شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۹
کد خبر: ۴۸۷۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
پژوهشگر ديني گفت: يكي از حكمت هاي الهي در دوره امام حسن عسگري (ع) اين بود كه امام معصوم (ع) براحتي در دسترس مردم نباشد تا مردم به عدم حضور امام عادت كنند و نبودن امام موجب التهاب و به هم ريختگي جامعه شيعي نشود.

به گزارش «شهر» حجت الاسلام سيد ضياء الدين صالحي خوانساري امام هادي(ع) و امام عسگري (ع) هرچند با مردم ارتباط داشتند و نامه مي نوشتند ولي شيعيان را براي دوره سخت غيبت آماده مي كردند. لذا دوره غيبت نيز ادامه جريان امام هادي(ع) و امام عسگري(ع) است تا مردم براي عصر غيبت كبري آماده شوند.

 

وي افزود: امام حسن عسگري (ع) به همراه پدر خود، امام هادي (ع) در يك هجرت تبعيد گونه به سامرا آورده شدند و به مدت 20 سال و 9 ماه در آنجا زندگي كردند و به اين دو امام عسكريين نيز گفته مي‌شود. چون اكثر عمر شريف خود را در شهركي نظامي كه شبيه پادگان بوده، گذراندند و به طور كلي زندگي آن حضرت تحت كنترل شديد حكومت بني عباس بود.

 

اين استاد دانشگاه اضافه كرد: امام عسگري (ع) در زمان خود با هجمه هاي مختلفي از طرف يهوديان، مسيحيان و دانشمندان غيرمسلمان روبرو بودند. مثلا امام در مناظره اي با شخصي به نام فيلسوف كندي كه شبهه اي را درباره تناقض قرآن بيان كرد، با يك دليل منطقي پاسخ داده و وي را متقاعد كرد، به گونه اي كه فيلسوف كندي تمام نوشته هاي خود را آتش زد.

 

وي در ادامه گفت: در دوره امام عسگري (ع) خلفاي بني عباس به شدت با شيعيان برخورد مي كردند و امام به وسيله افراد مورد وثوق خود دائما شيعيان را مورد توجه و تربيت ديني قرار مي دادند تا انحراف در بين مردم بوجود نيايد.

 

صالحي خوانساري افزود: خلفاي بني عباس به شدت از امام حسن (ع) وحشت داشتند. چون شنيده بودند كه به زودي امام زمان (ع) پا به عرصه جهان خواهند گذاشت و بساط حكومت بني عباس را برخواهد چيد، همانند داستان حضرت موسي (ع) كه فرعون قصد داشت تا اين فرزند را كه نجات دهنده بني اسراييل بود، به قتل برساند.

 

وي در ادامه با بيان اين كه روايات امام حسن عسگري (ع) را مي توان به سه بخش تقسيم كرد، اظهار داشت: دسته اول احاديثي مربوط به احاديثي است كه آن حضرت پاسخ دانشمندان غيرمسلمان را مي دادند و بخش دوم روايات امام حسن (ع) پاسخ به سوالات مردم بود كه اين سوالات شامل مسائل اعتقادي و احكام بود.

 

اين استاد حوزه افزود: يكي از سوالات آن زمان اين بود كه چرا پسر دو برابر دختر ارث مي برد و رواياتي از آن حضرت در اين زمينه نقل شده است. مثلا امام فرمود چون دختر نسبت به ديه و نفقه مسووليتي ندارد و چون اين تعهدات مالي به عهده پسر مي باشد به همين دليل پسر از دو سهم ارث مي برد تا بتواند اين تعهدات و ديون را انجام دهد.

 

وي بخش سوم از سخنان امام عسگري (ع) را شامل نصايح آن حضرت به شيعيان دانست و گفت: امام حسن (ع) با اين روايات در واقع شيعيان را براي دوران غيبت آماده مي كردند.

 

اين پژوهشگر ديني در ادامه به بيان شرايط دوران بعد از امام رضا (ع) اشاره كرد و گفت: در اين دوران محدوديت هايي براي ائمه ايجاد كردند و در اين ميان برخي از احاديث مفقود شد لذا برخي از احاديث را امام عسگري (ع) به خط خود مي نوشتند و به افراد مورد اطمينان مي دادند تا به شهرهاي ديگر ببرند و به شيعيان نشان دهند، به گونه‌اي كه امكان ايجاد شبهه و انكار وجود نداشته باشد.

 

وي افزود: خط و مرقومه امام متون حديثي شيعه را تحكيم كرد و احاديث بسياري در زمينه هاي اخلاقي و صفات شيعيان در اين زمينه با دستخط مبارك امام حسن عسگري (ع) وجود دارد.

 

حجت الاسلام صالحي خوانساري همچنين گفت: هرچند فقدان و شهادت امام عسگري (ع) براي تمام شيعيان مصيبت است ولي از طرف ديگر نويد آغاز امامت و ولايت حضرت وليعصر (عج) را مي دهد.

 

وي با بيان سخني از هانري كربن اسلام شناس و شيعه شناس معروف فرانسوي گفت: اين دانشمند و فيلسوف كه تحقيق مفصلي درباره مهدويت دارد، اعلام كرد كه بهترين نوع تفكر درباره وجود منجي، تفكر شيعه است. چون اين منجي در بين مردم حضور دارد و ظالم و مظلوم را ديده و مي شناسد و به همين دليل چنين شخصيتي مي تواند نجات دهنده بشريت باشد.

 

امام حسن عسگري (ع) در هشتم ربيع الاول سال 260 هجري با دسيسه معتصم خليفه عباسي به شهادت رسيدند.

 

 

 

منبع: ايرنا

نظر شما