يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷
برگزيدگان دوسالانه نگارگري معرفي شدند
اختتاميه هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با حضور استاد محمود فرشچيان، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير کل هنرهاي تجسمي و هنرمندان و با معرفي برگزيدگان دوشنبه پنجم دي ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش «شهر»، محمود فرشچيان در اين مراسم گفت: اميدواريم نگارگري با حمايت‌هايي که صورت مي‌گيرد به جايگاهي که حق و شايسته آن است دست يابد و با تلاش بيشتر به سرانجام مقصود برسد.



استاد فرشچيان ادامه داد: تعداد هنرمندان نگارگري در گذشته معدود بود و آثار آن‌ها مشابه يکديگر و وامدار شعر و ادبيات بود اما خوشبختانه امروز هنرمندان بسياري در رشته نگارگري فعاليت مي‌کنند. آثار دوسالانه نگارگري را ديدم، آثاري که در وراي آن‌ها فکر و انديشه نهفته است.



حميد شاه‌آبادي، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نيز در اين مراسم با اشاره به برگزاري دوسالانه‌هاي تجسمي در سال جاري گفت: دوسالانه‌هاي تجسمي يکي پس از ديگري برگزار مي‌شود و اين نشان از تلاش همکاران مرکز هنرهاي تجسمي دارد که با تمام توان نگاهشان به اعتلاي هنر معطوف است.

شاه آبادي ادامه داد: حجم فعاليت‌ها و رشد کمي آثار دوسالانه‌ها نه تنها بر کيفيت تاثير منفي نگذاشته است بلکه فعليت‌ها و رويدادها با دقت و جديت بيشتري درباره کيفيت ادامه مي‌يابد.



معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: امروز ضرورت حمايت مديران عرصه هنر از هنر نگارگري بيش از ساير رشته‌هاست چون اين هنر با فرهنگ ايراني اسلامي و اعتقادات ما سروکار و همخواني دارد و پيشينه و سوابق ما را نشان مي‌دهد.



وي در ادامه گفت: آثار نگارگري برگرفته از هنر حقيقي است و اگر هنري حقيقي باشد بر جان مخاطب مي‌نشيند و انسان را به سوي اميد و معنويت سوق مي‌دهد و انسان را از نا اميدي نجات مي‌دهد.



شاه آبادي افزود: هنرمندان رشته نگارگري با کسب معنويت از عوالم آسماني اثر آسماني خلق مي کنند و تابلوي عصر عاشوراي استاد فرشچيان نمونه اي از اين آثار است که بر تارک هنر ايران مي درخشد.



معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همه زواياي رشته نگارگري از جمله آموزش مي بيست مورد توجه قرار گيرد و خوشبختانه امروز آموزش نگارگري در دانشگاهها محقق شده است. اميدواريم با حمايت از اين هنر که نماد فرهنگ ايراني- اسلامي است، با زبان اين هنر که معرف هنر ايران است با جهان سخن بگوييم.



شاه آبادي با اشاره به ابلاغ آيين نامه اجرايي خريد آثار هنري گفت: ابلاغ اين آيين نامه فرصتي است تا حمايت هايي از هنرهاي تجسمي صورت گيرد و بتواند بخش مهمي از مشکلات تجسمي را رفع کند.



محمود شالويي، مدير کل هنرهاي تجسمي در ادامه مراسم گفت: دوسالانه نگارگري در اين سال ها بي وقفه برگز ار شده است و اميدواريم با همت و همراهي هنرمندان در آينده نيز به طور منظم و با قوت بيشتر برگزار شود.



شالويي با تاکيد بر همراهي هنرمندان در رويدادها و دوسالانه‌ها گفت: اميدواريم دوسالانه ها به همدلي بيشتر هنرمندان منجر شود و شاهد همراهي و وحدت بيشتر هنرمندان در رويدادها و دوسالانه ها باشيم.


وي همچنين با اشاره به تمرکززدايي در دوسالانه‌ها تجسمي گفت: دوره هاي قبل دوسالانه نگارگري ئدر تهران برگزار شده است اما در مسير تمرکز زدايي هشتمين دوسالانه نگارگري در اصفهان و تهران برگزار شد.
شالويي در پايان از همراهي پيشکسوتان، هنرمندان و همکاران و مشارکت کنندگان در برگزاري هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران قدرداني کرد.



محمد علي رجبي، رييس هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران نيز در ادامه مراسم گفت: هنر نگارگري دو وجه دارد که يک وجه در نظر و يک وجه در عمل محقق مي شود و ضرورت دارد که وجه نظري و عملي در نگارگري به هم نزديک شود و فکر و ذوق با هم پرورش يابد.



رجبي ادامه داد: خوشبختانه رويکرد علمي در هنر نگارگري افزايش يافته و نگاه علمي در اين رشته پررنگ است که در اين دوسالانه نيزنگاه علمي وجود دارد. همچنين در هشتمين دوسالانه نگارگري داوري ها تخصصي شد و آثار هررشته و گرايش جداگانه و تخصصي داوري شد.



حسين عصمتي، دبير هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران با ارائه گزارشي از دوسالانه گفت: در اين دوسالانه نگاه علمي مورد در اين دوسالانه نگاه علمي مورد توجه و تاکيد قرار گرفت و برگزاري دوسالانه به نسل دوم نگارگري و جوان تر ها سپرده شد که اين ها از مشخصه هاي اين دوره دوسالانه بود.

عصمتي افزود: نمايشگاه استادان و پيشکسوتان نگارگري در تهران و نمايشگاه بخش رقابتي دوسالانه در اصفهان برگزار شد و برگزاري همايش علمي نيز از برنامه هاي اين دوره بود.



در ادامه مراسم با حضور استاد محمود فرشچيان، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير کل هنرهاي تجسمي و رييس و دبير دوسالانه جوايز برگزيدگان اهدا شد.

 

بيانيه هيات داوران و برگزيدگان هشتمين دوسالانه ملي نگارگري ايران

با عنايت و الطاف الهي؛ در تاريخ دوم آذر ماه 1390، داوري آثار با همكاري و همدلي هم? دست‌اندركاران برگزاري هشتمين دوسالان? ملي نگارگري و حضور رييس و شوراي دبيران در دبيرخان? دو سالانه ها به سرانجام رسيد. با ابراز تشکر و قدرداني فراوان از شرکت‌کنندگان در هشتمين دو سالان? نگارگري، هيأت داوران بياني? خود را به شرح ذيل اعلام نمود.

بعد از مقايس? موشکافان? و بررسي دقيق نگاره ها از ميان 275 نگار? راه يافته به نمايشگاه در شش بخش، برگزيدگان با توجه به نکات ذيل انتخاب شدند.

1- کيفيت و مهارت در اجراي اثر

2- پروراندن موضوع و بهره‌گيري از عناصر تصويري مناسب با بيان موضوع

3- نحو? ارايه با توجه به جايگاه دوسالانه

4- موضوع ويژ? نمايشگاه

5- در نظر گرفتن بخش دانشجويي براي ترقيب و تشويق


هنرمندان و نگاره هاي برگزيده در گرايش هاي مختلف بدين شرح است:

گرايش نگارگري: هيات داوران مرکب از اساتيد: عباس جمالپور، محمدباقر آقاميري، مجيد مهرگان، يوسف حسيني و پرويز حاصلي آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.


دکتر محمدعلي رجبي (رييس دوسالانه)، حسين عصمتي (دبير دوسالانه) و عباس جمالپور براي اهداي جوايز


به دليل تعداد بسيار برگزيدگان و تقدير شدگان هنرمنداني که تقدير شده اند پس از اتمام برنامه به دبيرخانه هنري موزه مراجعه و لوح خود را دريافت دارند.

هيأت داوران گرايش نگارگري رأي خود را بدين شرح اعلام نمودند.


شايستگان تقدير:

خانم ها: فاطمه گلدوست، سيما حسيني، نرگس فداکار

آقايان: رضا مهدوي، سعيد فصيح ماراني


بخش موضوع ويژه:

ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ پانزده ميليون ريال به مجيد فتاحي

برگزيدگان: هيأت داوران در اين بخش هنرمندان ذيل را يکسان و بدون رتبه بندي به شرح ذيل اعلام مي کند.

ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون ريال به فرنگيس يادگار

ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون ريال به جمشيد سرحدي

ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون ريال به حمدالله کتال

ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون ريال به سيد جعفر فتاحي

گرايش تذهيب: هيات داوران مرکب از اساتيد: محمدباقر آقاميري، مجيد مهرگان، فريدون فخري جوقان، سليمان سعيدآبادي و محمدحسين آقاميري آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.

شايستگان تقدير:

زهرا جعفري، حسن محمدي


برگزيدگان:

برگزيده مشترک سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به نفيسه اميراحمدي

برگزيده مشترک سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مهرداد راستين

برگزيده مشترک دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به معصومه سلطان آبادي

برگزيده مشترک دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به زهرا معصومي

برگزيده اول: ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست و پنج ميليون مريم لباني مطلق


گرايش گل و مرغ:

هيات داوران مرکب از اساتيد: عباس جمالپور، امير طهماسبي و سيدرضا فتاحي آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.


شايستگان تقدير:

جناب آقايان: امير طوفاني، مجيد فتاحي

تقدير دانشجويي دانشگاه سوره: محمدرضا آقاميري


برگزيدگان:

برگزيده سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به بهزاد بزرگي

برگزيده دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به روح الله پروين

برگزيده مشترک اول: ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون به رعنا شريلو

برگزيده مشترک اول: ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست ميليون به احسان فتاحي


گرايش تشعير: هيات داوران مرکب از اساتيد: عباس جمالپور، محمدباقر آقاميري، مجيد مهرگان و مينا صدري آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.


شايستگان تقدير:

مريم شاکري

آقايان: سيدمجيد قاسمي، محمدرضا يدالهي فارساني

تقدير دانشجويي دانشگاه سوره: مريم هرندي زاده، زهرا مهدوي قهساره


بخش دانشجويي

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون به گلنوش رضوي دهکردي


برگزيدگان:

برگزيده سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مسعود جانقربان

برگزيده دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به زهرا تندکار

برگزيده اول: ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست و پنج ميليون به محمدولي محمدي رحماني


گرايش نقاشي زير روغني: هيات داوران مرکب از اساتيد: مجيد مهرگان، عباس سليماني و رحيم چرخي آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.


برگزيدگان:

برگزيده مشترک سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به نرگس عزيزي آق قلعه

برگزيده مشترک سوم: ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مهتاب سادات دربندي

برگزيده مشترک دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به افسانه احمدي

برگزيده مشترک دوم: ديپلم افتخار، مبلغ پانزده ميليون ريال به حميد سليماني

برگزيده اول: ديپلم افتخار، تنديس دوسالانه و مبلغ بيست و پنج ميليون به اکرم ضيائي طباطبايي



گرايش طراحي نگارگري:

هيات داوران مرکب از اساتيد: عباس جمالپور، مجيد مهرگان، محمدباقر آقاميري، عباس سليماني، خشايار قاضي زاده و پرويز حاصلي براي انتخاب برگزيدگان بخش طراحي در مرحل? اول 10 نفر از شرکت کنندگان را برگزيد. اين هنرمندان عبارتند از: روح الله جهان بين، سارا آقاميري، طاهره اسحاقي، فرهاد رستم پور، نصير اسماعيلي، نغمه شادمهري، احمد سرائيان، ندا اربع، امير طوفاني، امير فريد.

در مرحل? بعد از طريق برگزاري کارگاه هنري (ورک شاپ) آرا خود را بدين شرح اعلام نمودند.

شايستگان تقدير:

 طاهره اسحاقي، ندا اربع، سارا آقاميري

رستم پور

برگزيدگان: (بدون رتبه بندي)

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به روح الله جهان بين

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به احمد سرائيان

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به امير طوفاني

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به امير فريد

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به نصير اسماعيلي

بخش مشق:

اين بخش به دليل کپي برداري هنرمندان از آثار مفاخر نگارگري در اين دوسالانه ايجاد و براي به نمايش در آمدن برخي آثاري است که از قابليت اجراي بالايي برخوردار است اما در عين حال برداشت از اثر اساتيد محسوب مي شود. هيات داوران اين بخش مرکب از اساتيد: عباس جمالپور، محمدباقر آقاميري، مجيد مهرگان، يوسف حسيني و پرويز حاصلي افراد ذيل را شايسته تشويق دانستند.

اين هنرمندان نيز پس از پايان مراسم لوح خود را از دبيرخانه دريافت نمايند.


لوح تشويق به مژده خليل پور

لوح تشويق به صفورا قاسمي دستگردي

لوح تشويق به مريم استکي

لوح تشويق به نغمه ترابيان

لوح تشويق به مهدي خوشبختي


بخش همايش علمي:

 هيأت داوران همايش علمي نيز بعد از مطالع? مقالات رسيده، از بين 31 مقاله برگزيدگان را چنين اعلام نمودند:

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مقاله بررسي آسمان نگارگري ايران، رنگ و شيوه انعکاس آن در مکتب شيراز به تأليف آذر جعفرزاده

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مقاله تذهيب تيموري، جايگاه آن در صفحه آرايي نسخ نفيس اين دوران به تأليف محرمعلي پاشا زانوسي

ديپلم افتخار، مبلغ ده ميليون ريال به مقاله آموزه هاي طبيعت گرايانه در نگارگري معاصر ايران به تأليف حسن محمدي هفشجاني


نظر شما