پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۰
کد خبر: ۴۹۶۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح جزئيات معافيت‌هاي خدمت سربازي در قانون جديد را تشريح کرد که بر اساس يکي از بندهاي آن اگر مشمولي تا سه ماه غيبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا يکسال غيبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت.

به گزارش «شهر»، سردار موسي کمالي روز يکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: قانون جديد خدمت وظيفه عمومي پس از کش و قوس‌هاي فراوان سرانجام در تاريخ 22 آبان امسال تصويب و دوم آذر به تاييد شوراي نگهبان رسيد. رياست جمهوري نيز در تاريخ 22 آذر آن را به نيروهاي مسلح ابلاغ کرد. همان زمان ما قول داديم به زودي اين قانون را اجرايي کنيم که بعد از بررسي‌هاي لازم 10 بهمن ماه امسال براي اجرا ابلاغ شد. براساس ماده 53، اين قانون از تاريخ تصويب لازم‌الاجرا شده بود که ستاد کل نيروهاي مسلح نيز از آن تاريخ آن را لازم‌الاجرا دانست.

 

وي افزود: نظريه‌هاي مختلفي درباره قانون جديد مطرح شد که برخي افراد بدون توجه به مزاياي اين قانون نسبت به قانون قبلي فقط به مشکلات موجود در آن پرداختند. در قانون جديد اگر مشمولي تا سه ماه غيبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا يک سال غيبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت. افرادي که بالاتر از يکسال غيبت داشته باشند علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت به مراجع قضايي نيز معرفي مي‌شوند. البته پيش از اين اعلام کرديم مشمولان غايبي که تا سوم خرداد سال 91 خودشان را براي خدمت معرفي کنند از هر مجازاتي معاف بوده و نه تنها اضافه خدمت نخواهند داشت بلکه به دادگاه نيز معرفي نمي‌شوند. به همين دليل به جوانان توصيه مي‌کنيم از اين فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

 

سردار کمالي ادامه داد: با قانون جديد دو سوم اضافه خدمت انضباطي کليه کارکنان وظيفه شاغل در نيروهاي مسلح که تا تاريخ 22 بهمن سال 90 تنبيه شده‌اند بخشيده شده است. همچنين شرط پذيرش دانشجو و صدور معافيت از طريق کنکور در اين قانون برداشته شد و براي دانشگاه‌هايي که بدون کنکور دانشجو پذيرش مي‌کنند مانند دانشگاه پيام نور و دانشگاههاي آزاد مناطق کيش و قشم معافيت تحصيلي صادر مي‌شود.

 

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: يکي از فرزندان مادران فاقد شوهر که تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي هستند از خدمت سربازي معاف شدند. خانواده‌هاي تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي که سه دختر و يک پسر دارند پسر از خدمت سربازي معاف مي‌شود.

 

وي افزود: مشمولان داراي فرزند معلول از خدمت سربازي معاف شدند. معلوليت فرزند را سازمان بهزيستي بايد تاييد کند. مشمولاني که با زنان معلول ازدواج کنند 5 سال معافيت موقت دريافت مي‌کنند. بعد از 5 سال اگر ازدواج آنها استمرار داشته باشد معافيت 5 ساله به معافيت دايم تغيير پيدا مي‌کند. مشمولي که همسرش فوت کرده و فرزند صغير دارد در صورتي که ازدواج نکرده باشد از خدمت سربازي معاف است. البته او بعد از گرفتن معافيت مي‌تواند ازدواج کند.

 

سردار کمالي ادامه داد: يگانه مراقب و نگه دار پدر نيازمند مراقبت با هر سني از خدمت سربازي معاف است. شرط تعيين تکليف خدمت سربازي براي ثبت اموال نيز در دفاتر اسناد رسمي برداشته شد. همچنين يکي از فرزندان پسر سربازي که در طول خدمت سربازي فوت کرده است يا در صورت نداشتن فرزند يکي از برادرانش از خدمت معاف مي‌شود.

 

وي تاکيد کرد: کليه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازي معاف شدند. همچنين به ازاي هر شهيد، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند يک برادر معاف مي‌شود. يک فرزندخوانده قانوني جانبازي که برابر گواهي بنياد شهيد و امور ايثارگران به واسطه جانبازي صاحب فرزند نمي‌شود از خدمت معاف مي‌شود.

 

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به سن جديد مشمولان در قانون جديد گفت: کليه مشمولين وظيفه به جاي سن 18 سالگي در ماه تولد سالي که به سن 19 سالگي (18 سال تمام) مي‌رسند براي خدمت فراخواني مي‌شوند و افراد زير ديپلم 6 ماه فرصت دارند خود را معرفي کنند تا دچار غيبت نشوند. همچنين کليه مشمولين ديپلم و بالاتر يک سال فرصت دارند تا خود را براي انجام خدمت معرفي کنند. همچنين به دانشجويان انصرافي دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالي کشور براي يک بار قبل از انجام خدمت سربازي اجازه ادامه تحصيل داده شده است.

 

وي افزود: به مشمولين متعهد دستگاه‌هاي غيرنظامي که تاکنون بعد از انجام تعهد کارت معافيت دريافت مي‌کردند از اين به بعد کارت پايان خدمت داده مي‌شود. هزينه دريافت کارت معافيت براي اين افراد از 75 هزار تا يک ميليون تومان بود.

 

سردار کمالي با اشاره به راه اندازي دفتر مشاوره در تمام مراکز و پادگان‌هاي آموزشي و يگان‌ها خاطرنشان کرد: اين دفاتر براي مشاوره و کمک به سربازان و ارتباط با خانواده آنان تشکيل شده است. همچنين به منظور ارتقاء منزلت و بهينه سازي اوقات فراغت کارکنان وظيفه بايد زمينه هاي استمرار ‌آموزش‌هاي نظامي، عقيدتي، سياسي، خدماتي، فني و حرفه‌اي و سوادآموزي همزمان با خدمت فراهم شود. سربازان بايد در دولت دوره آموزش نظامي و تخصصي مورد ارزيابي قرار گيرند و متناسب با تحصيلات، آموزش، مهارت و توانايي رسته بندي و به کارگيري شوند.

 

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح در پايان با اشاره به شرايط جديد معافيت‌هاي پزشکي نيز گفت: برخي خانواده‌ها اعلام مي‌کردند که فرزندشان داراي بيماري است که اين موضوع از سوي شوراي پزشکي رد مي‌شد به همين خاطر براساس قانون جديد نيروهاي مسلح و سازمان وظيفه عمومي شورايي از پزشکان متخصص را تشکيل مي‌دهند تا به اين درخواست‌ها به صورت تخصصي رسيدگي شود. همچنين در قانون قبلي براي نظر شوراي پزشکي حق اعتراض وجود نداشت اما در اين قانون به مشمولان حق اعتراض داده شده است.

 

 

منبع: مهر

نظر شما