جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۸۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
محل رخداد 19درصد از آتش سوزي‌هاي کلانشهر تهران در سه ماه پاييز امسال، منازل مسکوني بود که سرعت عمل و تلاش مستمر آتش نشانان در مهار و خاموش کردن آنها از افزايش خسارت جلوگيري کرد.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه خبري 125، در ماه هاي مهر، آبان و آذر امسال 5هزار و 74 مورد آتش سوزي در تهران رخ داد که محل رخداد 959 مورد آن خانه هاي مسکوني بود. اين درحالي است که در مدت مشابه پارسال(1389) شمار کل آتش سوزي ها 3659 مورد گزارش شده که 644 مورد آن در منازل مسکوني رخ داده است.

عمده علل ايجاد اين آتش سوزي‌ها بروز اتصالي در وسايل برقي ثبت شده که حدود 26 در صد اين علل را شامل مي شود که بيشتر ناشي از عواملي چون غيراستاندارد بودن سيم کشي منازل، وسايل برقي و نوسانات برق بوده است.

قرار دادن مواد قابل اشتعال در کنار و نزديک وسايل گرمايشي و انتقال حرارت با 23 درصد دومين علت رخداد آتش سوزي منازل مسکوني در فصل پاييز بوده است. اين نوع آتش سوزي ها عموما در آشپزخانه ها رخ داده که با چيدمان لوازم خانه و محل قرار گرفتن شومينه و بخاري در مکان هاي نامناسب ارتباط داشته است.

 

يکي ديگر از مهم ترين عوامل ايجاد آتش سوزي منازل، افتادن شعله و يا شي مشتعل بر روي مواد قابل اشتعال است که بالغ بر 14درصد از علل بروز آتش سوزي واحد هاي مسکوني را تشکيل مي‌دهد. اين گونه آتش‌سوزي‌ها بيشتر در اثر بازيگوشي کودکان يا بي‌احتياطي بزرگترها رخ داده است.

سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران در سال هاي اخير به منظور گسترش فرهنگ ايمني در سطح جامعه طرح آتش نشان داوطلب را به مورد اجرا گذارده است که تاکنون بيش از 10 هزار نفر از شهروندان تهران در اجراي اين طرح آموزش‌هاي لازم ايمني و چگونگي مقابله با آتش سوزي را فراگرفته اند.

انتظار مي رود با اجراي کامل طرح آتش نشان داوطلب و در پي آن افزايش سطح آگاهي شهروندان از اصول ايمني همچنين گسترش فرهنگ ايمني در سطح خانواده و جامعه، شمار آتش سوزي ها و ديگر حوادث کاهش پيدا کند.

نظر شما