جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۴۹۱۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
گفت‌وگوي «شهر» با رييس فرهنگسراي قرآن؛
رئيس فرهنگسراي قرآن از اجراي طرح‌هاي باشگاه، اولين جشنواره کليپ هاي کوتاه قرآني، جشن تکليف و عبادت دختران، مدرسه مکاتباتي، همايش عمري با قرآن و مجمع قاريان و قرآنيان در سال آينده خبر داد.

علي اکبر توپچي رييس فرهنگسراي قرآن در گفتگو با خبرنگار «شهر» گفت: يکي از برنامه هاي سال 91 اين مركز راه‌اندازي اولين باشگاه قرآني کودک و نوجوان است که سال آينده اجرا خواهيم کرد . در سال هاي گذشته جشنواره اي تحت عنوان جشنواره قرآني کودک و نوجوان برگزار مي کرديم و امسال هم اين جشنواره برگزار مي‌شود اما امسال اين جشنواره ورودي است براي کساني که در سال آينده به عنوان شرکت کننده در اولين باشگاه قرآني ثبت نام مي کنند. اساس برنامه ها در اين باشگاه، هم مباحث تفريحي و ورزشي و هم مباحث آموزشي در حوزه قرآن را شامل مي شود.







چطور شد عنوان «باشگاه» براي طرح ها و برنامه هاي قرآني انتخاب شد؟



علت اينکه اسم اين طرح را «باشگاه» گذاشتيم شايد اين اسم و عنوان برنامه موجب مي شود تا برنامه با اقبال عمومي تري از سوي افراد مواجه شود . اين درحالي‌ست كه بعضي از دوستان معتقد بودند بهتر است عنوان طرح، مقداري مذهبي تر و ديني تر جلوه کند اما فعلا اين نام انتخاب شده است.

در رابطه با کارهاي باشگاه بايد بگويم كه كارهاي باشگاه نسبتا تشکيلاتي است به طوريکه باشگاه، عضوگيري دارد، اعضا تعاملات و ارتباطاتي با هم دارند. همچنين باشگاه ممکن است همايش هاي ساليانه داشته باشد که هر سال عضوگيري دارند. همچنين بروشورهاي ماهواره اي در اختياراعضا قرار مي گيرد که اميدواريم به لطف قرآن اين اتفاق بيفتد.






طرح «باشگاه» چه مرحله اي از عملي شدن را طي مي‌کند؟

در رابطه با اين برنامه در مرحله تدوين آيين نامه آن هستيم و با موافقت رييس سازمان فرهنگي هنري و سپس تصويب آن، طرح به مرحله اجرا در مي آيد.





به طور کلي محتواي باشگاه قرآني درباره چيست؟

در اين بخش دو آيتم اصلي داريم از جمله امور آموزشي و امور تفريحي و ورزشي. در واقع اين يک کار تلفيقي است اما ظرفيت آن قالب تشکيلاتي دارد.






باشگاه در رابطه با اعضاي خود چه کارهايي را در دست انجام دارد؟

در باشگاه کودک و نوجوان تعدادي اعضا را به عنوان اعضاي اولين باشگاه، عضوگيري مي کنيم. اين عضوگيري افراد با برنامه ريزي مشخص در طول سال انجام مي شود مثلا اعضا چندين ساعت برنامه هاي آموزشي در حوزه قرآن و همچنين چندين ساعت برنامه هاي ورزشي و تفريحي داشته باشند و با کارت عضويتي که در اختيارشان قرار مي گيرد اين امکان را داشته باشند که از خدمات کل فرهنگسراهاي شهر تهران بهره مند شوند. مثلا با شرکت کردن در کلاس کامپيوتر و با داشتن اين کارت مي توانند از تخفيف 25 درصد برخوردار شوند و اين خدمات و امکانات همچنين در مورد کلاس هاي ديگري همچون زبان، موسيقي و سرود و موضوعات مانند آن نيز هست.







فرهنگسراي قرآن براي سال 91 چه برنامه هاي ديگري را در نظر گرفته است؟


چهاردمين جشنواره قرآن کودک يکي از طرح هاي سال آينده است که برگزار خواهيم کرد و اميدواريم که بحث جشنواره قرآن کودک را به بحث باشگاه گره بزنيم. در واقع باشگاه محل خروجي است و چهاردهمين جشنواره قرآن محل مسابقه و هماوردسازي براي بچه هايي است که در باشگاه ثبت نام مي کنند و اين جشنواره دومين طرح فرهنگسراي قرآن در سال آينده است.









درباره همايش «عمري با قرآن» توضيحاتي بفرماييد؟


در اين همايش از 6 نفر پيشکسوت قرآني در شهر تهران تجليل به عمل مي آيد که يازدهمين دوره اش در سال آينده برگزار مي شود.








نحوه و چگونگي برگزاري اين همايش در سال 91 تفاوتي با همايش‌هاي قبلي خواهد داشت؟



در طول سال هاي گذشته در نيمه ايام ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبي(ع) 6 نفر در حوزه قرائت، آموزش، ترجمه، تفسير، هنر قرآني، مدير موفق قرآني و همچنين يکي از بانوان با سابقه و پيشکسوت قرآني شهر تهران را شناسايي مي کنيم و در آن همايش با برنامه ريزي منسجم و زيبا از حضور اين افراد تجليل مي شود که در سال هاي گذشته با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران اين همايش برگزار شد. امسال نيز در ماه مبارک رمضان برگزار مي کنيم.







جشن تکليف و عبادت دختران مدارس تهران در اين فرهنگسرا برگزار مي شود؟ از چگونگي اجراي مراسم بگوييد؟

يکي از برنامه هاي بسيار زيبايي که در فرهنگسراي قرآن برگزار مي شود جشن تکليف و عبادت دختران 9 ساله است که در اين فرهنگسرا به طور مستمر در سال آينده انجام خواهد شد.



به طور متوسط قريب به 20 هزار دختر دانش آموز 9 ساله با همکاري آموزش و پرورش و مدارس مربوطه به اين فرهنگسرا دعوت مي شوند. اين برنامه براي مدارس متعدد در طول سال در زمان هاي متناوبي در نظر گرفته مي شود به اين شکل که هر مدرسه اي يک زمان به خصوص را برايشان براي شرکت در مراسم مورد نظر اختصاص داده مي شود و طي مراسم ويژه اي دانش آموزان در اين همايش شرکت مي کنند. دانش آموزان از ابتداي ورود با برنامه تفريحي و آموزشي، گروه هاي نمايش و سرود و مانند آن با تکاليف اين سن به بعد و جايگاهي که در آن قرار گرفته اند، با حوزه نماز و تکاليف شرعي خود آشنا مي شوند.








با توجه به اينکه فرهنگسراي قرآن به طور ويژه در حيطه قرآن و مضامين مربوط به آن فعاليت دارد، چه کارها و اقداماتي را در اين راستا انجام مي دهد؟



در جغرافيا و فضاي کنوني فرهنگسراي قرآن فعاليت هاي مختلفي در حوزه قرآن انجام مي شود. به طور متوسط در اين فرهنگسرا هر هفته قريب به 100 و اندي جلسه ها و کلاس هاي آموزشي برگزار مي شود. اين کلاس ها و جلسه ها در رابطه با حوزه قرآني است و موضوعات متعدد از جمله روخواني، روان خواني، تجويد، تفسير قرآني و حفظ در بخش ها و گروه هاي مختلف را شامل مي شود.








چه مقوله ها و يا حوزه هاي ديگري که با حوزه قرآني مرتبط شده اند در برنامه هاي فرهنگسراي قرآن به اجرا در مي آيد؟



عمده موضوعات فرهنگسراي قرآن، آموزش قرآن است. در بخش هاي هنري نيز در اين فرهنگسرا فعاليت داريم و لازم به ذکر است که رويکرد ما در بخش هنري اعم از نمايشگاه، تئاتر، فيلمنامه نويسي رويکرد قرآني است. هنرهاي مرتبط با صنايع دستي، کارگاه هاي خوشنويسي، نقاشي از برنامه هايي است که به طور مستمر در اين فرهنگسرا با رويکرد مباحث تخصصي قرآني اجرا مي شود.







چه نشست هايي را در برنامه هاي فرهنگسرا گنجانده ايد؟


از برنامه هاي ديگر فرهنگسراي قرآن، برگزاري نشست هاي قرآن پژوهشي است. نشست هاي قرآني با رويکرد مباحث مرتبط با خانواده، رويکرد اخلاقي، رويکرد تربيتي و در خصوص تربيت قرآن در برنامه هاي خود در نظر گرفته ايم.





از طرح هاي ديگر فرهنگسرا که جشنواره کليپ هاي کوتاه قرآني است، بيشتر بگوييد؟

اولين جشنواره کليپ هاي کوتاه قرآني از طرح هاي شهري ديگر فرهنگسراي قرآن است که به سازمان فرهنگي هنري ارائه شده است و بعد از تاييد و موافقت سازمان به اجرا درمي آيد. با اين کار سعي بر اين است که در همه بخش هاي مختلف هنري وارد شده باشيم.
براي کسانيکه به حوزه قرآني علاقه مند هستند و رويکرد هنري دارند علي الخصوص موضوع مربوط به فيلم که تاثيرگذاري بيشتري دارد براي همين مي خواهيم اولين جشنواره کليپ هاي کوتاه قراني را برگزار کنيم. اين پيشنهاد به سازمان فرهنگي هنري داده شده است و در حال بررسي است که در هفته آينده نتيجه ابلاغ مي شود.







برنامه مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران به چه صورتي برگزار مي شود؟

طرح برگزاري مجمع قاريان و قرآنيان شهر تهران يکي از طرح هايي است که بخشي از آن امسال برگزار شد ولي بخشي از آن هم در سال آينده با قوت و قدرت بيشتري در سطح شهر تهران برگزار مي شود. آخرين مجمع آن نيز هفته آينده برگزار مي شود. هدف اين برنامه به گونه اي است که هم تجليل از قاريان را و هم يک مکان تعامل و تلاقي براي قاريان و حافظان مد نظر قرار داده ايم.







مدرسه مکاتباتي يا آموزش غيرحضوري قرآن چگونه راه اندازي شده است و برنامه هاي خود را به چه شيوه اي برگزار مي کند؟

به خاطر بعد مسافت و مشکلات ترددي شهر و يا مشکلات شخصي افراد، شايد مردم نتوانند به طور حضوري در کلاس ها حضور يابند. بنابراين در فرهنگسراي قرآن با توجه به ضرورت هاي شهر تهران و يا کل کشور، جهت رفاه افراد، مدرسه مکاتباتي قرآن يا آموزش غيرحضوري قرآن را راه اندازي کرده ايم.





راه اندازي مدرسه مکاتباتي قرآن يا آموزش غيرحضوري قرآن، 6 بسته آموزشي دارد. مدرسه مذکور در حوزه روخواني، تجويد مقدماتي، فسيح خواني و مفاهيم قرآني بسته آموزشي را در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد. افراد محتواي آموزشي که شامل نرم افزار و جزوات آموزشي است در منازل خود مطالعه مي کنند و از طريق تلفن اشکال ها و سوال هاي خود را از طريق مربياني که در فرهنگسراي قرآن مستقر هستند، در ميان مي گذارند.





مجددا مطالعات خود را در منازل خود انجام مي دهند، در داخل فرهنگسرا امتحان برگزار مي شود و در پايان دوره گواهي پايان دوره به شرکت کنندگان ارائه مي شود از موضوعاتي است که سال آينده در برنامه هاي خود داريم.

نظر شما