جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۲۰۹۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
گزارش «شهر» از يک ساله شدن بوستان ولايت؛
بيش از يک سال از گشايش بوستان ولايت مي‌گذرد بر اساس وعده ها قرار بود در سالگرد نخستين سال راه اندازي اين بوستان طراحي فاز دوم آماده و «شهرکودکان» نيز احداث شود. اما در مورد اول شهرداري و در مورد دوم نيروي انتظامي خلف وعده کردند.

به گزارش خبرنگار «شهر»، در سال 89 با واگذاري زمين 300هكتاري پادگان قلعه‌مرغي به شهرداري تهران، فرصت طلايي و تكرار نشدني در اختيار مديريت شهري پايتخت قرار گرفت كه با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و تدابير شهردارتهران، تصميم گرفته شده است تا 220هكتار از اين زمين براي رفع كمبودهاي پهنه جنوب پايتخت و افزايش ريه‌هاي تنفسي شهر تبديل به «بوستان بزرگ ولايت» شود.

 

17 اسفند 89 که رهبري براي کاشت نهال و آغاز عمليات اجرايي اين بوستان به پادگان قلعه مرغي آمدند، شهردار در آن مراسم قول داد 3ماه فاز اول بوستان را آماده بهره برداري کند و رهبر انقلاب در سخنراني خود گفتند انشاالله اين بوستان در همان زمان وعده داده شده و در سوم خرداد سال 90 تحويل مردم جنوب تهران شود.

 

شهرداري تهران بايد در همان فاز اول 70 هکتار از زمين 300هکتاري قلعه مرغي را در کمتر از 73 روز تبديل به بوستاني مجهز به امکانات تفريحي، ورزشي، فرهنگي و اجتماعي مي کرد.شايد در ابتدا ، اين کار براي شهردار تهران نيز بسيار سخت به نظر مي رسيد، اما همه بخش هاي شهرداري بسيج شدند تا بوستان ولايت را 73 روزه به بهره برداري برسانند.

 

«من شهادت مي‌دهم كه در بوستان ولايت كار جبهه‌اي و جهادي اتفاق افتاد و به‌جز روز اول عيد هيچ‌زماني عمليات عمراني در اين بوستان تعطيل نبوده است. مديران شهرداري از 24 ساعت شبانه‌روز، 18 ساعت اينجا بودند. مهندسان هم در دو شيفت اينجا كار مي‌كردند. »اين جمله عبادالله فتح اللهي شهردار منظقه 19 تهران است.منطقه اي که بوستان ولايت در سوم خرداد در دل آن متولد شد.

 

انتظار مي رفت بر اساس قول شهردار تهران، فاز دوم بوستان ولايت نيز به سرعت همان فاز اول طراحي و آماده اجرا شود.اما هم اکنون که درست يک سال از افتتاح فاز اول بوستان مي گذرد ، همچنان خبري از نهايي شدن طراحي فاز دوم نيست.

 

هيربد معصومي معاون سابق شهرسازي و معماري شهرداري تهران با اشاره به‌تاكيد شهردار تهران مبني بر اين‌كه در اسفند سال 90 بايد مطالعات فني و نقشه‌هاي اجرايي فاز دوم بوستان ولايت آماده باشد، وعده داده بود: «كلنگ فاز دوم بوستان ولايت سال در فروردين سال 91 به‌زمين مي خورد. اما هم اکنون ارديبهشت نيز به پايان رسيده و همچنان اين مهم تحقق نيافته است.»

 

بنابراين گزارش، در طول اين يک سال گذشته از افتتاح بوستان ولايت، اين مجموعه با راه اندازي مجموعه هايي همانند شهر بانو و حضور پرشور مردم، سبزتر از روزهاي زرد و در حصار قلعه مرغي شده است و هر روز بيش از 10هزار شهروند به اين بوستان مي آيند.

 

بوستان ولايت که داراي ظرفيت فرهنگي و اجتماعي بالايي دارد، هم اکنون توانسته منطقه 19 تهران را به محدوده اي فرامنطقه اي تبديل کند و امسال مسولان اين منطقه برنامه هاي فرهنگي و تفريحي بزرگي براي جنوب نشينان پايتخت در نظر گرفته اند.

 

شهري براي بانو در دل بوستان ولايت

 

پس از افتتاح بوستان ولايت در سوم خرداد سال 90 ، مجموعه شهربانو اين بوستان در 6 هکتار با امکانات منحصربه فرد ورزشي، هنري، تفريحي و خدماتي براي بانوان در 21تير سال 90 به بهره‌برداري رسيد.

 

مجموعه اي که با در نظرگرفتن سه محور فرهنگ و هنر، ورزش و سبك زندگي، نيازها و ملازمات زندگي روزمره خانم‌ها در اين محورها تامين مي‌كند. ضمن اين كه آموزش و پرورش بانواني تهراني نيز از رويكردهاي اصلي آن به‌شمار مي‌آيد.

 

در شهربانوي بوستان ولايت سالن ورزشي سرپوشيده با مساحت 1200 مترمربع در ضلع غربي واقع شده است. اين مجموعه ورزشي دو بخش مجزا براي ورزشي‌ها توپي و رزمي دارد.

 

علاوه بر اين، زمين 3500 مترمربع چمن فوتبال، يك‌هزار و 200 مترمربع زمين روباز ورزشي، 5 هزار متر كارتينگ اتومبيلراني به همراه پيست دوچرخه‌سواري 8هزار متري از جمله امكانات ورزشي ويژه بانوان در بوستان ولايت است.

 

اطراف مجموعه شهربانوان به مساحت 8 هزارمتر پيست دوچرخه‌سواري احداث شده است. هم‌چنين بانوان مي‌توانند در مجموعه شهربانوان به ورزش پرهيجان كارتينگ اتوموبيلراني بپردازند.

 

زمين روباز ورزشي در مركز شهربانو به مساحت هزار و 200 متر براي انجام ورزش‌هايي مانند تنيس و بدمينتون ويژه بانوان قرار دارد. در ضلع شمالي شهربانوي بوستان ولايت نيز استخري در ميان درختان سربه‌آسمان ساييده كاج با 950 مترمربع احداث شده است.

 

بخش ديگر شهربانو را فروشگاه‌هاي آن تشكيل مي‌دهد كه به‌عرضه كالاهاي موردنياز خانم‌ها مي‌پردازد.يك رستوران نيز در مجموعه شهربانو پيش‌بيني شده است. البته برج ديده‌باني سابق فرودگاه قلعه‌مرغي هم به يك بوفه بدل شده تا ميزبان بانوان تهراني باشد. هم‌چنين اين مجموعه از يك سالن همايش و سينما نيز برخوردار است.

 

گالري هنري با 400 متر زيربنا از ديگر بخش‌هاي اين شهر بانوان است.يكي از امكانات ويژه اين مجموعه «مركز مديا تك» (مركز اطلاع رساني) با بيش از 500مترمربع زيربناست كه از مجهزترين امكانات ديجيتالي برخوردار است و در ضلع جنوبي شهربانوان قرار دارد.

 

مركز آموزش و مشاوره يكي ديگر از امكانات شهربانوي بوستان ولايت است كه در 3 طبقه شامل 20 فضاي آموزشي پيش‌بيني شده است. مهدكودك شهربانو هم فرصتي براي نگهداري فرزندان بانوان مراجعه‌كننده به‌اين مجموعه است.

 

هم‌چنين تالار مدولباس و يك مركز زيبايي هم در اين مجموعه شهربانو در نظر گرفته شده كه در مجموع يك‌هزار و 200 متر مربع وسعت دارد. در اين بخش كه در اصل ارائه دهنده سبك زندگي ايراني و اسلامي خواهد بود، بيش از 24 كرسي مشاوره مانند مشاوره سلامت روحي و رواني، بهداشت، همسرداري، خانواده، نشاط و شادابي و محورهاي ديگر پيش‌بيني شده است.

 

محوطه شهربانو هم منطبق با نگاه معماري سنتي ايراني و متناسب با باغ‌ايراني با يك نگاه مدرن طراحي شده و با تمهيدات صورت گرفته، بانوان با فراغ‌بال مي‌توانند از فضاي سبز و ديگر امكانات آن استفاده كنند.

 

در اطراف شهر بانوان بوستان ولايت ديواري به‌طول 1500 متر كشيده شده و حريمي امن و مفرح براي بانوان ايراني است.

 

بنابرگفته شهردار منطقه 19 تهران در طول اين يک سالي که از گشايش بوستان ولايت و مجموعه شهربانو مي‌گذرد، روزي نمي شود که کمتر از هزار تن از بخش هاي مختلف اين مجموعه استفاده کنند.

 

فتح اللهي در اين رابطه ادامه مي دهد: امکانات اينجا بسيار پيشرفته و منحصربه فرد است اما استفاده از ان براي بانوان بسيار ارزان است.در طول اين يک سال با بهره برداري از مجموعه هاي ورزشي اين مجموعه تيم هاي ورزشي بسياري در منطقه تشکيل شده است.

 

وي مي افزايد: چندي پيش که وزيران ورزش و بهداشت به مناسبت هفته سلامت براي شرکت در همايش بزرگ پياده روي به بوستان ولايت آمده بودند از امکانات اين مجموعه متعجب شده بودند و معاون وزير ورزش از برگزاري اردوهاي تيم ملي در مجموعه شهربانو بوستان استقبال کرد.

 

شهر کودکان چشم انتظار رفتن ناجا

 

پس از افتتاح بوستان ولايت، براساس وعده مسولان، انتظار مي رفت عمليات احداث مجموعه «شهر کودکان» نيز آغاز شود و پس از بانوان، کودکان نيز شهردار شوند. اما همچنان اين موضوع به دليل عدم تخليه نيروي انتظامي، تحقق يافت نيافته است.

 

شهرداري تهران پس از طراحي فاز اول بوستان ولايت در ظلع شمال شرقي اين بوستان زميني 10 هکتاري را براي اين مجموعه در نظرگرفت که در اختيار نيروي انتظامي بود.شهرداري قصد داشت همان اوايل سال 90 بلافاصله پس از تخليه زمين عمليات احداث اين مجموعه را آغاز کند اما نيروي انتظامي همانند ارتشي‌ها به قول خود وفا نکرد و همچنان زمين پروژه «شهرکودکان» در اشغال اين نهاد است.

  

فتح اللهي شهردار منظقه 19 تهران نيز در اين رابطه مي گويد: «ما نيز نسبت به اين موضوع معترض هستيم و با وجود اين كه تمام اقدامات لازم در اين زمينه انجام گرفته و زمين معاوض در اختيار نيروي انتظامي قرار داده شده است،همچنان اقدامي براي تخليه اين محل انجام نگرفته است.مسئولان نيروي انتظامي بايد نسبت به اين موضوع و چرايي آن پاسخ‌گو باشند.»

 

هم اكنون بخشي از نيروهاي نيروي انتظامي (ناجا) در ظلع شمال شرقي بوستان ولايت در فضايي محصور حضور دارند و مي‌توان بالگرد نيروي انتظامي را در اين مکان مشاهده كرد.

نظر شما