يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۷۴۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۵
گشتي در گوشه‌اي از غرفه‌هاي خيمه خورشيد
"عاشورا يك نور تاريخي سياسي است كه ملت ما زنده نگه داشته است". اين نگاه ديگري است به انقلاب از پشت پرچم هاي سرخ و سبز عاشورا و کتيبه هاي عزاي محرم.

"عاشورا يك نور تاريخي سياسي است كه ملت ما زنده نگه داشته است". اين نگاه ديگري است به انقلاب از پشت پرچم هاي سرخ و سبز عاشورا و کتيبه هاي عزاي محرم.

کمتر فرصت يافته ايم که انقلاب مان را از اين سو بنگريم، کمتر انقلاب مان را از تقاطع محرم ديده ايم حال آنکه انقلاب اسلامي مردم ايران ريشه در لحظه هاي ناب عاشورا و محرم و عزاي حضرت سيد الشهدا دارد.

گوشه اي از خيمه خورشيد به مرور عاشورا انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي اختصاص يافته است .

نهضت در تقاطع عاشورا

محرم بود، خرداد سال 42 . داغ جريان فيضيه هنوز تازه بود. امام از هيات مذهبي و مداحان و خطيبان خواسته بود كه مسائل جاري كشور را بگويند و يزيد زمان را براي مردم معرفي کنند.

روز عاشورا نوبت خودش بود. ساواک تهديد کرده بود اما امام گفته بود به اعلي حضرت بگوييد که در اين صورت ما هم به سربازان خود مي گوييم که نيروهاي اعلي حضرت را تاديب کنند. و روي منبر گفت :" الان عصر عاشوراست گاهي كه وقايع روز عاشورا را از نظر مي گذرانم اين سوال برايم پيش مي آيد كه اگر بني اميه و دستگاه يزيديان معاويه تنها با حسين سرجنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انساني چه بود كه در روز عاشورا با زنهاي بي پناه و اطفال بي گناه مرتكب شدند ...."

اين گوشه اي از کتيبه هايي است که در خيمه "عاشورا انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي" به روايت انقلابي پرداخته است که ريشه در نهضت حسيني دارد. مرور وقايع عاشوراي 42 , 44 تا 57 نيمرخ ديگرگوني از انقلاب به تصوير مي کشد که زير پرچم هاي سرخ يا حسين و هيهات من الذله .

مردماني عاشورايي

امام يک جمله گفته بود: "حضرت سيدالشهدا به مردم آموخت در مقابل ظلم، مقابل ستم، مقابل حکومت جائر چه بايد کرد." اين جمله اي است که در کنار تصاوير عاشوراييان سال 57 نقش بسته است . مردماني با کودکان خردسال، کودکاني با عکس امام خميني و نماز جماعت مردم در کنار برج ازادي تصاويري است که منظور آن مرد را عيان مي کند.

بيعتي بعد 1372 سال

بيعت آن مردان بر دوششان بود که چهره هايشان رنگ تعلل به خود گرفت. شب عاشورا بود که بيعت از دوششان برداشت و شبانه راهي بيابان گمراهي شدند. بعد از 1372 سال مردماني قلم بر جوهر مي زنند و انگشت بر مرکب مي زنند و طومارهاي لبيک يا حسين را امضا مي کنند و اثر انگشت مي زنند.

امضاي اين طومار بر مردمان سخت است عده اي نگرانند که مبادا بر اين بيعت نمانند. ترديد در امضاي اين لبيک، ترديدي مقدس است و شيرين .

يکي بر اين طومار نوشته است: يا امام حسين اگر ما در آن روزگار بوديم شايد با يزيد بوديم اما خودت بر ما نظري کن و ما را حسيني کن.

کربلا در کربلا مي ماند

زن چادر مشکي پوشيده است و تفنگ در دست گرفته است. زني ديگر کودکي در آغوش کشيده و استوار مي رود. سرديس بانوي بسيجي در کنار تصاوير عنوان ديگري دارد؛ بانوي صبر.

نمي توان نقش زنان را در انقلاب اسلامي ناديده گرفت که پرچم زينبي بر دوش گرفتند و همدوش مردان در جاي جاي لحظه هاي رزم ايستادند و ايستادگي کردند.

مبادا عاشورايي ديگر

"ما بايد بفهميم بر سران جامعه چه بلايي آمد که سر بريده حسين بن علي در همان شهري که پدر او بر مسند خلافت مي نشست، گردانده شود و آب از آب تکان نخورد. " اين بخشي از نکته هايي است که رهبر انقلاب اسلامي در مورد عبرت هاي عاشورا مطرح کرده اند.گوشه اي از خيمه عاشوار انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي به عبرت هاي عاشورا اختصاص يافته است که پس از خواندن آن خود را در برابر آينه هاي متعددي مي بينيد و با خود نجوا مي کنيد که مبادا من هم....

بيداري

مکعب هايي که هر گوشه اي از آن تصوير يکي از انقلاب هاي منطقه را به تصوير مي کشد؛ انقلاب اسلامي ايران در سال 1979ميلادي تا انقلاب هاي مصر، تونس، ليبي و حتي والستريت در سال 2001 .

در اين ميان نظرات بزرگان و انقلابيون در کنار تصاوير انقلاب ها طعم ديگري دارد. به قول خانم صافي کاظم، مبارز و نويسنده مصري قدرت هاي جهاني تصور مي کردند که پس از حکومت هاي اسلامي آندلس و عثماني قدرت سياسي اسلام براي هميشه دفن شده است ولي انقلاب اسلامي ايران معادلات آنها را بر هم زد.

اينها تنها مروري کوتاه است برآنچه که در اين گوشه از اين خيمه مي گذرد اما شنيدن کي بود مانند ديدن.

نظر شما