شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۸
کد خبر: ۵۱۸۳۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
شهردار تهران گفت : با اطمينان مي گويم که طرح تفصيلي هيچ تاثيري بر قيمت مسکن نخواهد داشت ، بلکه کار را سامان مي دهد و محدوديت به آن معنا که توليد مسکن در تهران متوقف شود نيست و توليد مسکن هدفمند مي شود.

به گزارش خبرنگار «شهر» دکتر محمد باقر قاليباف امروز در حاشيه مراسم رونمايي از طرح تفصيلي جديد تهران در جمع خبرنگاران گفت : طرح جامع و طرح تفصيلي بعد از حدد 30 سال که تهران هيچ سندي براي اداره شهر نداشت و بر اساس بخشنامه ، مقطعي ، دوره اي و کاملا سليقه اي اداره مي شد تهيه شد و طرحي است که بر اساس خرد جمعي تهيه شده و از آينده نگري برخوردار است چراکه منافع و مصالح عمومي را نمي توان را با سليقه اداره کرد .

 

وي افزود : ادعا ندارم که طرح جامع ما طرحي بي نقص است ، حتما اشکالاتي دارد و از اين جهت ، طرح راهبردي ديده شده تا همه صاحبنظران و همه واقعيت هاي شهر اگر نياز به اصلاح داشت در طرح انجام شود و در رصد خانه شهر ، گروهي از کارشناسان به طور دائم طرح را پايش مي کنند تا مشکلاتي را که ايجاد مي شود اصلاح کنند.

 

قاليباف تصريح کرد : در آينده نزديک همه کساني که در شهر زندگي مي کنند مي توانند آينده روشن شهر را ببينند و همچنين فرزندان آينده ما نيز اميد داشته باشند که حقي از آنان ضايع نشده است .

 

وي با اشاره به اين که سابقه ذهني مردم از سه سازمان بلديه ، نظميه و عدليه از گذشته خوب نبوده است که اين به دليل عملکرد اين سازمان هاست ، افزود : قوانين و مقررات و اجراي آن در اين سازمان ها شفافيت خوبي نداشته است و شهرداري نيز که من امروز مسئول آن هستم نيز داراي قوانين و مقررات متغيري بوده با افراد مختلف تغيير مي کرده است.

 

شهردار تهران ادامه داد : بايد بدانيم رانت خواري در مجموعه اي مانند شهرداري از کجاست ، مهم ترين رانت خواري اطلاعاتي است که در اختيار قشر محدودي است و يکي از مهم ترين ويژگي هاي اين طرح آن است که اين رانت را در جامعه شکست و هرکسي به سايت شهرداري مراجعه مي کند مي تواند وضعيت پهنه و ملک خود را ببيند و بداند که کجا ملک مي خرد و کجا مي فروشد و رابطه معقولي ميان ضوابط و مقررات ايجاد شده است .

 

وي افزود : راه صحيح و پايدار براي مبارزه با فساد اداري در همه دستگاه ها از جمله شهرداري آن است که اطلاعات را شفاف کنيم و در اجرا نيز با مديريت قوي و کار سيستمي و استفاده از تکنولوژي کار انجام مي شود و مطمئن هستم در آينده نزديک مردم مزاياي اين طرح را در زندگي خود مي بينند.

 

قاليباف در ادامه در مورد تاثير اجراي طرح تفصيلي بر قيمت مسکن گفت : ممکن است قيمت مسکن بر اساس تورم و مسائل اقتصادي تغييراتي داشته باشد که من مسئول کنترل اين بخش نيستم ، اما با اطمينان مي گويم که طرح تفصيلي هيچ تاثيري بر قيمت مسکن نخواهد داشت ، بلکه کار را سامان مي دهد و محدوديت به آن معنا که توليد مسکن در تهران متوقف شود نيست و توليد مسکن هدفمند مي‌شود .

 

وي افزود : ما اجازه نمي دهيم که مثلا در خيابان 8 متري 10 طبقه بسازند ، اما در خيابان 35 متري و گذر 18 متري ممکن است ساختمان 12 طبقه ساخته شود .

 

شهردار تهران تصريح کرد : اجراي طرح تفصيلي ، شهر را ساماندهي مي کند نه اين که جلوي ساخت و ساز را بگيرد و اجرا ي اين طرح هيچ تاثيري بر بازار مسکن ندارد .

 

وي ادامه داد : در يک سال گذشته و پيش از اجراي طرح تفصيلي ، نرخ مسکن و اجاره تغييراتي داشته که به وضعيت اقتصادي و نبض اقتصادي کشور مر بوط است و ربطي به ساخت و ساز کشور و کمبود مسکن ندارد و امروز در تهران هيچکس در توليد مسکن دچار مشکل نيست و در طرح تفصيلي نيز نخواهد شد .

 

قاليباف در ادامه خاطر نشان کرد : هر کسي مي تواند با شماره نوسازي خود در سايت شهرداري تهران اطلاعات مربوط به ملک خود را ببيند و اين کاملا شخصي است و اگر بخواهد مي تواند شماره نوسازي خود را در اختيار کسي قرار دهد تا وضعيت ملکش را ببينند ، اما نهاد عمومي مانند شهرداري حتما وضعيت ملک خود را در سايت قرار مي دهد تا سرمايه گذاران ببينند ، اين که کسي بخواهد اطلاعات ملکش را رسانه اي کند يا در اختيار کسي قرار دهد مربوط به خودش است و حريم خصوصي افراد را بايد رعايت مي کرديم ، حريم خصوصي فقط خانه نيست مي تواند ملک تجاري باشد و کسي حق دخالت ندارد که اين کار در سايت انجام شده است .

 

شهردار تهران افزود : ممکن است در اجراي طرح نقص هايي وجود داشته باشد که سال اول اجراي طرح براي اصلاح آن است .

 

قاليباف در ادامه با اشاره به زمين هاي دولت و قرار گيري آن در پهنه هاي مختلف گفت : دولت در داخل شهر زمين هايي دارد و آن طور که در شوراي شهر بحث شد اين بود که مي خواستند بخشي از اين زمين ها در حوزه مسکن اجازه ساخت داشته باشند و توليد مسکن انجام شود.

وي ادامه داد: وقتي به ما اعلام شد اين تبصره اين طور اصلاح کردند که اگر آن زمين هاي دولتي براي هفت سرانه مورد نياز شهر مانند پارکينگ ، مسائل آموزشي و بهداشتي و غيره است حتما آن را بدون اخذ وجه به شهرداري بدهند و اگر بر اساس طرح تفصيلي جايي سرانه کمي دارد و دولت آنجا زمين دارد بايد در اختيار شهرداري قرار دهند تا براي خدمات عمومي استفاده شود و اگر چنين نيازي نداريم مي توانند بر اساس پهنه مانند بقيه از شهرداري مجوز بگيرند و هزيه آن را پرداخت کنند و مصوبه کميسيون ماده 5 را نيز داشته باشند و همچنين مکلف هستند تا سرانه هاي خود را نيز تامين کنند.

 

وي افزود : هرچند ما به عنوان شهرداري دوست داريم دولت زمين‌هايش را مجاني به ما بدهد اما به هر حال دولت هم سياست هاي خودش را دارد .

 

قاليباف در ادامه اظهار کرد : شهر تهران هميشه بي رويه گسترش مي يافته که اين از دغدغه هاي ما بوده است و طرح هاي 25 ساله ، 10 ساله و غيره شهر را به سمت هاي مختلف گسترش مي داده که بايد اين متوقف مي شد و جلوي گسترش تهران به سمت رباط کريم ، دماوند و کرج و غيره گرفته مي شد.

 

قاليباف ادامه داد : در طرح جامع تهران از 740 کيلومترمربع به 640 کيلومتر مربع کاهش يافت اما بخش هايي که امروز در مناطق شهرداري است همه در محدوده تهران هستند و تراکم بر اساس افق طرح پيش بيني شده است.

 

وي با بيان اينکه بايد جلوي مهاجرت به تهران گرفته شود ، گفت : بر اساس افق طرح که سال پايان اجراي طرح است براي تهران 10 ميليون و 500 هزار نفر پيش بيني شده و توليد مسکن و بارگذاري آن نيز بر اين اساس انجام مي شود.

 

شهردار تهران افزود : امروز اتوبان شهيد صدر را دو طبقه مي کنيم چراکه در دهه 70 در خيابان 12متري ساختمان 20 طبقه مي ساختند و زمين دو هزار متري 4 واحد مسکوني داشت و آن زمان اين اتوبان ظرفيت آن را داشت ، اما وقتي د زمين دو هزار متري با سطح اشغال 60 درصد در يک تراکم 600 درصدي 20 طبقه مي سازند و هرخانه دو ماشين دارد امروز دهها خودرو به خيابان مي آيد و هميشه ترافيک است و بايد بارگذاري ها جايي انجام شود که زير ساخت هاي ان هم باشد.

 

قاليباف تصريح کرد: طرح تفصيلي تهران قابليت اجرا تا 75 درصد را دارد مابقي آن نيز به دليل انعطاف پذيري آن است ، اما آنچه که تصويب شده و شاکله طرح است حتما اجرا مي شود و اگر تغييرات اساسي نياز باشد در شوراي عالي شهرسازي بررسي و تصويب و تغييرات داخل پهنه ها نيز در کميسيون ماده 5 انجام خواهد شد.

 

نظر شما