جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۲۳۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
يک فوق تخصص آسم و آلرژي براي مقابله با ريزگردها توصيه‌هاي از جمله استفاده نکردن از قالي و گبه در اطاق‌ منزل، تعويض مرتب پوشال‌ کولر، استفاده از جارو برقي مجهز به هيپا، زدن ماسک و شستشوي هفتگي پرده‌ها را عنوان کرد.

به گزارش «شهر» هدايت اکبري، با اشاره به ريز گردها و راهکار مواجهه با آن اظهار داشت: اين مهمان‌هاي ناخوانده و نفس‌بر هم در فضاي آسمان ما و هم در سنگيني تنفس ما خود را نشان مي‌دهند که عموم را نيز شامل مي‌شود.

 

وي افزود: اينکه محيط سازمان زيست ما براي آسمان چه برنامه‌اي دارد و باد و باران الهي و سبزه و درختان زميني چه نقشي در کنترل آن دارد مشکل منزل مردم را حل نمي‌کند پس براي محل زندگي و کار، مدرسه و اداره بايد راهکارهاي ايجاد کرد تا با اقدامات عملي همه ايرانيان نفسي بهتر داشته باشند تا هم مفرح ذات باشد هم ممد حيات.

 

اکبري ادامه داد: چون ريزگردها هر روز هستند پس اطلاع رساني هر روز توسط رسانه ملي و مطبوعات با ذکر جزييات هوا شناسي و راهکارهاي مربوطه و توزيع بروشورهاي مقابله با ريزگرد‌ها خانه به خانه در بيشتر نقاط کشور لازم و وظيفه‌اي بر دوش همگان به خصوص مسئولان بهداشتي است.

 

وي گفت: گنجانيدن بهداشت تنفسي در کتاب‌هاي درسي ضروريست و استفاده همگان از ماسک بايد همگاني شود تا هم اهميت اين کار جدي گرفته شود و هم کسي از ماسک زدن احساس شرمساري نکنند.

 

اين فوق تخصص آسم و آلرژي بيان داشت: تصفيه هوا و فيلتر کردن هوا در منازل و مکان‌هاي عمومي در حد امکان بايد صورت پذيرد و در اين زمينه استفاده از جارو برقي مجهز به هيپا (تکنولوژي مخصوص آسم و آلرژي) در منازل نيز ضروريست.

 

اکبري ادامه داد: موارد مورد توجه براي مقابله با ريزگردها شامل بسته بودن همه منافذ ورودي هوا و کنترل درب و پنجره (استفاده از درب توري جديد) و کانال کولر و استفاده از پرده‌هاي که گرد و غبار خوب نگه دارد و شستشوي هفتگي آنها و همچنين قرار گرفتن کولرها در زير سقف و زير سايبان و قرار دادن حفاظ کرکره‌اي براي کمتر رسيدن غبار به کولر و در نهايت تعويض پوشال‌ها به‌طور مرتب و بستن راه پله در اين زمينه بايد رعايت شود.

 

وي اظهارداشت: استفاده نکردن از قالي و گبه در اطاق‌هاي منزل نيز توصيه مي‌شود زيرا با قدم زدن روي قالي و گبه مجددأ گرد و غبار پراکنده مي‌شود و به ريه‌ها مي‌رسد و استفاده از سراميک يا پارکت و يا حداقل زيلوي نخي بيشتر توصيه مي‌شود.

 

منبع: فارس

نظر شما