شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۱
کد خبر: ۵۱۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
گزارش«شهر» از حال و هواي اين روزهاي فرهنگسراي کتاب؛
ورودي فرهنگسرا تو را به زير سايه کتاب بزرگي مي برد. در همان بدو ورود خانم و آقايي با لبخند به تو خوش آمد مي‌گويند و سرکودکاني که زير آفتاب ارديبهشت داغ کرده است به زير سايه کلاه هاي زرد و آبي مي برند که بر روي آن نوشته: « کتاب سايبان شهر – فرهنگسراي کتاب».

به گزارش خبرنگار «شهر»، سيل جمعيت در سراشيبي ضلع شمالي مصلي به سمت بخش هاي مختلف نمايشگاه سر ريز است.خيلي شلوغ است . پيش خودم مي‌گويم واقعا اين همه کتابخوان داشتيم و خبر داشتيم.

 

کمي جلوتر نمايشگري بزرگ ديده مي شود که بازديدکنندگان را به سمت فرهنگسراي کتاب هدايت مي‌کند. خورشيد به زبان شاعري دست پرنور و طلايي خود را در همه جا گسترده است و به زبان هواشناسي گرمي هوا و تب داغ آفتاب، همه را کلاف کرده است. هرکسي به دنبال سايه اي است.برخي زير سايه درخت ، بعضي ديگر پشت سايه غرفه ها و برخي ديگر زيرسايه بان کتاب.

 

ورودي فرهنگسرا تو را به زير سايه کتاب بزرگي مي برد. در همان بدو ورود خانم و آقايي با لبخند به تو خوش آمد مي‌گويند و سرکودکاني که زير آفتاب ارديبهشت داغ کرده است به زير سايه کلاه هاي زرد و آبي مي برند که بر روي آن نوشته: « کتاب سايبان شهر – فرهنگسراي کتاب».

 

سمت راست فرهنگسرا تا چشم کار مي کند کتاب است و کتاب. از هنر و معماري و شهرسازي و حسابداري و ورزش و انواع اقسام فرهنگ و حقوق و ترافيک شهروندي گرفته تا چگونه نوشتن يک گزارش عملکرد پرملات در آخرسال، در بين کتاب ها ديده مي شود.

 

شهرام نيا مديرعامل نشر شهر مي گويد: بيش از هزار کتاب که تمام آن براي شهرداري است در اينجا جمع شده است.بعضي شان را مي فروشند. بعضي را هم نه.حيف شد کتاب هاي خواندني اتوبوس و مترو که همه شان اينجا هست را نمي فروشند.

 

گروه مجلات همشهري با مجله هاي جور واجور و جذاب خود هم اينجاست.هم براي باشگاه مخاطبانشان عضو مي گيرند و هم براي اشتراک مجلات ثبت نام. کتاب داستان هاي خواندني همشهري را هم مي توان اينجا پيدا کرد.

 

راسته چپ نمايشگاه را هم تا انتها که بگيري، پر است از غرفه هاي مختلف و متنوعي که هم براي کودکان و هم براي بزرگسالان برنامه دارد.

 

چند غرفه اول ويژه کودکان است.برنامه هايش بيشتر براي کودکان 6 تا 12 سال است،اما مي توان کودکان 20 و 30 سال هم در آنجا ديد.

 

«فکر کن»، « تلاش کن» و «جايزه بگير»

 

اولين غرفه قصه دارد. قصه دوست ... . در اين غرفه با استفاده از9 تصوير درهم ريخته از کودکان خواسته مي شود تا به صورت گروهي به همراه يکديگر يا به همراه اعضاي خانواده، فرآيند توليد کتاب را از کاغذسازي تا عرضه کتاب در فروشگاه و کتابخانه را پيدا کنند. سرجمع هم يک دقيقه وقت دارند.بعضي ها موفق مي شوند و برخي ديگر نه و تنها يک بادکنک کوچک گيرشان مي آيد.

 

غرفه اي پر از نقاشي هاي رنگارنگ

 

مي گويند خواب کودکان مثل نقاشي ها و دنياي زيبايشان رنگي است.اينجا هم که اسم غرفه اش «دوست هنرمند» است، پر است از کودکان نقاش و با دست هاي رنگي و نقاشي هايي که رنگ کتاب و کتابخواني دارد.

 

پندت دهم فراوان من يار پند دانم

 

بر روي دو صفحه فلزي، تصاويري از ارتباط کودک با کتاب نصب شده و سپس از کودکان خواسته مي‌شود تا استنباط خود را از تصاوير، با استفاده از پازل کلمات پراکنده موجود در کنار اين صفحات، بيان کنند. در يکي از تصاوير کودکي در حال شوت کردن کتاب است و با دستان کوچک دختري جمله اي زير آن نقش مي بندد که از ما مي خواهد با کتاب مهربان باشيم و از آن مواظبت کنيم و ما هم مي گوييم اي به روي چشم.

 

سنجش هوش در دل قصه هاي شهروندي

 

آن طور که مسئول غرفه «قصه هاي شهروندي» مي گويد: در اين غرفه ايستگاه سنجش هوش کودکان در موضوعات شهروندي قرار دارد.در اينجا با بازي هاي «هوش آزماي اخلاق شهروندي» قوه تخيل و هوش اجتماعي کودکان را مي سنجند.

 

کتابي به نام تو

 

کودکاني سر در کتاب و با خوشحالي از غرفه بيرون مي آيند.پرس و جو که مي کنم، مي فهم که اينجا کتاب هم چاپ مي‌کند آن هم به اسم خود خودت. غرفه «کتاب من» از جمله بخش‌هاي پرمخاطب فرهنگسراي کتاب است.کودکان مي‌توانند با حضور در اين غرفه، شخصيت اول داستان يکي از کتاب هاي کودک شوند.

 

«قصه‌هاي خوب براي بچه هاي خوب»

 

بعد از کودکان نوبتي هم باشد نوبت نوجوانان است.بر روي ديوار غرفه نقاشي هاي تقريبا سه بعدي ديده مي شود که قصه هاي به يادماندني نويسنده فقيد و خوبمان «مهدي آذريزدي» روايت مي‌کند.البته آن طور که از مسئول غرفه فهميدم به اين سبک نقاشي مي گويند، تکنيک قطعه چسبان يا همان کلاژ. ساده اش مي شود اين که در نقاشي مثلا پرهاي سفيد پرنده را با پنبه درست مي کند.

 

در اين غرفه نوجوانان اول يکي از قصه هاي کتاب «قصه‌هاي خوب براي بچه هاي خوب» استاد آذريزدي را مي شنوند و بعد از در ک مفهوم قصه، آن را براي خود و به زبان اصطلاحات امروزي بازنويسي مي‌کنند. در ابتداي يکي از اين قصه ها آمده بود « روزي خرسي که داشت موزيک گوش مي داد ... !؟» .

 

با نواي قرآن

 

نزديک که غرفه مي شوي، صدا دل نواز قرآن و کودکاني شنيده مي شود که در کنار روحاني جوان به آموختن قرآن مشغول اند.اينجا هم از نماز آموز و قرآن آموز گرفته تا لوح هاي فشرده قرآني عرضه مي شودد.اگر بلوتوث گوشي خود را هم روشن کنيد، بلوتوث هاي قرآني خوبي هم به دست مي آوريد.

 

کتابي بزرگ را در زماني کم قورت بده

 

غرفه بعدي فرهنگسراي کتاب « کارگاه آموزش مهارت هاي مطالعه است». پاي هر ميز يک کارشناس و يک مخاطب نشسته است يکي مي خواهد ياد بگيرد چه جوري در زماني کم کل يک کتاب را بخواند و يا خلاصه نويسي کند و ديگري به دنبال دقيق خواندن کتاب است.برخي ديگر هم پاي اين ميز آمده اند تا چهره به چهره از کارشناس بياموزند که چگونه زمان را با برنامه ريزي مديريت کنند و براي امتحانات اماده شوند.اينجا يادت هم مي دهند چگونه در زماني کم کتابي بزرگ را قورت بدهي.البته بايد حواسمان باشد کتاب اندازه دهانمان باشد.

 

اگر تب کتابخواني تان در اين روزهاي داغ و آفتابي بالا رفت، سري به فرهنگسراي کتاب در ضلع شمالي مصلي امام خميني (ره) در دل نمايشگاه بين المللي کتاب تهران بزنيد تا در زير سايه بان کتاب وقتي را هم با کتاب بگذرانيد.

نظر شما