سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۱۴۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
کتاب «شرح اسم» حاوي زندگينامه آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي به همت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي منتشر شد. اين موسسه در دو دهه حيات تاريخ‌نگاري خود کوشيده است تاريخ معاصر ايران را از واپسين سال‌هاي حکومت دودمان قاجار، تا زمان حاضر، مورد بررسي قرار داده و با عبور از رهيافت رايج تاريخ‌نگاري، به نقش‌ها و نقش‌‌آفرينان کنوني تاريخ کشورمان نيز بپردازد.

به گزارش «شهر» پژوهش مذکور ، شرحي است بر زندگي آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي از تبار و تولد تا سال‌هاي کودکي و نوجواني؛ و کارنامه‌اي است مختصر از آغازين کنش‌هاي سياسي اجتماعي او تا پيروزي انقلاب اسلامي. قطع نظر از نقش و موقعيت استثنائي ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بي‌ترديد آيت‌الله خامنه‌اي يکي از عالمان تأثيرگذار در تبيين و ترويج انديشه سياسي اسلام و برآمدن انقلاب اسلامي ايران است. بنابراين، چنين پژوهشي به معناي بازخواني و بازگويي بخشي از تاريخ مبارزات ملت ايران است.

 

 

 

نمي‌توان اين پژوهش را فاقد دشواري‌هاي خاص ندانست؛ از کمبود منابع گرفته، تا امساک برخي مراکز دست‌اندرکار، و پريشاني و پراکندگي اسناد موجود درباره صاحب ترجمه. اينها موجب گرديد که با مرارت فراوان هر برگي از جايي گردآوري شود؛ و شد. اخلاق حرفه‌اي ايجاب مي‌کرد که موقعيت کنوني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بر اين کار سايه نيفکند و اين پژوهش با ديگر تحقيق‌هاي علمي، در روش، جملات، عبارات و تعبيرات همسان باشد.

 

گرچه اسناد استفاده شده قادر نيست تمامي زواياي پيدا و پنهان زندگي شخصي و مبارزاتي ايشان را روشن سازد، اما مصداق بيان «سرّي» است در «حديث ديگران».

 

پژوهش درباره افراد و رويدادهايي که کنش‌گران آن در قيد حيات هستند اين امتياز را دارد که به سرعت در بوته نقد و بررسي و تکميل و تصحيح قرار ‌گيرد. بي‌گمان مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي از هر نقد و نظر و بررسي درباره اين اثر استقبال مي‌کند.

 

زندگي‌نامه‌نويسي تفصيلي گرچه يکي از زيرشاخه‌هاي تاريخ‌نگاري به شمار مي‌آيد، اما استعداد بهره‌مندي از سليقه‌هاي ادبي را نيز دارد؛ چنانکه هدايت‌الله بهبودي توانسته است سبک نگارش لطيف و جذاب خود را در خدمت يک پژوهش عالمانه و مستند قرار دهد؛ که اميد است مقبول طبع اهل نظر افتد.

 

علاقمندان براي تهيه اين اثر مي‌توانند به نمايشگاه بين المللي کتاب تهران واقع در مصلاي تهران، سالن شبستان، راهروي 28 غرفه 19 (موسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي) مراجعه فرمايند.

 

منبع: تابناک

نظر شما