سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۰۸۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
پس از يازده ساعت مذاکره بين ايران و 1+5، کاترين اشتون در کنفرانس مطبوعاتي که دقايقي پيش برگزار شد، اين مذاکرات را سازنده و مثبت توصيف کرد.

تابناک: بنا به گفته کاترين اشتون دو طرف براي دور بعدي مذاکرات هم به توافق رسيده اند و دور بعدي مذاکرات حدود 40 روز ديگر يعني سوم خرداد در بغداد برگزار خواهد شد.

 

وي افزود که مذاکرات آينده بايد بر اساس رهيافت گام به گام و اصل عمل متقابل باشد. اين نشان دهنده آن است که جامعه بين المللي آماده است در صورتي که ايران نگراني هاي موجود در مورد احتمال نظامي بودن برنامه هسته ايش را کاهش دهد، به ايران پاداش دهد.

 

وي همچنين گفت ايران حق داشتن برنامه صلح آميز هسته اي را دارد و معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي بايد اساس مذاکرات بعدي قرار گيرد.

 

تا کنون کسي از طرف ايران در کنفرانس مطبوعاتي حضور نيافته است. در حين انجام مذاکرات، اين بحث وجود داشت که در صورتي که نماينده ايران و 1+5 به صورت جداگانه مصاحبه مطبوعاتي انجام دهند، به معناي شکست مذاکرات خواهد بود؛ اما با اينکه اين اتفاق رخ داده است و نمايندگان طرفيين جداگانه در مصاحبه مطبوعاتي حضور يافته اند، خبر ها عمدتاً در مورد فضاي مثبت و رو به جلوي مذاکرات است.

 

تحليل گران معتقدند که طرفين براي رسيدن به توافقي پايدار، مذاکراتي طولاني را پيش رو خواهند داشت و اين فقط آغازي مثبت براي چنين فرايندي است.

 

تکميلي

جليلي با حضور در کنفرانس مطبوعاتي فضاي کلي مذاکرات را تشريح و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وي در اين کنفرانس مطبوعاتي گفت که يکي از بحث هاي عمده موضوع همکاري هسته اي بين طرفين بوده است. وي همچنين گفت ايران ظرفيت فراوان هسته اي دارد که مي تواند در دو بحث خلع سلاح و منع گسترش سلاح هسته اي با غرب همکاري داشته باشد و اين ظرفيتي براي خلع سلاح هسته اي در جهان است.

 

وي افزود که پيش نويس همکاري بين طرفين در اجلاس بغداد نوشته خواهد شد و طرفين همکاري ها را شروع خواهند کرد. دکتر جليلي همچنين ادامه داد در صورتي که همين رويکرد همکاري جويانه ادامه يابد و تغييري در آن ايجاد نشود، مي تواند زمينه ساز تعاملات بعدي شود.

 

علاوه بر اين، نماينده ايران در گفتگوها با بيان اينکه «ما شاهد پيشرفت بوديم»، بيان کرد که فشار بر ايران کارآمد نخواهد بود.

 

وي در رابطه با تحريم هاي نيز گفت: «يکي از موضوعاتي که بايد مورد توجه قرار بگيرد و خواسته مردم ايران نيز هست، رفع تحريم هاست».

 

جليلي همچنين گفت شعار ايران «بمب هسته اي براي هيچ کس و انرژي هسته اي براي همه» است.

نظر شما