سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۳
کد خبر: ۵۰۸۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
«قادر آشنا» رييس جديد مركز هنرهاي نمايشي درست يك روز بعد از اعلام رسمي حكمش در نخستين گفت‌وگوي مطبوعاتي‌اش با خبرگزاري فارس اعلام كرده است كه با اينكه به مسوول مافوقم احترام مي‌گذارم اما تا استقلال نداشته باشم كاري را قبول نمي‌كنم. نكته‌اي كه آينده نشان مي‌دهد كه در مواجهه با شرايط معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا چه اندازه مي‌تواند جامه عمل بپوشد.

به گزارش «شهر»، از دو سال گذشته كه حميد شاه‌آبادي به سمت معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شده است، دو مدير در مركز هنرهاي نمايشي مستقر شدند. مديراني كه هر كدام به دليل اعمال نظرهاي معاون وزير استعفا كرده‌اند و نتوانستند برنامه‌هاي خود را ادامه دهند. يكي از اين مديران «حسين مسافرآستانه» بود كه سابقه فعاليت‌هاي هنري و اجرايي زيادي در حوزه تئاتر داشت. اما به دليل اختلافاتي كه ميان او و «شاه‌آبادي» به‌خصوص در مورد برنامه‌ريزي جشنواره تئاتر فجر پيش آمد، استعفا كرد و مركز هنرهاي نمايشي شش ماه با سرپرستي «محمد دشت‌گلي» با نظارت مستقيم خود شاه‌آبادي اداره مي‌شد.



اما «آشنا» كه از مديركلي ارشاد استان البرز به خيابان شهريار مي‌آيد مي‌خواهد كه مستقل عمل كند. او با اشاره به ورود هنرمندان به عرصه مديريتي هم گفته ما خادم دوستان هستيم. از هنرمنداني كه بتوانند در حوزه اجرايي ورود پيدا كنند به طوري كه به حوزه فكري آنها آسيبي نرسد، حتما استفاده خواهيم كرد زيرا معتقدم هر كس بايد در جايگاه خود قرار گيرد و باشد. آدم اهل قلم در حوزه خود و آدم اجرايي نيز در حوزه خود، اما يك فرد مي‌تواند در هر دو حوزه با توجه به توانايي‌هايش فعاليت كند.



آشنا درباره سابقه حضورش در حوزه تئاتر هم به يك پاسخ كلي اكتفا كرده است: «حوزه تئاتر و حوزه فرهنگ و هنر كشور را به خوبي مي‌شناسم، زيرا از سال 76 تا به امروز بدون يك روز وقفه مدير فرهنگي هستم. من از زمان شريف خدايي با مجموعه مركز هنرهاي نمايشي ارتباط داشتم و حداقل چهار سال جشنواره تئاتر دانشجويان كشور دبيرخانه‌اش زيرمجموعه‌اي بود كه من در آنجا فعاليت ‌مي‌كردم، زيرا آن زمان بنده معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران بودم.»




جابه‌جايي‌هاي شوراي تئاترشهر

  

اما صحبت‌هاي رييس جديد مركز هنرهاي نمايشي تنها اتفاقي نيست كه در اين روزهايي كه تئاتر هنوز از خواب بهاري خود بيدار نشده اين رشته را تحت تاثير قرار داده است. يكي از اين خبرها زمزمه‌هايي است كه درباره تغيير شوراي تئاترشهر به گوش مي‌رسد. شورايي كه پس از آغاز به كار شوراي حمايت فعاليت با برخي از تصميم‌هاي اين شورا مخالفت‌هايي كرده است.

 

از جمله گفته‌هاي انتقادي محمد يعقوبي يكي از اعضا كه به دخالت‌هاي اين شورا اشاره كرد. اما صادق موسوي در خبري كه در برخي از رسانه‌هاي خبري منتشر شد اعلام كرد كه در سال 91 حسين عاطفي، علي موذني، شهرام كرمي، محمدرضا الوند و اينجانب كار انتخاب آثار مجموعه تئاترشهر را بر عهده داريم. در شوراي قبلي محمد يعقوبي، محمدامير ياراحمدي، محمود استادمحمد، مسعود دلخواه، محمدباقر قهرماني، رحمت اميني و صادق موسوي اعضاي اين شورا را تشكيل مي‌دادند.


در ميان اين اعضا «محمود استادمحمد» به دليل بيماري احتمالا تمايلي به ادامه همكاري با اين شورا نداشته باشد و به دليل استعفاي رحمت اميني از شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي، محمدرضا الوند جايگزين وي در اين شورا شود. اما حذف محمد يعقوبي، مسعود دلخواه و محمدامير ياراحمدي از اين شورا نكته قابل‌توجهي است. نكته قابل‌توجه در تركيب جديد شورا عدم حضور نماينده خانه تئاتر در اين تركيب است. همچنين در ميان نام‌ها هيچ‌يك از اعضاي جديد جزو كارگردانان و نويسندگان فعال نيستند و بيشتر تركيب سابقه مديريتي دارند. در صورتي كه اعضاي شوراي هنري تئاترشهر بايد از ميان هنرمندان انتخاب شود تا آثار را به لحاظ هنري بررسي و ارزش‌گذاري كنند.

البته محمد يعقوبي بعد از انتش ار اين خبرها در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه از شورا استعفا نكرده است: «معاون امور هنري و معاونانش به توافق‌هاي خانه تئاتر با اداره كل هنرهاي نمايشي پايبند باشند كه حتما يك نماينده از خانه تئاتر در شوراي هنري تئاترشهر حضور داشته باشد. اگر مشكل‌شان با من است، خانه تئاتر آمادگي دارد نماينده ديگري را معرفي كند.» يعقوبي به اشخاصي كه به شورا آمده‌اند تبريك گفته و برايشان صبر آرزو كرده است.


منبع: شرق

نظر شما