جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۹
کد خبر: ۴۸۰۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي شهرداري تهران تصريح كرد: شهرداري تنها وظيفه جمع‌آوري و احداث مراكز و تامين تجهيزات مراكز ساماندهي متكديان را دارد،اما بيش از وظايف خود را انجام مي‌دهد، چون از لحاظ انساني نمي‌تواند افرادي كه در سامان سراها و گرم خانه‌ها حضور دارند را رها كند. با اين حال ارگان‌هاي موظف به پذيرش متكديان از تحويل آنها طبق قانون خودداري مي‌كنند يا با تاخير انجام مي‌دهند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، حسين زارع‌صفت، مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي شهرداري تهران صبح‌امروز ـ 12 دي ـ در نشست خبري با حضور خبرنگاران گفت: اين سازمان از ادغام چند واحد مختلف شهرداري شامل اداره كل آسيب‌هاي اجتماعي، ستاد كارآفريني، ستاد ساماندهي كارگران فصلي، معاونت مشاركت‌هاي اجتماعي اداره‌كل آموزش و شركت سابق خدمات اجتماعي شهر تشكيل شده است.


او مهم‌ترين رويكرد اين سازمان را جلب توجه و مشاركت نهادينه مردم و تشكل‌هاي مرتبط با موضوعات اجتماعي برشمرد كه مورد تاكيد مديران شهري، شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران است و اظهار داشت: در واقع تلاش‌ داريم نقش شهروند در مثلث «شهر»، «مديران شهري» و «شهروند» را ارتقا دهيم.


مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي شهرداري تهران ادامه داد: ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي، مشاوره و مددكاري اجتماعي در چهارچوب اسنادبالادستي، كمك به‌مهار و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي، بسترسازي جهت توسعه كارآفريني، كمك به‌ساماندهي گروه‌هاي شغلي در معرض آسيب همانند كارگران فصلي و كمك به‌ارتقاي سطح رفاه اجتماعي از ديگر اهداف تشكيل اين سازمان است.


او با بيان اين‌كه همه جوامع امروز با مسائلي هم‌چون آسيب‌هاي اجتماعي روبرو هستند، تاكيد كرد: آسيب‌هاي اجتماعي در دو سطح، يكي در حوزه شهرها و فضاهاي شهري و ديگر آسيب‌هاي اجتماعي پنهان است كه وظيفه ما پي‌گيري آسيب‌هاي اجتماعي است كه در كالبد شهري رخ مي‌دهد كه در مرحله اول جلوگيري و پيش‌گيري و در مراحل بعد ساماندهي و مداخله را پي گيري مي‌كنيم.


زارع‌صفت سروكار اين سازمان را در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي با معتادان و بيماران پرخطر، كارتن‌خواب‌ها و متكديان، كودكان كار در سطح شهر، زنان، دختران و پسران فاقد مامن رها شده برشمرد و تاكيد كرد: در مواجهه با اين افراد، نسبت به‌جمع‌آوري آنها اقدام مي‌شود و پس از آن طبق قانون به‌ارگان‌هاي مربوطه تحويل داده مي‌شوند.


او خاطرنشان كرد: جمع‌آوري اين افراد نيازمند احكام قضايي و حضور ضابط قضايي است، لذا اين جمع آوري با همكاري قوه قضاييه و نيروي انتظامي صورت مي‌گيرد.


اين مسئول شهري اضافه كرد: چون موضوع كودكان متكدي و كار در سطح شهر از اهميت خاصي برخوردار است، آنها در كنار ديگر آسيب ديدگان قرار نمي‌گيرند و بلافاصله تحويل سازمان بهزيستي مي‌شوند، در ضمن براي دختران و زنان نيز مركز ويژه‌اي مدنظر قرار گرفته است.


او تصريح كرد: شهرداري تنها وظيفه جمع‌آوري و احداث مراكز و تامين تجهيزات را دارد، در حالي كه در حال حاضر بيش از وظايف خود را انجام مي‌دهد، چون از لحاظ انساني نمي‌تواند افرادي كه در سامان سراها و گرم خانه‌ها حضور دارند را رها كند، در حالي كه ارگان‌هاي ديگري كه موظف به پذيرش آنها هستند از تحويل آنها طبق قانون خودداري مي‌كنند يا با تاخير اين كار را انجام مي‌دهند، در حالي‌كه شهرداري وظيفه نگهداري طبق قوانين موجود ندارد.


حسين زارع‌صفت با اشاره به‌معضل آسيب‌هاي اجتماعي افزود: شهرداري نه ابتداي بروز اين آسيب‌ها را در اختيار دارد و نه مديريت يكپارچه شهري پيش بيني شده كه اين افراد را از ابتدا تا مراحل آخر تحت نظر و اصلاح قرار دهد، از همين رو تلاش داريم با افزايش تعاملات اين فرايند را تكميل كنيم. از همين رو مصوبه اخير شوراي اسلامي شهر در تهران يك نقطه عطفي به‌عنوان ورود شهردراي براي حل معضل است. البته اين مسيري است كه براي آينده تعريف شده كه آثار و نتايج خود را در آينده نشان مي‌دهد.


او اذعان كرد: با وضعيت روبه‌رشد بي‌خانمان‌ها و افزايش فقر در لايه هاي اجتماعي بايد امكانات بيش‌تري فراهم شود. از سوي ديگر تحليل و تجزيه اين مسائل اجتماعي كار ساده‌اي نيست و بايد هماهنگي و هم‌پوشاني از سوي نهادهاي مختلف صورت گيرد.


مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي شهرداري تهران با بيان اين كه بيش از 10 نهاد در ساماندهي متكديان و كودكان شهر وظيفه دارند، اما آسيب‌هاي اجتماعي متولي خاصي ندارد، تاكيد كرد: در ضمن بايد از سوي نهادي اين ساماندهي مديريت شود كه متاسفانه هيچ يك از آن‌ها به‌درستي صورت نگرفته است و تنها راه‌حل اين است كه شهرداري نهايت‌ ظرفيت‌‌هاي خويش را به‌كار گيرد.


او در پاسخ به خبرنگاري در مورد آمار و ارقام گفت: مساله فرايند پيچيده‌اي است و ما نمي توانيم آن‌را برجسته كنيم، چون گاهي اوقات مورد سواستفاده برخي قرار مي گيرد. البته 5هزار نفر در معرض آسيب هاي اجتماعي در شهر تهران داريم.


زارع‌صفت هم‌چنين تصاوير منتشر شده درباره جمع‌آوري و كتك‌كاري متكديان را نادرست خواند و گفت: ما متكديان را در شب‌ جمع اوري مي‌كنيم، هم‌چنين اكيپ‌هاي ما براي جمع‌آوري متفاوت هستند و اين عكس‌ها نشان مي‌دهد كه عكس‌ها براي سنوات اخير است نه جمع‌آوري متكديان و كارتن‌خواب‌هاي در سرماي اخير.

او هم‌چنين در پاسخ به‌سوال «شهر» در مورد اين‌كه آيا طبق قانون ساماندهي متكديان مصوب شوراي عالي اداري آيا جلسات هماهنگي در اين زمينه برگزار مي شود، پاسخ داد: اين جلسات برگزار مي‌شود، اما به‌صورت نامنظم.


اين مسئول شهري در پاسخ به سوال ديگر «شهر» مبني بر اين‌كه در حال حاضر كداميك ‌از نمايندگان سازمان‌هاي مرتبط در مراكز ساماندهي حضور دارند، گفت: تنها ضابط قضايي در اين مراكز حضور دارد و نماينده بهزيستي هم گاهي اوقات حضور پيدا مي‌كند. البته مراكز ساماندهي موجود هم آن‌مراكزي نيست كه در قانون از آنها به‌عنوان مجتمع اردوگاهي ياد شده است.


بر اساس اين قانون، در هريک از شهرهاي بزرگ، نسبت به ايجاد مجتمع اردوگاهي اقدام خواهد شد و سازمان‌هاي مسئول (دادگستري استان، نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، کميته امداد امام خميني (ره) اداره کار و امور اجتماعي و شهرداري) نماينده تام‌الاختيار خود را به مجتمع‌هاي مزبور براي انجام وظايف دستگاه متبوع معرفي خواهند کرد.


در اين نشست هم‌چنين جاگيري، معاون توسعه خدمات اجتماعي اين سازمان در پاسخ به‌سوالي درباره كتك‌كاري با متكديان و كارتن‌خواب‌ها تاكيد كرد: برخورد فيزيكي در دستور كار تيم هاي جمع‌آوري نيست، حتي ما در اين تيم ها يك كارشناس علوم اجتماعي داريم كه وظيفه مواجهه با متكديان را دارند، در حالي كه متكديان در اين زمينه قطعا مقاومت مي كنند و آنها هستند كه با نيروهاي ما برخورد مي‌كنند.


او با بيان‌اين‌كه اگر هم موردي مشاهده شده به دليل مقاومت متكديان است، چرا كه نمي خواهند محل درآمد كاذب و خوب خود را ترك‌كنند و از آن‌جايي كه بسياري از آن‌ها حرفه‌اي و حتي آموزش ديده‌اند در هنگام جمع‌اوري فضاسازي مي‌كنند تا مردم را دور خود جمع‌ و مظلوم‌نمايي كنند. كاركرد ما اجتماعي است و اگر از سوي نيروهاي ما راسا برخورد صورت گرفته باشد ما مساله را پي‌گيري مي‌كنيم.


معاون توسعه خدمات اجتماعي اين سازمان با اشاره به‌طيف‌هاي گسترده‌اي كه شهرداري نسبت به‌آنها جمع‌اوري ميكند، گفت: وظيفه ما غربالگري است كه ما اين را هم با هزينه خود انجام مي‌دهيم، حتي آزمايش‌هاي پزشكي را نيز ما صورت مي‌دهيم و به‌نهادهاي مربوطه اعلام مي‌كنيم تا بيايند آنها را تحويل بگيرند، اما زماني‌كه آنها كوتاهي مي‌كنند، ما نمي توانيم آن‌ها را رها كنيم.


او با تاكيد بر اين‌كه در بحث افراد مبتلا به‌ايدز ما وظيفه‌اي نداريم، درباره تلفيق زنان خياباني و دختران جوان در مركز ساماندهي لويزان اظهار داشت: ما اصلا زنان خياباني را جمع‌آوري نمي‌كنيم ولي زنان بي‌خانمان را جمع‌آوري مي‌كنيم كه ممكن است زن خياباني باشند، ولي مراكز شهرداري در اين زمينه، مراكز غربال‌گري است و نهادهاي ديگر بايد آن‌ها را به‌سرعت تحويل بگيرند كه اين مساله صورت نمي‌گيرد. ما اجازاه نداريم مراكز تخصصي داير كنيم.

نظر شما