جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۴۷۰۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
شهرداري تهران با تدوين طرح جامع حريم شهر تهران در نظر دارد به ممنوعيت گسترش افقي پايتخت، مهر قانوني بزند تا از اين طريق هر گونه ساخت وساز مسکوني و تجاري خارج از محدوده اصلي شهر، غير مجاز تلقي شده و بلافاصله حکم تخريب براي آن صادر شود.

پيش‌تر مسوولان دولتي با اعلام طرح «حذف آپارتمان‌نشيني» وعده داده بودند کلان شهرهاي کشور از جمله تهران در افق گسترش پيدا مي‌کنند، اما چنانچه طرح شهرداري تهران براي ساماندهي حريم در شوراي شهر به تصويب برسد نه تنها پيشروي افقي تهران عملا منتفي مي‌شود، بلکه مساحت فعلي پايتخت نيز حدود 100 کيلومتر کوچک خواهد شد.


به گفته مدير کل حريم شهر تهران، در راستاي طرح جامع حريم، در محدوده حريم فقط فضاي سبز احداث مي‌شود و در عين حال از طريق پرنده‌هاي بدون سرنشين، اين مناطق براي در امان بودن از ساخت وساز تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.


مديرکل حريم شهر تهران همچنين از پيشرفت 70 درصدي طرح جامع حريم پايتخت خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح از ابتداي سال آينده، از گسترش بي رويه شهر تهران جلوگيري مي‌شود و سيستم کنترل حريم به صورت مدرن عمل خواهد کرد؛ به گونه‌اي که پس از اين شاهد هيچ گونه ساخت و سازي در حريم شهر تهران نخواهيم بود و تمامي‌پهنه‌هاي حريم به فضاي سبز و تفريحي اختصاص خواهد يافت.


صباح الدين متقي مديرکل حريم شهر تهران با بيان اين مطلب در مورد اهداف اصلي طرح به «دنياي اقتصاد» گفت: طرح جامع حريم تهران بحث ساماندهي محدوده حريم را دنبال مي‌کند و هدف آن جلوگيري از گسترش افقي شهر تهران است، چرا که در طول ساليان گذشته شاهد ساخت و سازهايي در خط محدوده شهر تهران بوديم که منجر به افزايش مساحت پايتخت شده بود.


او ادامه داد: با تصويب اين طرح حدود 100 کيلومتر مربع از مساحت شهر کاهش پيدا مي‌کند و به حريم واگذار مي‌شود؛ به طوري که در صورت موافقت شوراي شهر، مساحت شهر تهران از 742 کيلومتر مربع به 642 کيلومتر مربع خواهد رسيد.


او افزود: دومين هدف از اجراي اين طرح ايجاد شرايطي در حريم است تا بتوانيم براساس اسناد فرادست براي تمامي ‌پهنه‌هاي حريم تعريف مشخصي داشته باشيم تا پس از اين هيچ سازماني بدون انجام مطالعه اقدامي‌ را در حريم نتواند انجام بدهد.


او با تاکيد بر جلوگيري از هر گونه ساخت‌و‌ساز در حريم تهران اظهار کرد: تمهيدات ويژه‌اي براي جلوگيري از ساخت‌و‌ساز غيرمجاز در حريم پيش‌بيني کرده‌ايم؛ به گونه‌اي که در اين طرح سيستم کنترل حريم را از مدل فيزيکالي به سيستم‌هاي دوربين مدار بسته و هلي کوپترهاي فاقد سرنشين ارتقا داده‌ايم تا بتواند پوشش‌هاي لازم را براي مراقبت حريم تهران به کار گيرد.


او تصريح کرد: گرچه هزينه‌هاي انجام شده در اين طرح بالا است، اما از آنجا که هزينه‌هاي 8 تا 10 سال آينده حريم را پوشش مي‌دهد، توجيه اقتصادي دارد.


متقي در مورد مرز حريم پايتخت گفت: براساس طرح جامع شهر تهران مصوب سال 86، حريم پايتخت شامل شهر تهران، ري و شميرانات 6 هزار کيلومتر مربع است که از شرق به لواسانات، بومهن و نزديکي دماوند منتهي مي‌شود. از غرب به كهار، از جنوب به فرودگاه امام و از شمال به خط الراس سلسله کوه‌هاي البرز مي‌رسد.

 

زمين‌هاي حريم مال دولت يا شهرداري؟

متقي در مورد مالکيت اراضي حريم تهران گفت: مالکيت اين زمين‌ها از‌آن دولت است، اما براساس قانون ماده 100 و طرح جامع اين اراضي براي درختکاري و جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز به نهادي مدني يعني شهرداري واگذار شده است.


او ادامه داد: با اين اقدام بحث نظارت و جلوگيري از ساخت و ساز غير مجاز به يک نهاد واگذار خواهد شد و از هر گونه سوء استفاده در زمان دو نهاد ناظر جلوگيري مي‌شود.


مدير کل حريم شهر تهران در پاسخ به اين سوال که مجازات ساخت و ساز در حريم تهران چه خواهد بود، گفت: تخريب اولين برخورد با متخلفان اين محدوده است علاوه بر اين امکان جابه‌جايي و نقل و انتقال واحد‌هاي ساخته شده در اين محدوده وجود ندارد و در صورتي که پروانه ساختماني مربوط به دوره قبل باشد، باطل و با نهاد صادرکننده آن برخورد خواهد شد.

نظر شما