جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۱
کد خبر: ۵۱۴۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برنامه هاي فرهنگسراي کتاب که در بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب برپا شده است را تشريح کرد.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران محمد علي قندهاري نيا پيرامون برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب و برگزاري فرهنگسراي کتاب توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در نمايشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: برنامه هاي فرهنگسراي کتاب در قالب بخش هاي نمايشگاهي و اجراي برنامه هاي فرهنگي شامل اجراي نشست هاي تخصصي، تشکيل کارگاه هاي تخصصي، غرفه فعاليت هاي قرآني، عرضه محصولات مکتوب شهرداري تهران، غرفه کودک، توزيع محصولات و برگزاري مسابقات فرهنگي و همچنين برنامه هاي ميداني ارائه مي شود.


وي در ادامه با اشاره به برگزاري نشست هاي تخصصي فرهنگسراي کتاب به صورت روزانه و در شش نوبت، اظهار کرد: بازخواني و بازآفريني تصويري اثر ماندگار مهدي آذريزدي براي نوجوانان برنامه اي است که در قالب نشست «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» در فرهنگسراي کتاب اجرا مي شود. در اين برنامه يکي از قصه هاي کتاب «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» توسط قصه گويان متبحر با زبان ساده، روان و هنرمندانه براي 100 نفر از نوجوانان ارائه مي شود.





معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: نوجوانان پس از فراگيري مفهوم قصه با بهره گيري و افزودن فناوري هاي روز به بازنويسي و بازآفريني مي پردازند و در کارگاهي ديگر دانش آموزان با استفاده از تکنيک کلاژ و با افزودن فناوري هاي نوين، قصه را تصويرگري مي کنند. در پايان هر برنامه نيز آثار توليد شده داوري و به برترين ها هدايايي اهدا مي شود.





وي نشست هاي تخصصي قرآني و تلاوت قرآن کريم، نمايشنامه خواني، شاهنامه خواني، قصه گويي و انجام بازي هاي سنتي، رونمايي از کتاب و نشست با نويسندگان را از ديگر برنامه هاي فرهنگسراي کتاب عنوان کرد و گفت: در اين فرهنگسرا عصرانه شاعري با حضور اعضاي کانون هاي ادبي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و شاعران برگزيده برگزار مي شود.





قندهاري نيا اضافه کرد: برپايي خيابان هنر با مشارکت 30 هنرمند در رشته هاي گوناگون هنري، نمايش کتاب تصويري بزرگ از دو اثر از مجموعه کتاب هاي مترو و نمايش تابلويي اطلس کتاب تهران، از جمله برنامه هاي محيطي اين فرهنگسرا است.





معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين به برگزاري مسابقه روزانه 10 در 10 اشاره کرد و افزود: اين مسابقه با همکاري روزنامه همشهري اجرا مي شود و کتاب هاي مسابقه از ميان آثاري انتخاب شده است که مقام معظم رهبري، خواندن آنها را توصيه کرده اند. در قالب اين مسابقه کتابي در ده سطر معرفي مي شود و علاقمندان به شرکت در مسابقه مي توانند با شناسايي اثر معرفي شده و ارسال پاسخ خود در قالب پيام کوتاه به سامانه 20001837 در اين مسابقه شرکت کنند.





وي در ادامه به برگزاري کارگاه هاي تخصصي در فرهنگسراي کتاب اشاره کرد و اظهار کرد: کارگاه آموزش مهارت هاي پنج گانه مطالعه شامل خلاصه نويسي، کلي خواني، دقيق خواني، مديريت برنامه ريزي زمان و آمادگي براي امتحانات با عنوان «کتابت را قورت بده» و کارگاه هاي قصه درماني و آموزش قصه گويي از جمله کارگاه هايي است که در اين فرهنگسرا تشکيل مي شود.





قندهاري نيا تصريح کرد: عرضه محصولات فرهنگسراي قرآن نظير نمازآموز و قرآن آموز، برگزاري کارگاه هاي پاسخ به سئوالات قرآني و شرعي و تصحيح قرائت نماز، معرفي سامانه تلفني قرآني 144 و بلوتوث کتاب هاي قرآني را از جمله برنامه هاي غرفه قرآن فرهنگسراي کتاب در نمايشگاه بين المللي کتاب است.





معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري اضافه کرد: عرضه نزديک به هزار اثر مکتوب سازمان هاي تابعه مديريت شهري تهران، معرفي مجموعه کتابخانه هاي مديريت شهري و عضوگيري براي کتابخانه هاي تابعه مديرت شهري تهران با 50درصد تخفيف و معرفي اعضاي نمونه کتابخانه هاي شهرداري تهران از ديگر برنامه هاي فرهنگسراي کتاب است.





وي آموزش فرآيند توليد کتاب از کاغذ سازي تا عرضه کتاب در فروشگاه ها و کتابخانه ها را از برنامه هاي غرفه کودک فرهنگسراي کتاب برشمرد و گفت: انتقال پيام هاي تربيتي با موضوع کتاب با بهره گيري از تصاوير، عرضه کتاب «يار مهربان» و ديگر محصولات فرهنگي سازمان در حوزه کودک، برپايي ايستگاه نقاشي و ايستگاه سنجش هوش کودکان با استفاده از بازي «هوش آزماي اخلاق شهروندي» نيز از ديگر برنامه هاي غرفه کودک در فرهنگسراي کتاب است.





برپايي کتابخانه هاي سيار در  مناطق 22 گانه تهران





بر اساس اين گزارش، چندي پيش دکتر سيد محمد هادي ايازي در تشريح جزئيات برنامه‌هاي بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب اظهار کرد: ميزباني از بزرگترين رويداد فرهنگي اتفاق خوشايندي است که هر سال در دومين ماه بهار شهر را از همه دغدغه ‌هايش جدا مي کند و عطر دانش و فرهنگ را در آن جاري مي سازد.





وي ادامه داد: به اين مناسبت شهرداري تهران همه عزم خود را جزم کرده است تا بتواند با اجراي برنامه‌ها و فعاليت هاي ويژه فرهنگي علاوه بر ثبت اين ايام در ذهن و خاطره اهل فرهنگ فرصتي براي تحقق اهداف خود نظير رواج سنت کتابخواني و بالابردن سرانه مطالعه فراهم کند.





ايازي تصريح کرد: هويت بخشي سيماي بصري شهر، برپايي خيابان " گذر کتاب"، برگزاري "مراسم رونمايي کتاب"، جشن " کتاب ياران"، مسابقه کتابخواني " محله کلمه"، تور گردشگري " کتاب نور"، اجراي طرح پيام کتاب و هبه( اهداي کتاب) عنوان مهمترين برنامه هاي شهرداري تهران را به خود اختصاص داده اند که در سطح مناطق 22 گانه برگزار مي شوند.





معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران از رونمايي از طرح‌هاي وي‍ژه مديريت فرهنگي شهر همزمان با بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران خبر داد و گفت: همزمان با آغاز ايام نمايشگاه کتاب از طرح " کتابخانه‌هاي سيار" و عرضه کتاب در پايانه‌هاي شهري رونمايي مي شود.





ايازي با اشاره به جزئيات اجراي طرح " کتابخانه‌هاي سيار" افزود: دو دستگاه اتوبوس مجهز به کتابخانه، سامانه SMS، بلوتوث، WIFI و قرائت‌‌خانه، با همکاري سازمان اتوبوسراني در نمايشگاه بين المللي کتاب مستقر مي شود. اين اتوبوس‌ها امکان اتصال به کتابخانه هاي وابسته به شهرداري تهران و جستجو منابع آن را در اختيار مراجعه کنندگان قرار مي دهد.





وي عنوان کرد: توسعه کمي و کيفي اين اتوبوس‌ها با عنوان " کتابخانه‌هاي سيار" در مناطق 22 گانه و حضور آن در محله ‌هاي شهر ، مدارس و دانشگاه‌ها به منظور بهره‌مندي تمامي اقشار و سهولت دسترسي به فضاهاي کتابخانه‌اي در دستور کار قرار دارد و تا نيمه دوم سال‌ جاري محقق مي شود.





معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: عرضه کتاب در پايانه هاي شهري از ديگر برنامه هايي است که به مناسبت بيست و پنجمين نمايشگاه کتاب اجرا مي شود و در ايام سال نيز اين اقدام ادامه مي يابد.





وي گفت: حوزه معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با حضور در غرفه کتاب‌ سراي فرهنگ در بخش‌ ناشر کودک و نوجوان همچنين يک نويسنده- يک کتاب، به ارايه آثار حوزه مطالعات شهري و فرهنگ شهروندي مي پردازد.





ايازي تصريح کرد: مجموعه مديريت شهري با بهره‌گيري از تمام ظرفيت‌هاي رسانه‌اي خود نسبت به اطلاع‌رساني آخرين اخبار نمايشگاه و نحوه برگزاري برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين ايام اقدام مي‌کند.





وي افزود: با توجه به افزايش سفرهاي بين ‌شهري در ايام برگزاري نمايشگاه بين المللي کتاب تهران ناوگان حمل ونقل عمومي نيز آماده ارايه خدمت مطلوب به شهروندان است.

نظر شما