جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۰
کد خبر: ۴۷۹۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۹
مسئولان استانداري مي‌گويند شهرداري درحريم تهران ميلياردها تومان درآمد دارد اما آن را در نقاط ديگر هزينه مي کند. از سوي ديگر هرچند اين اتهام بارها توسط مسئولان شهري رد شده اما استانداري اعلام کرده شکايت خود را در اين رابطه دوباره به جريان انداخته است. در اين ميان شهرداري نيز اعلام کرده به شکايت استانداري در مراجع قضايي پاسخ مي‌دهد.

به گزارش«شهر» مدتي است استانداري تهران از درآمدهاي صدها ميلياردي شهرداري در حريم پايتخت مي گويد. سخني که هر بار به شدت از سوي مسئولان شهري رد مي شود. به اعتقاد آنها شهرداري دو برابر آنچه قانون بر عهده اش گذاشته در حريم شهر هزينه مي کند.

 

پاييز امسال بود که معاون عمراني استانداري تهران از شکايت استانداري از شهرداري تهران خبر داد اما اين شکايت مدتي پيگيري نشد و دليل آن فرصت به شهرداري براي ارائه مدارک در اين زمينه اعلام شد. در اين ميان استانداري نامه اي به شهرداري تهران ارسال کرد که بي پاسخ ماند و به اعتقاد معاون عمراني استانداري سکوت شهرداري تاييدي بر صحت اين ادعا است.

 

حريم تهران تنها از سيمان تهران 12 ميليارد درآمد داشته است

 

به اعتقاد حميدرضا محمودي رقم درآمدهاي شهرداري تهران از حريم شهر مبلغ يعني صدها ميليارد تومان است اما شهرداري تهران براي چهارسال گذشته فقط 14 ميليارد تومان براي حريم هزينه کرده در حالي که شهرداري تنها از سيمان تهران 12?ميليارد تومان در سال 88 درآمد کسب کرده است.

 

اما اين سخنان با واکنش شديد مديريت کل حريم شهرداري تهران روبرو شد. او در اين رابطه به مهر گفت: درآمد حريم شهر تهران در سه سال گذشته 30 ميليارد تومان بوده است.

 

سيد صباح‌الدين متقي بيان اينکه درآمدهاي حريم شهر تهران محدود است، گفت: عوارض پسماندها و خدمات‌رساني شهرداري براي بخش‌هاي غيرمسکوني از مواردي هستند که براي حريم تهران درآمدزايي مي‌کند.همچنين درآمد حريم شهر تهران در سه سال گذشته 30 ميليارد تومان بوده که بيش از دو برابر آن براي خود حريم شهر هزينه شده است.

 

وي با رد گفته‌هاي معاون استاندار مبني بر درآمدهاي صدها ميلياردي از کارخانه‌هاي حريم شهر تهران گفت: بر اساس ماده 99 قانون شهرداري، 80 درصد درآمدهاي ناشي از حريم بايد در اختيار پروژه‌هاي واقع در اين محدوده قرار بگيرد که ما به مراتب بيش از اين مقدار براي حريم شهر تهران هزينه کرده‌ايم.

 

متقي ادامه داد: درختکاري، ساماندهي زيرساخت‌ها، پروژه‌هاي عمراني و... بيش از درآمدها براي شهرداري هزينه داشته است.

 

وي افزود: هر ساله نزديک به هفت ميليارد تومان با هماهنگي استانداري پروژه‌هاي مختلف در اين محدوده شناسايي و توسط مناطق نيز اجرايي مي‌شود. ما چنين ارقامي ‌را بشدت رد مي‌کنيم.

 

پرونده حقوقي حريم دوباره به جريان افتاد

 

اما مشاور حقوقي استاندار تهران هفته گذشته از پيگيري حقوقي اين پرونده خبر داد و گفت: شهرداري تهران ميليارد ها تومان درآمد حريم را به جاي ساخت بوستان، فرهنگسرا، شهربازي و ورزشگاه در حريم صرف ساخت بوستان در تهران مي کند.

 

ولي الله داوريان با اشاره به دو پرونده حقوقي و قضائي شهرداري تهران که هم اکنون در استانداري در حال پيگيري است گفت: يکي از اين پرونده ها مربوط به صرف درآمد از حريم شهري تهران در پروژه هاي شهر تهران است که اين اقدام شهرداري غيرقانوني بوده است و بايد گزارش درآمدش را از حريم شهر تهران به صورت شفاف به استانداري ارائه دهد.

 

اين مقام مسئول در استانداري تهران ادامه داد: شهرداري سند بدهد من حاضرم يک روز وقت بگذاريم و با حضور کارشناسان به حريم تهران برويم و ببينيم شهرداري بر اساس درآمدهايش چقدر هزينه حريم کرده است در حالي که مجموع هزينه شهرداري تهران در حريم تهران به 10 ميليارد هم نمي رسد که معمولا يا تابلو زده يا بنر و رونمايي کرده است.

 

اظهارات استانداري سياسي است

 

اما مدير کل حريم شهر تهران اين اظهارات تازه استانداري را بداخلاقي سياسي دانسته و گفت: زير سوال بردن يک نهاد بدون داشتن سند از اخلاق اسلامي به دور است. شهرداري تهران براي اولين بار شرکت شهربان را تشکيل داد که هر چند با مخاطرات زيادي همراه بوده اما نشان دهنده توجه مديريت شهر به اين بخش است تا مابقي حريم براي شهر بماند و به تاراج نرود.

 

او با اشاره به اين که شهرداري تهران براي اولين بار در تاريخ بلديه اقدام به تهيه طرح جامع ساماندهي حريم پايتخت کرده که مراحل تصويب آن در حال سپري است. اين موضوع بيانگر اهتمام شهرداري تهران نسبت به صيانت حريم به عنوان تنفسگاه شهر است. از سوي ديگر بر اساس قانون شهرداري ها و مواد 99 تا 101 اين قانون، متولي هرگونه صدور مجوز ساخت و صدور پروانه شهرداري است و هيچ استثنايي در اين زمينه وجود ندارد.

 

اعتبار بوستان ولايت از حريم تهران جدا است

 

مدير کل حريم شهر تهران اضافه کرد: گفته شده که درآمد ناشي از حريم در بوستان ولايت هزينه شده است که قطعا اين مباحث ناشي از عدم آگاهي و اطلاع درست و کافي است. بحث اعتبار تخصيص يافته به بوستان ولايت از موضوع حريم جداست و توسط شوراي اسلامي شهرتهران به تصويب رسيده و ابلاغ شده است و ربطي به حريم ندارد و حتي گاهي مطرح مي کنند که درآمد ناشي از حريم بيش از چيزي است که اعلام مي شود.

 

به گفته وي، حدود 6 ماه است که اين افراد مي خواهند سندي را تهيه کنند تا بر اساس آن ادعاهاي خود را ثابت کنند و اين که درآمد حريم بسيار زياد است، آيا اين مدت براي تهيه اسناد کافي نبوده است؟

 

ادعاي خود را قانوني دنبال کنيد

 

متقي تصريح کرد: خواهش من اين است که استانداري اگر اسنادي مبني بر اثبات ادعاي خود دارند آن را ارائه کنند و از فرافکني و سندسازي که دور از اخلاق اسلامي است بپرهيزند، چراکه شرايط کشور ما نياز به همگرايي و کار دارد و در اين بحث ها و فرافکني ها اولين کساني که صدمه مي بينند شهروندان هستند. پيشنهاد مي‎کنم ظرف هفته آينده اسناد ادعاي اعلامي خود را که اکنون بيش از 6 ماه است روي آن مانور داده مي شود ارائه و فرآيند قانوني آن را دنبال کنند. البته ممکن است کميسيون ماده 100 مبلغي را به عنوان جريمه مطرح کند اما ما در واقعيت تنها توانسته ايم 50 درصد آن را محقق کنيم.

 

به اوضاع شهرداري هاي زير مجموعه خودتان بپردازيد

 

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران هم با بيان اينکه در مراجع قضايي به شکايت استانداري پاسخ مي‌گوييم گفت: حسابهاي شهرداري روشن و شفاف است و با هر تخلفي بدون تعارف برخورد مي‌شود.

 

هيربد معصومي با اشاره به شکايت استانداري تهران از شهرداري به دليل هزينه نکردن درآمدهاي صدها ميلياردي در حريم تهران به مهر گفت: من به عزيزان استانداري پيشنهاد مي کنم به جاي آنکه به وضعيت شهرداري تهران که ارتباطي به آنها ندارد بپردازند به اوضاع شهرداريهايي که زير نظر خودشان است رسيدگي کنند.

 

به نظر مي آيد پس از اعتبارات بخش عمراني متر، دور برگردان ها و تونل ساي حريم تهران چالش جديد استانداري و مديران شهري باشد.

نظر شما