جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۰
کد خبر: ۵۱۴۳۳
|
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
به گفته ي رييس نهاد کتابخانه هاي عمومي ، شهرداري تهران اسفند گذشته 100 ميليارد تومان به نهاد کتابخانه ها پرداخت کرده است. اين مبلغ سهم نيم درصدي شهرداري ست که بايد به نهاد پرداخت ميشد.

به گزارش خبرنگار «شهر»، منصور واعظي رييس نهاد کتابخانه هاي عمومي در رابطه با کارها و برنامه هاي اين نهاد در راستاي  شعار توليد ملي مقام معظم رهبري با اشاره به اينکه همه نهادها برنامه هاي خودشان را به يک نسبتي با اين نامگذاري هماهنگ کردند، گفت: موضوع توليد و سرمايه واژگاني هستند که عمدتا در حوزه اقتصاد تعريف مي شوند اما تحقق اين راهبرد که رهبري عزيز براي سال جاري مشخص فرمودند، بدون فرهنگ سازي و تلاش دستگاه هاي فرهنگي تحقق پيدا نمي کند به همين خاطر دستگاه هاي فرهنگي در قبال اين نامگذاري وظايفي دارند و بايد تلاش کنند اين نامگذاري به نوعي نشان داده شود.


 

وي ادامه داد: نهاد فرهنگي به عنوان يکي از دستگاه هاي فرهنگي کشور برنامه هايي براي سال جاري نامگذاري و طراحي کرده که بروز و ظهور اين ها شعاري است که نهاد کتابخانه هاي عمومي در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب اعلام کرده است.


 

واعظي در رابطه با اين شعار گفت: شعار « ارتقا سرمايه انساني با مطالعه مفيد است» به عنوان شعار نمايشگاه کتاب مان مشخص کرديم که اين شعار مرتبط با نامگذاري سال جاري است.

 

رييس نهاد کتابخانه هاي عمومي با اشاره به اينکه اين نهاد در رابطه با نامگذاري سال 91  برنامه هاي متعددي را در سال جاري پيش بيني کرده است، گفت: امسال در پنجمين سال حضور نهاد در نمايشگاه، به دنبال معرفي نهاد و در عين حال برقراي ارتباط با ناشرين کشور هستيم که ناشرين اصلي ترين توليدکنندگان محتوا براي کتابخانه هاي عمومي هستند و اينکه اين ارتباط را روشن تر، هماهنگ تر و منسجم تر کنيم.

 

وي از بخش هاي ديگر برنامه و فعاليت نهاد کتابخانه هاي عمومي به افزايش تعداد اعضاي کتابخانه هاي عمومي اشاره کرد و گفت: يکي از اهداف نهاد که در سند چشم انداز نهاد هم منعکس شده اين است که بتوانيم در طول افق 1404 به مرحله اي برسيم که 30 درصد از جمعيت کشور ما عضو کتابخانه ها باشند. عضويت کتابخانه هاي عموي هر کشوري يکي از شاخص هاي توسعه انساني است و بيانگر اين است که اين کشور چقدر اهل مطالعه است.


 

وي ادامه داد: در چند سال اخير در رابطه با اين شاخص رشد خوبي داشته ايم. در سال 1388 تعداد اعضاي کتابخانه هاي عمومي کمتر از يک ميليون عضو بود اما در اسفند ماه سال 90 اين رقم از دو و نيم ميليون عضو گذشت و يک رشد 50 درصدي در تعداد اعضاي کتابخانه هاي عمومي داشتيم.


 

واعظي با اشاره به اينکه اين نمايشگاه به تعبيري جشن ناشرين کشور است، گفت: ناشرين کشور چه آثار سال قبل و چه آثار جديد خود را در اينجا ارائه مي کنند گر چه بيشتر تمرکزشان روي آثاري است که به تازگي منتشر کرده اند.


 

وي با بيان اينکه نهاد کتابخانه هاي عمومي بزرگترين خريدار کتاب در کشور است، گفت: در سال گذشته بيش از يک ميليارد تومان خريد کتاب داشتيم و ناشرين هم بسيار علاقه مند هستند که با اين نهاد رابطه مناسبي داشته باشند و ما هم به جهت اينکه کتابخانه ها با کتاب هويت پيدا مي کنند تلاش مي کنيم که بهترين کتاب ها را تهيه کنيم در اين ميان بحث جديدي که وجود دارد اينکه رابطه مناسبي بين نهاد و ناشرين تنظيم شود.

 

رييس کتابخانه هاي عمومي در خصوص تامين منابع کتابخانه ها به سه روش «متمرکز»، «کتاب من» و «استاني» اشاره کرد و گفت: در روش متمرکز با تشکيل کارگروه تخصصي متشکل از کارشناسان که کتاب ها را برمي گزينند و با اعلام آنها اين کتاب ها را مي خريم و به کتابخانه ها ارسال مي کنيم. در روش طرح کتاب من هم هر عضوي کتاب دلخواه خود را سفارش مي دهد و ما آن را به آن کتابخانه مي فرستيم همچنين روش سوم که از سال گذشته شروع شده، يک امکاني براي ادارات استاني است که بتوانند از بودجه هاي استاني خود، کتاب هاي خود را متناسب با حال و هواي استاني و محلي خود تامين کنند.


 

وي در رابطه با نيم درصدي که قرار بود شهرداري به انجمن کتابخانه هاي عمومي بپردازد و در مسير کتاب و کتاب خواني شهر استفاده شود، گفت: قرار بود شهرداري نيم درصد از کل درآمد خود را به ما بدهد که در اواخر اسفند ماه سال گذشته همه وجه به شکل کامل وصول شد که حدود 100 ميليارد تومان بود.


 

وي در رابطه با تعامل و ارتباط  انواع کتابخانه هاي عمومي گفت: همه کتابخانه هاي عمومي تحت پوشش نهاد کتابخانه هاي عمومي است فقط هفت کتابخانه از ما مستقل است از جمله آنها کتابخانه هاي مجلس، ملي، آستان قدس رضوي، آستان قدس معصومه، شاه چراغ، گلپايگاني و نجفي است. غير از اين ها يا تحت پوشش ماست و توسط نهاد اداره مي شود يا کتابخانه مشارکتي است توسط شهرداري، خيرين، اوقاف و يا سازمان هاي زندان ها ساخته شده و اداره مي شود در هر صورت کتاب هاي اينها را نهاد کتابخانه هاي عمومي تامين مي کند.



 

واعظي افزود: کتابخانه هاي عمومي بايد مجوز فعاليت را از ما بگيرند و اگر هم فعاليت اش در چارچوب نظام و فرهنگ نباشد اجازه فعاليت به آنها نمي دهيم اما در غير اين صورت هيچ مشکلي از جهت تعامل با کتابخانه ها نداريم و رابطه بسيار خوبي داريم.

نظر شما