جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۴۶۹۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۹
سوگواره فرهنگي ادبي «سبز سرخ» برگزار شد
يک پژوهشگر تاريخ اسلام گفت: شعر به خاطر دايره لغات و حوزه تاثيرگذاري اش بزرگترين و موثرترين رسانه دوران صدر اسلام بود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي تهران و مديريت فرهنگي هنري منطقه 22، دکتر محمدحسين رجبي دواني پژوهشگر تاريخ و تمدن اسلامي در سومين سوگواره فرهنگي ادبي «سبز سرخ» با بيان اينکه شعر عاشورايي يکي از کامل ترين و غني ترين حوزه‌هاي شعر ديني است ، افزود: شعر بهترين راه بيان عواطف و احساسات و بهترين راه انتقال سوزهاي دروني است و مي‌تواند ايده هاي مختلفي را به مخاطبانش ارايه دهد.


وي گفت: در زمان پيامبر اکرم ، زماني که حضرت به مدينه هجرت کردند شاعري داشتند که در زمان هاي خاص باعث شاد کردن دل مردم مي شد . در جنگ صفين نيز شاعران با سرودن شعرهاي حماسي باعث تضعيف روحيه دشمن و شادشدن روحيه سپاه اميرالمومنين(ع) شدند.


در اين سوگواره فرهنگي – ادبي که به مناسبت فرا رسيدن ايام محرم و درآستانه عاشوراي حسيني با حضور پژوهشگران ، شاعران و هنرمندان عاشورايي برگزار شد از مقام علمي و پژوهشي دکتر محمدحسين رجبي دواني ، عاشورا شناس و پژوهشگر تاريخ اسلام تجليل شد.


دکتر محمدحسين رجبي دواني داراي مدرک دکتري در رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامي است. وي هم چنين معاون پژوهشي دانشکده علوم اجتماعي و فرهنگي دانشگاه امام حسين(ع) و استاد دانشگاه در حوزه تاريخ اسلام و تشيع است. حضور وي در برنامه تحليلي تاريخ اسلام با عنوان «هنگام درنگ» که با پخش سريال مختارنامه در سيما مورد استقبال عموم قرار گرفت روشنگر بسياري از زواياي مغفول و قابل تفسير وقايع تاريخ اسلام بوده است. دواني در حوزه تاريخ تحليلي اسلام داراي تاليفات و پژوهش هاي متعدد و صدها مقاله و سخنراني منتشر شده مي باشد که مرجع مهمي براي علاقمندان اين حوزه و به ويژه دانشجويان است.


در سومين سوگواره فرهنگي ادبي «سبز سرخ» که به همت فرهنگسراي تهران و با مشارکت معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه 22 برگزار شد ، هم چون دوره‌هاي پيشين ، شاعران عاشورايي منطقه حضور يافته و آخرين سروده هاي خود را در رثاي سيد و سالار شهيدان و 72 تن ياران باوفايش قرائت کردند.


در اين سوگواره که علي اصغر فراز شاعر و پژوهشگر ادبيات ديني و اکبر بختياري مدير مراکز فرهنگي هنري منطقه 22 حضور داشتند، مصطفي صابري متخلص به صابر خراساني شاعر شناخته شده اهل خراسان اشعار عاشورايي خود را به عزاداران حسيني تقديم کرد. هم چنين علي اکبر پورسلطان و فضل الله دروش از جمله شاعران شاخصي بودند که در اين سوگواره گزيده ترين اشعار عاشورايي خود را قرائت کردند.


علي اکبر پورسلطان يکي از شاعران متعهد کشورمان است که منظومه‌هاي «ساقي مستان»، « اعظم عشق» و  «بوي ياس» از جمله آثار وي است و فضل الله دروش شاعر متولد اصفهان نيز داراي ده‌ها کتاب و تاليف است.


اجراي نمايش آييني «شوق حضور» نوشته مرحومه معصومه فيلي و به کارگرداني شيوا کاتوزيان از ديگر برنامه‌هاي سومين سوگواره فرهنگي ادبي سبز سرخ بود.


در اين برنامه هم چنين 10 پرده از عاشورا توسط گروه 30 نفره‌اي از دختران دانشجوي هنرمند به صورت نماهنگ اجرا شد و قرائت قرآن توسط حبيب صداقت قاري بين‌المللي کشورمان از ديگر برنامه‌هاي سوگواره بود.


سومين سوگواره فرهنگي ادبي «سبز سرخ» عصر شنبه در مجتمع فرهنگي اجتماعي امام علي (ع) شهرک گلستان منطقه 22 ميزبان عموم علاقمندان و محبان سيد و سالار شهيدان بود.

نظر شما