شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۹
کد خبر: ۵۱۰۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران/3
زرتشت اخوان‌ثالث، مدير نشر زمستان و فرزند شاعر معروف مهدي اخوان‌ثالث،‌ تشخيص و تعيين محل مناسب براي نمايشگاه کتاب را وظيفه مسئولان شهري که متخصص اين حوزه اند مي‌داند. مشکل اصلي وي در محل کنوني برپايي نمايشگاه، حمل و نقل کتاب است.

اخوان‌ثالث در گفت‌و‌گو با خبرنگار «شهر» گفت: اگر فکري به حال اياب و ذهاب مردم شود، مجتمع امام خميني(ره) هم جاي بدي نيست؛ البته منظور من از اياب و ذهاب اين نيست که مردم با چه وسيله‌اي بيايند و بروند؛ بلکه مسئله مهم اين است که مراجعان چطور در آن منطقه تردد کنند که کمتر مشکل پيش آيد؛ زيرا اين مجتمع کاملا در مرکز شهر واقع است و فکر مي‌کنم اين منطقه کشش اين حجم تردد را نداشته باشد. ولي نزديکي اين محل به مترو، مي‌تواند کمک‌کننده باشد تا مردم بيشتر به نمايشگاه بيايند.



وي تاکيد کرد: من معتقدم بررسي اين مسئله و حتي تصميم‌گيري در اين حوزه، کار مسئولان شهري است؛ ‌زيرا تخصص کافي را براي بررسي جوانب مختلف اين امر دارند. ولي من به عنوان يک ناشر شرکت‌کننده، دوست دارم اين نمايشگاه در مکاني برگزار شود که مردم بيشتر امکان مراجعه به آن‌را داشته باشند.



اين ناشر درباره زمان آماده شدن محل دائمي نمايشگاه اظهار داشت: گمان نمي‌کنم مجتمعي که هنوز کلنگش نخورده است، تا سال ديگر آماده شود؛ همان‌طور که فکر نمي‌کنم کار مصلا تا يک سال به اتمام برسد و بخواهند کاربري آن را محدود کنند.

وي افزود: البته اين واضح است که مصلا مکاني براي برپايي نمايشگاه کتاب نيست و مشکلات زيادي دارد. از جمله اين مشکلات، حمل و نقل کتاب تا محل غرفه‌هاست. ناشران مجبورند براي جابه‌جايي کتاب‌ها و وسايل مربوط به غرفه‌ها، از مسيرهاي طولاني و پله‌هاي متعدد در مصلا عبور کنند. ولي مصلا از لحاظ موقعيت شهري مرکزيتي دارد که باوجود ترافيک خاصي که در منطقه ايجاد مي‌کند، مردم راحت‌تر مي‌توانند به آن مراجعه کنند؛ به ويژه که در نزديکي آن ايستگاه مترو قرار دارد.

اخوان‌ثالث درباره گزينه‌هاي ديگر براي محل دائمي نمايشگاه کتاب تهران گفت:‌ باغ کتاب تهران نيز به‌ويژه از لحاظ موقعيت شهري، گزينه مناسبي براي برپايي نمايشگاه کتاب است؛ ولي تشخيص اين‌که کدام محل مناسب‌تر است نياز به تخصص دارد و اظهارنظر من درباره اين گزينه‌ها قطعا غيرتخصصي خواهد بود؛ ولي آن‌چه مي‌توانم براساس تجربه‌ چند ساله‌ام در برپايي غرفه در مصلا بگويم، اين است که فضاي مصلا بسيار خوب و امکاناتش بسيار بد است.



مدير نشر زمستان ادامه داد: اگر مسئولان مي‌توانستند در همين مدتي که قرار است نمايشگاه همچنان در مصلا برگزار شود،‌ فکري به حال رفت‌وآمد و حمل‌ونقل کنند، شرايط ما در نمايشگاه بهتر مي‌شد. زماني‌که نمايشگاه کتاب در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي برگزار مي‌شد، حتي مي‌توانستيم خودروي حمل کتاب را تا نزديک غرفه‌ها ببريم؛ ولي متاسفانه در مصلا علاوه بر مشکلات حمل کتاب، حتي نمي‌توانيم غرفه‌مان را به موقع طراحي کنيم و مساحت آن‌را بدانيم.
وي تاکيد کرد: براي حل چنين مسئله‌اي، نياز به تخصص و فکر اساسي داريم.

در اين زمينه بيشتر بخوانيد:

مدير نشر ثالث: از ارشاد تشکر مي‌کنيم

قدياني: از رييس جمهور تا رييس مجلس فقط وعده دادند

سال 92 نمايشگاه کتاب تهران کجاست؟   

نظر شما