شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۸
کد خبر: ۴۹۳۹۸
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶
سکه ولايتعهدي امام رضا(ع)، هشت برگ قرآن کريم روي پوست آهو به خط اين امام، به همراه پنج اثر ديگر با حضور رئيس فرهنگستان هنر رونمايي شد.

به گزارش «شهر» مراسم رونمايي از سکه ولايتعهدي امام رضا(ع) امروز با حضور رئيس فرهنگستان هنر در مؤسسه تاريخ و تمدن شرق برگزار شد.

 

در ابتداي اين مراسم سيد‌احمد محيط طباطبايي رئيس کميته ملي موزه‌هاي ايران گفت: تاريخ نشان داده که بزرگ ميراث‌داران ايران مردم هستند و بيشترين حفاظت را از آن داشته‌اند.

 

وي با اشاره به روش‌هاي سنتي ميراث‌داري افزود: اين اتفاق بسيار رخ داده است که مثال روشن آن وقف است که باعث شده آثار باارزشي تا امروز باقي بماند.

 

محيط طباطبايي با اشاره به افزايش شأن و منزلت کتاب پس از اسلام تأکيد کرد: قديمي‌ترين کتابخانه و موزه پس از 13 قرن در حرم امام رضا(ع) است که در طول تاريخ بهترين آثار به آنجا اهدا شده است. در قرن اخير مفهوم موزه رواج پيدا کرده و موزه مکان يادآوري و تذکر است و به اين ترتيب در قرن ?? در دوره ناصر‌الدين‌شاه نخستين موزه ايجاد شده است.

 

محيط‌طباطبايي ادامه داد: نخستين موزه علمي در دارالفنون تأسيس شد و موزه ملي هم در مسعوديه ايجاد شد و در سال 1309 نيز نخستين موزه هنري در ميدان بهارستان ايجاد شد.

 

وي با اشاره به حضور تجار در موزه‌داري در ايران تصريح کرد: حاج‌حسين ملک از جمله اين افراد که مجموعه فرهنگي را ايجاد کرد که امروز به نام موزه ملک مي‌شناسيم و بسياري از تجار ديگر نيز بخشي از سرمايه خود را در طول تاريخ به حفظ آثار فرهنگي اختصاص مي‌دادند.

 

محيط ‌طباطبايي با اشاره به توجه به مردم در موزه‌داري و حضور تجار در اين عرصه در دو دهه اخير افزود: سيد‌محمد تقي هاشميان از رجال اقتصادي هستند که به گردآوري دست زدند و مجموعه تاريخ و تمدن شرق را راه‌اندازي کرد و اميدواريم از مجموعه‌داري به موزه‌داري وارد شود.

 

در اين مراسم علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر نيز ضمن ابراز خرسندي از رونمايي صورت گرفته گفت: اين رونمايي به نمايش درآوردن زيبايي در پيش صاحب‌نظران است براي ياد کردن آنچه که بايد ياد کند.

 

وي در بخش ديگري از سخنانش به تاريخچه سکه در اسلام پرداخت و گفت: عبدالعزيز اموي وقتي به خلافت رسيد به فکر سکه‌هاي رايج افتاد که سکه‌هاي رايج آن زمان متعلق به ساساني‌ها بود؛ عبدالملک از خردمندان مشورت گرفت و آنها به او گفتند از زين‌العابدين(ع) و فرزندش امام باقر(ع) مشورت بگيرد و او براي اصلاح سکه آنها را به دمشق دعوت کرد و سکه‌ها با هدايت اهل بيت(ع) و بني‌هاشم زده شد.

 

علي معلم با اشاره به دوران امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) شهرتي به حق در ايران و جهان اسلام داشت آن هم در اوج هوا و هوس خاندان عباسي و اين شد که مأمون امام رضا(ع) را به مرو دعوت کرد.

 

وي با اشاره به وجود سکه‌هاي بسياري از ولايتعهدي امام رضا(ع) افزود: اين صحت صحبت اباصلت است که نظر عباسيان سوء بود. لذا ضرب سکه ولايتعهدي امام رضا(ع) را زياد کردند تا تصديقي بر اين امر باشد و نشان بدهد آنچه که سزاوار نبود. مناظره‌ها و ضرب سکه هر دو جواب عکس داد و موجب بيشتر شدن شهرت آن حضرت شد.

 

وي با اشاره به اهميت کتاب نزد اهل بيت(ع) گفت: حضرت رضا(ع) با کتاب فقه‌الرضا و کتابش در طب وارد توجه است.

در اين مراسم سکه ولايتعهدي امام رضا(ع) ضرب شده در سمرقند با نوشته لا‌اله‌الالله محمدرسو‌ل‌الله المأمون خليفة‌الله ولايتعهد ذوالرياستين علي ابن موسي ابن علي ابن ابيطالب و همچنين هشت برگ آهو منقش به آيات قرآن به خط کوفي با دست خط منسوب به امام رضا(ع)، قرآن ملا محتشم کاشاني از دوره صفويه با تذهيب ملاصالح مازندراني به خط نسخ و ممهور به مهر علامه مجلسي رونمايي شد.

 

از ديگر آثار رونمايي شده در اين مراسم قرآن به خط وصال شيرازي به سفارش داماد ناصرالدين شاه همراه با تذهيب و جلد لاکي، تعدادي قلمدان لاکي اثر هنرمندان قاجار همچون آقارجب، لطفعلي صورتگر، آقا مصطفي و استاد نعمت‌الهي و همچنين نقاشي پرتره رنگ و روغن نائب التوليه امام رضا (ع) در دوره ظل‌السلطان کار شده توسط کما‌ل‌الملک بود.

 

 

منبع: مهر

نظر شما