امر به معروف و نهي از منکر از جمله برنامه هاي اجرايي در اين زمينه است . برگزاري سوگواره محرم و شمسه در قالب کارگاه نقاشي با موضوع پيام امام حسين (ع) ،محرم به روايت تصوير شمسه با برپايي نمايشگاه عکس ، مراسم شب شعر عصر عاشورايي ، مراسم سوگواري به مناسبت شهادت حضرت  علي اصغر (ع)  تحت عنوان ياران کوچک حسين (ع) در نواحي 5،6، 8 و بر گزاري نماز جماعت ظهر عاشورا در نواحي هشتگانه از ديگر اقداماتي است که به مناسبت ماه محرم اجرا مي شود.
برپايي نمايشگاه فرهنگي غريبانه با موضوع محرم در پنج سراي محله منطقه ، مراسم تعزيه خواني شوق حضور ، مراسم سوگواري سياه پوشان محرم و مراسم اربعين حسيني ويژه پرسنل منطقه از ديگر برنامه  هاي مذهبي و فرهنگي منطقه 15 خواهد بود. 

منطقه 16


برگزاري همايش هاي  هيات هاي مذهبي،  وعاظ و مبلغين ديني، تجليل از خادمين مساجد ، برپايي آيين هاي عزاداري در مساجد محوري محلات ، برپايي تعزيه در دهه دوم و سوم محرم و  صفر از قافله سالاري كربلا و با ياد صبر و استقامت حضرت زينب (س)، دومين كنگره سرداران و 3500 شهيد منطقه  برگزار خواهد شد.

منطقه 17


همزمان با آغاز ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان امام حسين (ع) و ياران با وفايش، بزرگترين پرچم مشکي را بر فراز ميدان حق‌شناس برافراشته شد.  يک هزار و225 تخته پرچم مشکي در ابعاد مختلف در سطح منطقه جهت نصب به مساجد و هيئت هاي مذهبي تحويل داده شد.

منطقه 19


مراسم ختم قرآن با شناسايي هيات و دسته جات عزاداري بصورت متمرکز از سوي شهرداري اين منطقه به اجرا درمي آيد. با پايان دهه اول و اقامه عزاداري ها نمايش مذهبي «طلوع حماسه» به مدت 15 شب در بوستان ولايت  به‌روي سن خواهد رفت. مسابقه پيامک شهروندان با موضوع «اگر در کربلا بودم ... »،  مسابقه عکاسي با عنوان «جلوه‌‌هاي عاشورا»  و مسابقه کتابخواني از کتاب حماسه سرخ بين دانش آموزان و شهروندان داوطلب برگزار مي شود.

منطقه 20


همزمان با ايام محرم و سالروز شهادت امام حسين (ع) يکي از بزرگترين پرچم هاي سياه رنگ در اندازه 324 متر مربع بر پايه اي با ارتفاع حدود 60 متر در مقبره شهداي گمنام شهرري واقع در ميدان نماز برافراشته شده است. 170 عدد پرچم و سازه هاي تبليغاتي مشکي رنگ تعداد 360 عدد پرچم و ديگر سازه هاي تبليغاتي با مضامين شهادت و محرم در سطح ميادين و تقاطع هاي منطقه نصب شده است .

منطقه 21


همزمان با آغاز ماه محرم و ايام سوگواري شهادت سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش، اداره فرهنگي شهرداري منطقه 21 با مشارکت مديران محله و شوراياران محلات اقدام به بر پايي نمايشگاه بزرگي با عنوان «آتش در نيستان» در شهرک هواپيمايي کرده است. اين نمايشگاه شامل 18 غرفه است که درآن واقعه شهادت حضرت زهرا (س) تا حوادث عاشورا و شهادت امام حسين (ع) به تصوير کشيده شده است.

منطقه 22


خيمه هاي معرفت حسيني همزمان با روز عاشورا در 4 مسجد بزرگ منطقه شامل مسجد جامع المهدي (عج)، امام علي (ع)، امام حسين (ع) و جامع وليعصر (عج)، برپايي نمايشگاه عکس عاشورايي، سوگواره هنري با هدف تجليل از پديد آورندگان آثار هنري در حوزه عاشورا و نمايش فيلم کوتاه عاشورايي در مجموعه امام علي (ع)، از جمله ويژه برنامه هاي ماه محرم است. 12 نمايش هنري با موضوع قيام عاشورا در مساجد منطقه، برگزاري9 يادواره شهدا در محله هاي 9 گانه منطقه، اجراي تعزيه در هفت روز با هدف احياي آئين هاي سنتي عزاداري همچنين برگزاري مراسم تجليل و تکريم از بانوان آزاده ، همسران  ايثارگر شهدا و جانبازان و برگزاري مراسم سياه پوشان در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني، از برنامه هايي است که در ايام محرم اجرا مي شود.

 

نظر شما