شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۲
کد خبر: ۵۰۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
در هجدهمين جلسه نقد فيلم فردوس عنوان شد
جلسه نقد وبررسي فيلم سينمايي «فيتيله و ماه پيشوني» عصر روز گذشته 22 فروردين ماه با حضور آرش معيريان كارگردان، مهرنوش الفتي نويسنده و بازيگر، محمد مسلمي، علي فروتن و حميد گلي گروه فيتيله‌اي‌ها، سحر عصر آزاد ميهمان ويژه و محمدرضا لطفي منتقد و مجري در فرهنگسراي فردوس برگزار شد.

به گزارش شهر، آرش معيريان در ابتداي اين جلسه اظهار داشت: در سال 84 كه فيلم «شارلاتان» را ساختم، اين فيلم به شدت از سوي بچه ها مورد استقبال قرار گرفت، هرچند كه آن فيلم دچار مميزي شد اما در همان موقع تصميم داشتم تا فرصتي پيدا كنم تا فيلمي براي بچه ها بسازم.




معيريان با بيان اينکه كودكان مورد بي توجهي قرار گرفته اند، افزود: در دوران كودكي با «شهر موش ها» و «گلنار» زندگي مي كرديم و سرخوش بوديم، اما امروزه سينماي كشور از يكسري فيلم‌هاي عبوس و عصبي تشكيل شده و سهم بچه‌ها در آن تقريبا هيچ است. فيلم «فيتيله و ماه پيشوني» را با اين نيت ساختم و هر خنده و شادي و دست زدن كودكان در سالن به اندازه يك دنيا براي من ارزش داشت.


وي به حضور گروه فيتيله‌اي‌ها در اين فيلم اشاره كرد و گفت: در واقع پيشنهاد حضور اين گروه در سينما از سوي تهيه كننده فيلم مطرح شد، اما نسخه اوليه فيلمنامه داراي فضايي بود كه حتي با بودجه چند ميلياردي نيز توليد آن اثر ميسر نبود.



به گفته معيريان، بسياري از فيلمسازان در فضاي سادگي كودكان غرق شده و مخاطبان كودك آثار سينمايي از آنان جلوتر حركت مي كنند. كودكان و بويژه كودكان امروز به شدت باهوش تر از آن چيزي هستند كه بزرگترها فكر مي كنند.



اين كارگردان سينما درباره نشان ندادن چهره ماه پيشوني در فيلم «فيتيله و ماه پيشوني» تاكيد كرد: اصولا كودكان از قوه تخيل بسيار بالايي برخوردار هستند و بطور قطع هر كودكي يك چهره‌اي از ماه پيشوني فيلم در ذهن خود مي‌سازد و اين باعث تقويت قوه تخيل كودك مي شود و كودك اين تصويرسازي را دوست دارد.



سحر عصر آزاد نيز که در هجدهمين جلسه نقدفيلم فردوس شرکت کرده بود افزود: مخاطبان اصلي فيلم «فيتيله و ماه پيشوني» يعني كودكان، به خوبي از فيلم استقبال كرده و با آن همراه و شاد شدند.



وي يادآور شد: معتقدم در اين فيلم يك هوشمندي صورت گرفته است و آن رفتن به سراغ يك گروه پرطرفدار كودكان در تلويزيون است كه البته در گذشته نيز نمونه‌هايي مانند كلاه قرمزي را داشته‌ايم و نمي‌دانم واقعا چرا اين اتفاق تا اين حد، كم در سينماي ما رخ مي‌دهد.




مهرنوش الفتي فيلمنامه‌نويس اين اثر سينمايي نيز گفت: در ابتدا فقط درگير نگارش كار بودم و به بازي فكر نمي كردم، اما از آنجايي كه در فيلم قبلي آرش معيريان بازي كرده بودم وي به من اعتماد كرد و پيشنهاد داد تا اين نقش را هم بازي كنم.



محمد مسلمي يكي از اعضاي گروه فيتيله‌اي‌ها و بازيگر اين اثر سينمايي نيز يادآور شد: من و حميد گلي حدود 20 سال پيش كار خود را از مدرسه هنر و ادبيات شروع كرديم و پس از يكي دوسال با علي فروتن آشنا شديم.



وي يادآور شد: از همان زمان در تلويزيون و مدارس براي بچه ها برنامه اجرا مي كرديم و به تدريج به تئاتر شهر و كانون پرورش فكري كودكان راه يافته و به موازات آن در باغ فردوس آموزش فيلمسازي ديديم.


اين بازيگر سينما و تلويزيون ادامه داد: در سفرهايي كه به سراسر ايران داشتيم، وقتي خنده بچه‌هاي معصوم را مي‌ديديم كه چطور شاد مي‌شوند و جز تلويزيون سرگرمي ديگري ندارند با يكديگر عهد بستيم تا به عشق بچه‌ها و شادي آنها در تلويزيون براي آنها برنامه اجرا كنيم.



علي فروتن ديگر بازيگر اين اثر سينمايي که اخيرا در فرهنگسراي فردوس حضور پيدا کرده بود، نيز گفت: ورود به عرصه سينما آرزوي هر بازيگري است و چه بهتر كه اين ورود در كنار كارگردانان حرفه اي مثل آرش معيريان صورت گيرد.




اين عضو گروه فيتيله‌ها افزود: سينما يك مديوم جهاني و ماندگار است اما تلويزيون با تمام جذابيت خود وقتي خاموش مي شود ديگر تمام شده است و ما آمده ايم تا بمانيم و پا پس نخواهيم كشيد.


حميد گلي از ديگر اعضاي گروه فيتيله‌اي‌ها نيز گفت: با اين نگاه كه بازيگر هستيم وارد عرصه تئاتر شديم و از تئاتر به تلويزيون آمديم و امروز از تلويزيون قدم به سينما گذاشته ايم، اينكه مخاطبان ما را طيف كودك و نوجوان تشكيل مي‌دهند به زعم من از توفيقات الهي است.


اين جلسه ساعت 22 پس از تجليل از عوامل اين فيلم توسط مديريت فرهنگي هنري منطقه پنج و مسئولين فرهنگسراي فردوس به پايان رسيد.

نظر شما