جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۶
کد خبر: ۴۷۸۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰
شماره 11 همشهري معماري منتشر شد
يازدهمين شماره نشريه تخصصي «همشهري معماري»‌ که به‌تازگي توسط گروه مجلات همشهري منتشر شده، صفحاتي از خود را به مطلبي درباره احياي ميدان امين‌السلطان، يکي از ميدان‌هاي مهم تاريخي تهران، اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار «شهر»، اين نشريه همواره در دو بخش نسبتا مجزا از يکديگر منتشر مي‌شود که يکي «آرمانشهر» نام دارد و عمدتا به مباحث تئوريک معماري و شهرسازي مي‌پردازد و در اين شماره پرونده‌اي درباره «رم کولهاس»، يکي از مهم‌ترين معماران معاصر جهان،‌ را شامل مي‌شود.



بخش ديگر اين نشريه که صفحات بيشتري را به خود اختصاص داده،‌ در چند بخش شامل «معماري ايراني»، «معماري جهان»، «شهرنگاري»، «تهرانشهر»، «اسکيس»، «نما»، «تکنولوژي»، «بازسازي» و «خبر و گزارش» منتشر مي‌شود و در اين شماره به عناويني چون «باتيمات 2011/ گزارش بازديد از نمايشگاه صنعت ساختمان فرانسه»، «آسمانخراش‌هاي اي ولو»،‌ «فرم و اکولوژي/مجموعه بلندمرتبه نانجينگ»، «برخورد حرفه‌اي با معماري» و «چکيده معماري يک معمار/ نگاهي به مجموعه مرکز دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي» و مي‌پردازد.

«احياي ميدان امين‌السلطان» يکي ديگر از مطالب اين بخش است که توسط محمدرضا خوش‌فکاري، معمار و مرمتگر، نوشته شده است و درواقع گزارش طرحي است براي بازسازي يک ميدان مهم تاريخي در تهران که بر بقاياي ذهني و تاريخي و اندک نشانه‌هاي به‌جاي مانده از دوران شکوه اين ميدان نوشته شده است.



ميدان امين‌السلطان در جنوب خيابان شهيد مصطفي خميني، جايي پايين‌تر از چهارراه مولوي تا سر قبر آقا قرار داشته و از مهم‌ترين ميدان‌هاي تهران در عصر قاجار بوده است. خوش‌فکاري درباره اين ميدان مي‌نويسد: «با توجه به اين‌که توسعه‌هاي شهري عموما در زمان قاجار با توجه به تقليد از پادشاهان صفوي به‌صورت ايجاد ميدان در کنار بخش‌هاي قديمي اتفاق مي‌افتاد توسعه بعدي سلسله قاجار نيز با احداث ميدان امين‌السلطان در سمت جنوب ارگ ولي با فاصله‌اي متفاوت با آن‌چه در سبزه‌ميدان اتفاق افتاد شکل مي‌گيرد. اين احتمالا با توجه به وجود کاروانسراي خانات به عنوان آخرين منزل در کنار ارگ قديمي احداث مي‌شود که ورودي آن به سمت همين ميدان مشرف و در گرداگرد آن نيز حجره و مغازه‌هايي جهت عرضه کالاهاي وارده به شهر ساخته مي‌شوند.»



وضعيت امروزي ميدان، احياي ميدان امين‌السلطان، مقبره سيد زين‌العابدين حسيني امامي(معروف به سر قبر آقا)، معماري ساختمان موجود و طرح محوطه، ديگر سرفصل‌هايي است که خوش فکاري در اين مقاله به آن‌ها پرداخته و در کنار آن‌‌ها تصاويري نيز از وضعيت موجود اين ميدان، با مقاله هم‌پيوند است.

گفت‌و‌گوي اختصاصي همشهري معماري با ژوئل زاکاروويچ، مدير پژوهشگاه «هندسه، سازه و معماري»، با عنوان «تاريخ ساخت و ساز» که توسط کامبيز مشتاق‌گوهري در دفتر کار اين معمار و در حاشيه نخستين کنگره فرانسه‌زبان تاريخ ساخت و ساز پاريس صورت گرفته،‌ بخشي ديگر از مطالب خواندني اين شماره همشهري معماري است.



همچنين «آرامش در خطوط افقي» عنوان مطلبي ديگر در بخش معماري ايراني اين نشريه است که دريا نوري‌افشار، دکوراتور و طراح داخلي،‌ در آن به ارائه طرحي براي طراحي داخلي و دکوراسيون يک واحد اداري بزرگ پرداخته است. نوري‌افشار در اين گزارش معتقد است: «طراحي داخلي تنها ساماندهي وضعيت درون بناها نيست بلکه پاسخي به محيط پيرامون و خارج از بنا نيز هست؛ ‌طرحي که مي‌کوشد با حذف اجزاي اضافي و برخوردي ميني‌مال و حداقلي، فضايي آرامش‌بخش و کارآمد را در ميان زندگي آشفته امروز مهيا کند.»



شماره 11 مجله همشهري معماري توسط گروه مجلات همشهري و به سردبيري حميدرضا ابک، در 160 صفحه گلاسه رنگي در قطع رحلي بزرگ منتشر شده است و به قيمت 4000 تومان عرضه مي‌شود.

نظر شما