جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۸۹۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
مراسم رونمايي از نفيس‌ترين نسخه چاپي قرآن کريم با حضور هنرمندان , عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در گنبد آسمان برج ميلاد تهران برگزار شد.

به گزارش «شهر» به‌نقل از روابط عمومي برج ميلاد تهران در ابتداي اين مراسم احمد مسجد جامعي عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران گفت: يکي از ويژگي هاي هنر ايراني آن است که اين هنر نسبت به دل عالم تعريف شده است و انواع هنرهاي ايراني به فراخور زمانش هر کدام به اوج خود رسيده است.


او با بيان اينکه چه خوب است که قرآن در گنبد آسمان برج ميلاد رونمايي مي شود، افزود: گاه اين هنر در دل معماري، گاه در ادبيات و شعر، گاه در سينما و گاه در ساير هنرهاي تصويري به اوج خود مي رسد. امروز شاهد رونمايي از قرآني هستيم که تذهيب آن در نوع خود منحصر به فرد و بي نظير است.


مسجد جامعي با بيان اينکه همواره هنرما حول محور قرآن است، توضيح داد: به زعم اين قرآن با تذهيب هاي بسيار زيبايش خود يک دانشنامه در رابطه با هنر تذهيب است و مي تواند در حافظه هنري هنرمندان باقي بماند.


به گفته عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران، ظرفيت هنري هنرمندان ما امروز به گونه اي است که بسياري از کشورهاي دنيا اگر بخواهند اثري ماندگار داشته باشند همواره سعي مي کنند که از هنري ايراني الهام بگيرند که نمونه آن طراحي داخلي برج هاي دوقلوي مالزي است.


در ادامه اين مراسم عتيقي از هنرمندان حاضر در اين مراسم كه عصر روز گذشته ـ 16 بهمن ـ برگزار شد، گفت: ايرانيان همواره در هنر جلدسازي شهره دنيا بوده اند، جلد لباس فاخري است که برتن کتاب مي شود. در دوران هاي مختلف با استفاده از هنر سوخته کاري و يا معرق هنرمندان اقدام به جلدسازي مي کردند.


او افزود: امروزه اگرچه اين هنر در حال فراموشي است اما در اين اثر سعي شده است که براي کتاب آسماني جلدي در خور و شان قرآن کريم ساخته شود.


به گفته عتيقي تنها تفاوت هنر ساخت جلد امروزي با گذشته در اين است که در جلد سازي امروزي هنر و صنعت تلفيق شده است و سعي شده با استفاده از ماشين هاي سنگين و داغ کردن، جلدها ساخته شود.

امير هوشنگ آقاميري از ديگرسخنرانان اين مراسم بود.


اين هنرمند که کارهاي مربوط به تذهيب نفيس ترين قرآن چاپي را انجام داده است، گفت: هدف من در اين کار با ارزش معرفي هنر ايراني در کتاب آسماني ما مسلمانان بود.چرا که هنر ايراني – اسلامي بسيار با ارزش است.


او ادامه داد: همه تلاشم اين بود که اين قرآن در هفته وحدت رونمايي شود که با همکاري برج ميلاد تهران اين اتفاق افتاد.


به گفته آقاميري در اين اثر هنر و صنعت تلفيق شده است و در تمام صفحات قرآن کريم از چرم طبيعي استفاده شده است و هنر سوخته کاري احيا شده است. در اين مراسم فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل برج ميلاد تهران نيز حضور داشت.

نظر شما