جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۸۰۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
بازخواني قانون ساماندهي كودكان كار و خيابان؛
حضور كودكان كار و خيابان در سطح شهرها روزبه روز گسترش مي‌يابد. مردان دولتي سكوت كرده‌اند و مديران شهري سربسته و محافظه‌كارانه از افزايش اين معضل در كنار ديگر آسيب‌هاي اجتماعي ابراز نگراني كرده‌اند. اين در حالي است كه 12 نهاد متولي حل آن‌را به‌هم پاس‌كاري مي‌كنند.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، کودکانِ کار و خيابان، معضلي است که بسيار درباره آن صحبت شده و همه مدعي تلاش براي كاهش اين معضل هستند. قوانيني نيز براي حمايت از آنان و ساماندهي وضعيت آنها مصوب شده است که متاسفانه همه آن‌ها در عمل، تنها روي كاغذ باقي‌مانده و مشاهد‌ه‌هاي شهروندان نيز بيان‌گر آن است كه روزبه‌روز بر تعداد كودكان خياباني افزوده مي‌شود.

 

اين در حالي است كه مسئولان ذي ربط مدعي‌اند روزانه نزديک به 400 کودک خياباني در مراکز بهزيستي سراسر کشور، پذيرش و ساماندهي مي شوند. پليس تنها در تهران، روزانه 30 کودک خياباني را دستگير مي‌کند. هر چند آمارها در اين زمينه بسيار ضدونقيض است. اما حسين زارع‌صفت، مديرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌‌هاي شهرداري تهران روز گذشته در نشست خبري با حضور خبرنگاران تاكيد كرد كه در پايتخت، هيچ سازماني به جز شهرداري، ساماندهي متکديان که کودکان خياباني نيز گروهي از آنها هستند را به عهده نگرفته است.

 

او كه از نبود متولي خاص و مديريت يك‌پارچه در ساماندهي متكديان و هم‌چنين كودكان كار و خيابان انتقاد كرد، هر چند به‌صراحت از ديگر نهادهاي متولي گلايه نكرد اما اصل صحبت‌هايش به‌كوتاهي ديگر نهادهاي مسئول در اين زمينه بود كه تلاش كرد با نهايت محافظه‌كاري آن‌را بيان كند تا شايد تلاش‌هاي شهرداري تهران براي تعامل و هماهنگي بيش‌تر با ديگر ارگان‌ها تحت‌تاثير قرار نگيرد.

 

اما سوال اينجاست كه چه‌نهادهايي در اين زمينه مسئول هستند و قانون در اين باره چه مي‌گويد؟ هر چند سال 1382 وزارت رفاه مصوبه‌اي در اين زمينه داشته، اما قانوني كه در حال حاضر به‌آن استناد مي‌شود قانون ساماندهي کودکان خياباني است كه در سال 84 به‌تصويب هيات وزيران رسيده و با امضاي محمدرضا عارف، معاون اول رييس جمهور وقت ابلاغ شده است.

 

در اين قانون كودكان كار، فرد كمتر از 18 سال تمام كه به صورت محدود يا نا محدود در خيابان به‌سر مي‌برد، اعم از كودكي كه هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است و يا كودكي كه خيابان را خانه خود مي‌داند و رابطه او با خانواده به حدقل رسيده و يا اساساً چنين ارتباطي وجود ندارد.

 

هم‌چنين در آن مراكز كودكان خياباني كه در آن‌ها خدمات تخصصي به كودكان خياباني ارايه مي‌شود، در چهار سطح يش‌بيني شده است:

الف ـ مراكز و پايگاه‌هاي سطح يك (سرپايي): مراكز و پايگاه‌هاي ثابت و سياري كه بدون اقامت كودك نسبت به ارايه خدمات سرپايي به وي و خانواده‌اش اقدام مي‌نمايند.

ب ـ مراكز سطح دو (اقامت كوتاه مدت): مراكزي كه امكان اقامت كودك حداكثر تا 21 روز فراهم مي‌كنند.

ج ـ مراكز سطح سه (اقامت ميان مدت): مراكزي كه امكان اقامت كودك را از 21 روز تا يك سال مهيا مي‌كند.

د ـ مراكز سطح چهار (اقامت دراز مدت): مراكزي كه امكان اقامت كودكان بي‌سرپرست يا بدسرپرست را تا پايان 18 سالگي تامين مي‌كند.

 

اين در حالي است كه يك كارشناس سازمان بهزيستي با اعلام اين‌كه هفت هزار كودك كار و خيابان در سال گذشته ساماندهي شده‌اند، اظهار مي‌كند كه 39 مركز ساماندهي كودكان كار وخيابان سازمان بهزيستي در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند. اما اعلام نكرده كه اين مراكز در چه‌سطوحي قرار دارند و در كدام شهرهاي كشور قرار دارند.

 

از سوي ديگر، ‌در اين قانون 12 ارگان به‌طور مستقيم در اين زمينه وظيفه دارند و سه نهاد ديگر نيز به‌طور غيرمستقيم بايد به‌ساماندهي كودكان كار و خيابان اقدام كنند. اين در صورتي است كه فرانك ايماني، كارشناس كودكان كاروخيابان سازمان بهزيستي اذعان مي‌كند: در ماده 18 اين قانون آمده است كه كميته‌اي به سرپرستي وزارت رفاه وقت با حضور دستگاه‌هاي مختلف براي اين امر تشكيل شود و 18 ارگان هم به عنوان اعضاي اين كميته ذكر شده‌اند، اما اين كميته تاكنون حتي يك جلسه هم تشكيل نداده است.

 

افزايش روزافزون كودكان كار و خيابان نشان‌دهنده آن است كه اقدامات در اين زمينه موثر نبوده و نه‌تنها نتوانسته مشكلات موجود را برطرف كند، بلكه روزانه شاهد افزايش اين معضل در كنار ديگر آسيب‌هاي اجتماعي هستيم. مساله اي كه در سكوت مديران دولتي، از سوي مديران شهري نسبت به‌افزايش آن ابراز نگراني شده است.

   

در جدول زير وظايف هر يك از نهادهاي مسئول به‌تفكيك آمده است.

  

رديف

ارگان

وظيفه

 

1

سازمان بهزيستي

ـ سازمان بهزيستي كشور موظف است با همكاري و مشاركت شهرداري، انجمن‌هاي خيريه، تشكل‌هاي غير دولتي و نيروي انتظامي و با استفاده از مددكار اجتماعي در قالب تيم تخصصي سيار يا مستقر در مراكز كه با همكاري شهرداري‌ها سازماندهي خواهد شد، نسبت به شناسايي، جذب، پذپرش و توانمندسازي كودكان خياباني در كليه مراكز استان‌ها و در صورت صلاحديد كارگروه اجتماعي استان در شهرهاي بالاي دويست هزار نفر اقدام نمايد. ـ سازمان بهزيستي كشور موظف است با مشاركت و همكاري سازمان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط نسبت به راه‌اندازي مراكز سطوح چهارگانه موضوع اين آيين نامه در كليه مراكز استان‌هايي كه با مشكل كودكان خياباني مواجه مي‌باشند اقدام نمايد.
  

2

نيروي انتظامي

ـ برقراري امنيت در كليه مراحل اجرايي (امنيت مراكز و تيم‌هاي سيار)
ـ تعيين تكليف كودكان خياباني بزهكار
ـ نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است در مواردي كه سلامت جسماني و رواني كودك در معرض خطر جدي قرار مي‌گيرد در امر جذب سازمان بهزيستي كشور همكاري نمايد.

  

3

وزارت دادگستري

ـ صدور مجوز‌ها و احكام قضايي لازم در مراحل مختلف ساماندهي
- ارايه مشاوره حقوقي لازم جهت تسهيل ساماندهي كودكاني خياباني

  

4

شهرداري

ـ تخصيص و تجهيز فضاي فيزيكي مناسب جهت اجراي مراحل ساماندهي به استناد ماده (6) قانون شهرداري‌ها
- تأمين امكانات مورد نياز ساماندهي يا اجراي تصميمات كارگروه اجتماعي استان

  

5

وزارت كار و امور اجتماعي

ـ ارايه تسهيلات اعتباري اشتغال‌زا به خانواده‌هاي جوياي كار كودكان خياباني و كودكاني بالاي پانزده سال (با اولويت)
ـ آموزش رايگان مهارت‌هاي شغلي به خانواده كودكان خياباني و كودكان بالاي پانزده سال توسط سازمان آموزش فني و حرفه‌اي
    

6

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

ـ تأمين نيازهاي بهداشتي و درماني كودكان خياباني و خانواده درجه اول آنان و تأمين پزشك و پرستار مورد نياز مراكز ساماندهي كودكان خياباني
- ارايه خدمات بهداشت و درمان در مراكز سطح

   

7

سازمان بيمه و خدمات درماني

تأمين و صدور بيمه‌نامه خدمات درماني براي كودك و خانواده درجه اول وي حسب اعلام بهزيستي استان‌ها
    

8

سازمان تامين اجتماعي

پوشش درماني و خدماني مورد نياز كودك و خانواده درجه اول وي در مراكز درمان و بيمارستان‌هاي تابعه بدون دريافت وجه
   

9

سازمان صدا وسيما

ـ انجام اقدامات فرهنگي و تبليغي لازم
ـ تهيه برنامه‌ها و تيزرهاي لازم براي آگاه‌سازي اقشار مختلف جامعه
ـ همكاري رسانه‌اي با سازمان‌هاي مسئول در جهت انجام وظايف محوله به آنان

   

10

جمعيت هلال‌احمر

ـ تأمين خدمات حمايتي و انسان‌دوستانه جهت كودك و خانواده وي در حد مقدور حسب درخواست بهزيستي استان‌ها
   

11

وزارت آموزش و پرورش

ـ هشدار و آگاه‌سازي اوليا دانش‌آموزان از طريق طرح مسئله توسط انجمن‌هاي اوليا و مربيان
- شناسايي و راهنمايي دانش‌آموزاني كه در معرض آسيب هستند از طريق اوليا و مربيان
- شناسايي و راهنمايي دانش آموزاني كه در معرض آسيب هستند از طريق مشاور مدرسه با همكاري مددكاران سازمان بهزيستي
- ارايه آموزش‌هاي لازم و آگاه‌سازي دانش‌آموزان توسط مربيان و معلمان در خصوص خطرات فرار از خانه و گروه‌هاي آسيب‌رسان و دام‌هاي اجتماعي

  

12

كميته امداد امام (ره)

اعمال حمايت‌هاي لازم از خانواده‌هاي تحت پوشش حمايتي كه داراي كودكان خياباني بوده‌اند. 
   

13

سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور

سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور موظف است اعتبارات مورد نياز جهت اجراي اين آيين نامه را تأمين و در اختيار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي قرار دهد.
  

14

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي هماهنگي اجراي اين آيين نامه را بر عهده دارد و اين امر را توسط شورايي متشكل از دستگاه‌هاي ذي‌ربط در ماده (6) به انجام مي‌رساند و هر شش ماه يك بار گزارش اقدامات انجام يافته را تحليل و جمع‌بندي و به شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي ارايه خواهد نمود.
  

15

كارگروه اجتماعي استان

هماهنگي‌هاي لازم و نظارت بر حسن اجراي مفاد اين آيين نامه در استانها توسط كارگروه اجتماعي استان اعمال خواهد شد.
   


در همين زمينه بخوانيد:

نهادهاي مسوول كدامند و وظيفه هر كدام چيست: چه‌كسي متكديان را ساماندهي نكرد

آسيب‌هاي اجتماعي متولي ندارد/ شهرداري بيش ‌از وظايفش عمل كرده است

نظر شما