شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۳
کد خبر: ۴۷۶۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵
به گفته سردار سرلشکر محمدعلي جعفري در دو سال اخير مسائل امنيتي در اولويت مسائل پايتخت بود اما از امروز مسائل فرهنگي در اولويت است.

خبرآنلاين: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم توديع و معارفه فرماندهان پيشين و جديد سپاه تهران تاكيد كرد: موضوع اصلي و اولويت‌دار در تهران بزرگ طي دو سال اخير، مسائل امنيتي بوده است و ما اين ماموريت را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ايم چراكه آمريكايي‌ها طي ماه‌هاي گذشته برنامه‌هايي براي ما داشته‌اند و برخي نيز در داخل كار را تمام شده مي‌دانستند، ولي اين برنامه‌ريزي‌ها لو رفت و ما از اين مساله عبور كرديم.

 

گزيده سخنان وي از اين قرار است:

· از امروز به بعد مساله مهم در تهران، مسائل فرهنگي است. وضع تهران از نظر فرهنگي و سياسي وضع خوبي نيست و سال‌ها بي‌توجهي به اين مساله شده است و از طرف ديگر برنامه‌ريزي‌هاي دشمن براي تهران را شاهد بوده‌ايم. در اين وضعيت سپاه و بسيج نمي‌توانند بي‌تفاوت باشند بنابراين همه برنامه‌ها و طرح‌هاي ما در راستاي همين ماموريت و مطالبه‌ مقام معظم رهبري است.

 

· وضع امروز تهران از نظر اسلامي و انقلابي وضع خوبي نيست. وضع تهران از نظر فرهنگي و سياسي نامطلوب است. مسائل امنيتي نيز در تهران حساسيت و اهميت بالا و ويژه‌اي دارد و دشمنان براي ايجاد تهديدات امنيتي در تهران حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند.

 

· سپاه‌هاي استاني با نظر فرمانده كل قوا حدود چهار سال است كه تشكيل شده و در همه استان‌ها اقتدار سپاه را به دنبال داشته است، ولي اين ساختار در تهران ويژگي خاصي داشته و دارد و عملكرد اين سپاه در فتنه 88 بر دوست و دشمن پيچيده نيست و همه به اين مساله اقرار مي‌كنند. برداشت من از عملكرد سپاه تهران بزرگ اين است كه كارهاي انجام شده در اين سپاه در كنار كار اصلي مردم و بسيج و به ويژه حضور آن‌ها در 9 دي موجب اقتدار جمهوري اسلامي و عبور نظام از فتنه بزرگ سال 88 شد و پس از آن هم ديديم موانعي كه مثل سدي بزرگ در مقابل پيشرفت و گسترش انقلاب اسلامي در جهان وجود داشت، شكسته شد.

 

· ماهيت انقلاب اسلامي به مراحل حساس خود رسيده و امروز شتاب بيشتري گرفته است و در نتيجه حفاظت از اين پديده كار بسيار سختي است كه بدون ترديد به ابعاد نظامي و امنيتي صرف محدود نمي‌شود و هنر ما اين است كه نياز هر روز انقلاب را بسنجيم و متناسب با آن، فعاليت‌ها و توانمندي‌هاي خود را سامان دهيم و براي انجام رسالت خود برنامه‌ريزي كنيم.

 

· ورود به صحنه‌هاي نظامي و امنيتي بسيار آسان‌تر از ورود به صحنه‌هاي فرهنگي و جنگ نرم است، چراكه در عرصه نظامي شناخت دشمن راحت‌تر و اقدامات از جنس اقدامات فيزيكي است، ولي در مسائل فرهنگي و جنگ نرم، دشمن‌شناسي سخت‌تر مي‌شود. ماموريت مقابله با جنگ نرم در سپاه به سپاه‌هاي استاني سپرده شده است. مقابله در عرصه نظامي به عهده نيروهاي زميني، دريايي و هوافضاست و مقابله در عرصه‌هاي امنيتي و جنگ نرم به سپاه‌هاي استاني واگذار شده است.

 

· ما اقرار مي‌كنيم كه امروز ساختار و سازمان سپاه‌هاي استاني و روابط آن‌ها با ستادهاي بالادستي، روابط پيچيده‌اي است و خيلي‌ها به اين مساله به عنوان يك ايراد نگاه مي‌كنند، ولي ما چاره‌اي جز اين نداريم. از سال 82 تا سال 86 تشكيل سپاه‌هاي استاني و تغييرات سازماني در سپاه به عنوان دغدغه‌اي در ذهن مقام معظم رهبري وجود داشت و اين ساختار چند سال بررسي شد تا اين‌كه بتوانيم به آن عمل كنيم و بايد چند سالي هم از اجراي آن بگذرد تا نواقص و نقاط ضعف و قوت آن بيشتر مشخص شود.

 

· سردار همداني با توجه به مشكلاتي كه داشتند طي ماه‌هاي اخير چند بار از ما خواستند كه از اين مسووليت كنار بروند و با وجود اين‌كه ما نياز زيادي به تجربه و مديريت ايشان داشتيم، ولي به دليل اصرار ايشان موافقت كرديم. عملكرد سردار همداني در سپاه تهران عملكرد بسيار خوبي بود و ما هنوز هم به تجربه مديريتي ايشان نياز داريم و به همين دليل مسووليت جديد ايشان نيز مشخص شده است ولي فعلا لزومي به اعلام آن نيست.

نظر شما