جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۷۳۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
انقلاب اسلامي يكي از دستاوردهاي مهم تفكر اسلامي در دوران معاصر است كه در بيداري انساني و دو ساله اخير كشورهاي عربي نيز تكرار شده است.

يكي از مهمترين رويكردهايي است اين تفكر ديني را به يك انقلاب تمام عيار در حوزه ي اجتماع و سياست تبديل مي كند موضوع بسيار مهم عاشوراي حسيني است.

معرفت انقلاب از واقعه ي عاشوراي حسيني، در واقع شاه بيت فهم تفكر اجتماعي و سياسي اسلام ناب است كه با جوهره محبت در دل امت اسلامي ماندگار شده است.

بي ترديد استعمار امت اسلامي كه پيوند با چنين قرائتي از عاشورا و اسلام دارد ، محال است و به همين دليل از دير باز يكي از برنامه هاي دولت هاي سلطه جو حذف عاشورا و حب ائمه با تاسيس فرقه سلفي وهابيت و استحاله عاشورا در ممالك و جوامع شيعه بوده است.

نمايشگاه بزرگ خيمه خورشيد كه اين روزها به اهتمام سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در خيابان حجاب در حوالي بلوار كشاورز تهران برپاست ،فرصتي تازه براي بررسي ابعاد مختلف حسين ستيزي در قالب شبهات و خرافات را فراهم آورده است.

به جز اجراي نشست هاي تخصصي مبارزه با بدعت ها روحانيان و كارشناسان مذهبي حاضر در اين نمايشگاه در صددند كه اين معرفت را به نحوي اصيل و جاري به افراد مختلف منتقل كنند و جامعه را با جريان تاريخي عاشورا از ديدگاه هاي مختلف معرفتي آشنا كنند.

يكي از كارشناسان حاضر در اين نمايشگاه كه تحت عنوان قصه گويي براي كودكان و نوجوانان به خدمت رساني مشغول است در اين زمينه مي گويد:

تلاش ما براي انتقال مفاهيم عاشورا به مخاطبين اين است كه نسل جديد كه آماج حملات دشمن در جنگ نرم است و شبهات وخرافه ها به صورت روزانه توسط رسانه ها و جمع هاي دوستانه به آن ها القا مي شود اين مفهوم را انتقال دهيم كه عاشورا چه بود و پيام آن چيست؟

در واقع اگر اين فرموده ي حضرت زينب (س) در مجلس يزيد كه فرمودند: جز زيباييي چيزي نديدند را بخواهيم در قالب شاخص و دستاورد بسط دهيم به خوبي مي بينيم كه جريان آگاهي و معرفت عاشورا را بايد با كشف آن زيبايي ها به ديگران انتقال دهيم و اين زيبايي ها دست يافتني است.

اجراي نمايشگاه كتاب و محصولات عاشورايي در قالب محصولات چند رسانه اي رايانه اي نيز يكي ديگر از راه هاي معرفي فرهنگ عاشورا است.

مسئول يكي از پايگاه هاي معرفي و عرضه ي كتاب در اين زمينه مي گويد:

در كشور گروه هايي براي ساده سازي ، دسته بندي و ارائه نوين و به روز مفاهيم عاشورايي مشغول به كار هستند كه به دليل نقائص سامانه توزيع و تبليغ كتاب امكان معرفي زيادي نمي يابد و نمايشگاه هاي تخصصي پيرامون امام حسين(ع) نقش زيادي براي توسعه فهم حسيني براي علاقمندان حضرت اباعبدالله الحسين ع دارد.

به هر نحو كوششي كه در عرصه ي توسعه ي معرفت حسيني در قالب اين نمايشگاه در دوره ي اول آن گرچه خالي از برخي نقائص نيست اما با استقبال خاصي كه به وي‍ژه از سوي مدارس و مراكز آموزشي مانند دانشگاه ها و حوزه هاي علميه از آن مي شود فرصت خوبي را براي تشكيل شبكه اي از هنرمندان ، سخنوران و فعالان فرهنگ حسيني فراهم آورده و اين افراد مي توانند با آشنايي با يكديگر و استفاده از تجارب هم در زمينه ي بهره گيري بيش از پيش از روش هاي كاراتر به فعاليت براي معرفت افزايي و فرهنگ سازي در زمينه آئين هاي عاشورايي اقدام نمايند.

بي ترديد قوت نسل مورد تهاجم امروز در حوزه ي دانايي منجر به توانايي اين جامعه ي در حال شكل گيري براي گذر از زنجير استعمار رسانه اي و شبهات ناجوانمردانه وابستگان دشمنان امت اسلامي است.

نمايشگاه بزرگ خيمه خورشيد جايي براي تمرين اين جريان فرهنگي لازم و استمرار آن با حركت هايي است كه بايد از جانب همه نهادهاي فرهنگي دولتي و غير دولتي پي گرفته شود.

نظر شما