جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۵
کد خبر: ۵۰۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
حتما براي شما هم پيش آمده که پس از صرف غذاي مورد علاقه‌تان، احساس آرامش و نشاط کنيد و حتما با شرايط استرس‌زايي مواجه شده‌ايد كه ناخودآگاه شما را به سمت مواد خوراکي كشانده، تا به اين طريق، استرس را از خود دور کنيد.

به گزارش«شهر»،  فکر مي‌کنيد مواد غذايي به خلق و خو هم ربط داشته باشند؟ به نظر کارشناسان تغذيه، اگر بدن شما از نظر شيميايي و ترکيبات طبيعي خود متعادل باشد، خلق و رفتار شما هم متعادل مي‌شود. عوامل زيادي مي‌توانند تعادل بدن شما را به هم بزنند. به عنوان مثال، بسياري از زنان دچار کم‌خوني هستند كه اين مساله باعث افسردگي و خستگي زودرس مي‌شود، يا افراد سالمند معمولا با کمبود ويتامين‌هاي گروه B مواجهند، که روي سيستم عصبي و رفتاري بسيار موثر است.


در افرادي که به طور منظم و سر وقت غذا نمي‌خورند، قند خون دائماً در حال تغيير است و ثبات لازم را ندارد و همين مسأله روي قدرت تفکر و تمرکز و در نتيجه خلق و خو تأثير مي‌گذارد. بعضي مردم هم به بعضي مواد شيميايي موجود در غذا حساسيت دارند که حين مصرف اين مواد خاص، خلق و خوي آن‌ها دچار تغيير مي‌شود.


در ادامه اين مطلب با اشاره به مطالعه‌اي که روي 200 نفر در انگلستان براي بررسي تاثير غذا بر سلامت ذهني و رواني انجام شده، آمده است: به اين افراد توصيه شد مصرف غذاهايي را که براي خلق و خو استرس‌زا هستند، قطع کنند و همزمان مقدار غذاهايي را که از ذهن و خلق فرد حمايت مي‌کنند افزايش دهند.


اما چه مواد غذايي براي خلق فرد، استرس‌زا محسوب مي‌شوند؟ پژوهشگران شکر، کافئين (موجود در قهوه) و شکلات (در صورت مصرف بيش از حد) را از اين جمله مي‌دانند و مي‌گويند: اين در حاليست که مي‌توان براي مواد غذايي حمايت‌کننده خلق و خو به آب، سبزي، ميوه و ماهي اشاره کرد.


بر اساس يافته‌هاي همين پژوهش 88درصد افرادي که از رژيم‌هاي غذايي حمايت‌کننده خلق و خو استفاده کردند، از نظر ذهني و رواني، وضعيت بهتري پيدا کردند. 26 درصد آن‌ها اظهار کردند تغيير خلق و خو در آنان کمتر شده است و در 26 درصد هم حملات پانيک (هراس) و اضطراب کمتر شده بود، 24 درصد نيز عنوان کردند کمتر دچار حالت افسردگي شده‌اند.


در ادامه اين مطلب مي‌خوانيم: گروه عظيمي از مواد شيميايي موجود در مغز که خلقيات را کنترل مي‌کنند نوروترانسميتر (ميانجي عصبي) نام دارند كه معروف‌ترين آن‌ها سروتونين است که ماده شادي‌آور به حساب مي‌آيد.


اين مواد شيميايي تعيين مي‌کنند آيا شما احساس خوبي داريد يا خير، کاملا پرانرژي هستيد يا کاملا خسته، تحريک‌پذيريد و کلافه به نظر مي‌رسيد يا نه. اين مواد شيميايي موجود در مغز که کاملا حياتي هستند براي اين که عملکرد طبيعي داشته باشند به انرژي نياز دارند و مغز يکي از معدود نواحي بدن است که براي تامين انرژي خود، کاملا و فقط به گلوکز وابسته است.


گلوکز در شکر، قند و بسياري مواد ديگر وجود دارد. متخصصان معتقدند اگر سطح گلوکز خون (قند خون)، تمام طول روز در شرايط پايداري باقي بماند و نوسان نداشته باشد، بتدريج مغز را تغذيه مي‌کند و مشکلي پيش نمي‌آيد.


براي اين که قند خون حالت پايداري پيدا کند، بايد از کربوهيدرات‌هايي استفاده کرد که قند خون را ناگهان بالا نمي‌برند. اين کربوهيدرات‌ها در نان حاوي غلات، لوبيا، غلات کامل، سويا، سيب، هلو و ساير ميوه‌ها وجود دارند. موادي مثل کيک، چاي، چيپس، شکلات و شيريني، قند خون را سريعا افزايش مي‌دهند. در نتيجه بدن شما ناچار مي‌شود براي ورود اين قندها به درون سلول يا ذخيره آن‌ها به طور ناگهاني و بشدت، هورمون انسولين ترشح کند كه به اين ترتيب تعادل طبيعي سيستم کنترل‌کننده قند خون بر هم مي‌خورد.


بنابراين سعي کنيد قند خونتان در شرايطي پايدار حفظ شود. براي اين کار بايد در فواصل غذايي حتماً از ميان وعده‌ها استفاده و هر چهار ساعت يکبار از تنقلاتي سالم استفاده کنيد. توصيه مي‌شود از تنقلاتي مثل خشکبار، آجيل، ميوه و سبزي استفاده شود.


مقدار آب مصرفي شما بايد کافي و متعادل باشد. اين مقدار به فعاليت روزانه و درجه حرارت هوا نيز بستگي دارد. هر چه فعاليت بيشتر باشد و هوا گرم‌تر، مقدار آب مصرفي بايد بيشتر شود. يادتان باشد هيچ نوشيدني‌اي جاي آب را نمي‌گيرد. پس از آن غافل نشويد.


روزي 20 دقيقه ورزش کنيد؛ زيرا روزي 20 دقيقه ورزش، خلق را تقويت مي‌کند. البته اگر مي‌خواهيد چربي‌هاي اضافي را آب کنيد، بايد نيم ساعت ديگر هم به ورزش ادامه دهيد.


هيچ وقت سراغ رژيم هاي لاغري که ناگهاني و سريع وزن را کم مي‌کنند نرويد. کاهش وزن ناگهاني شما را کاملا عصبي و بداخلاق مي‌کند.


چربي در حد متعادل اثر ضدافسردگي دارد. به جاي چربي‌هاي خالص از چربي‌هاي غير اشباع ساده و پيچيده، روغن‌هاي گياهي و روغن ماهي استفاده کنيد، زيرا اين چربي‌ها حاوي امگا-3 هستند که بسيار مفيد است.


از شير و گوشت بوقلمون استفاده کنيد، زيرا حاوي تريپتوفان است. تريپتوفان اسيد آمينه‌اي است که باعث مي‌شود قند خون در دسترس نوروترانسميترها قرار گيرد. براي اين که جذب تريپتوفان اين مواد بيشتر باشد، کمي کربوهيدرات (مثل نان، برنج، خرما و ...) همراه با آن‌ها مصرف کنيد.


حتماً صبحانه ميل کنيد و اصلاً از خوردن آن صرف‌نظر نکنيد. وقتي به فروشگاهي مي رويد، بيشتر سراغ ميوه و سبزي برويد، نه شيريني و کيک و شکلات. سعي کنيد از مصرف غذاهايي که داخل سلفون پيچيده شده‌اند، اجتناب کنيد. مصرف قهوه و نوشابه هاي گازدار را محدود کنيد. هيچ وقت يک گروه از مواد غذايي را از رژيم خود حذف نکنيد؛ مثلا به طور کل نان و برنج را از رژيم غذايي خود حذف نکنيد؛ بلکه مصرف آن ها را به حد تعادل برسانيد.


محققان معتقدند افراد براي پرت‌کردن ذهن خود از حالاتي که باعث خستگي و استرس شده، به خوردن روي مي‌آورند و اين مسأله در زنان بسيار بيشتر است که گمان مي‌رود به دليل حساس‌تر بودن آنان باشد.


نظر شما