شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۸
کد خبر: ۵۲۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
در حاشيه ماجراي اهانت به مقدسات
بسياري از ما از سر غيرت ديني و شور احساس و عاطفه در جلسات مختلف، مرگ را براي اين جوان مجرم آرزو کرديم و بسياري از ما حاضر شديم مبالغ کلان – گاه تا صد ميليون – به ريال و دلار براي اعدام او جايزه تعيين کنيم. پرسش تلخ من اين است: اگر دو يا سه هفته قبل کسي به ما مي گفت که قصد دارد براي معرفي شخصيت حضرت امام هادي عليه السلام کتابي منتشر کند يا فيلمي بسازد کداميک از ما براي کار او نه صد ميليون بلکه فقط چند هزار تومان هزينه مي کرديم؟

ماجراي اهانت يک خواننده نادان و بيمار به ساحت قدسي اولياي الهي - دانسته يا ندانسته - بخشي از جريان جدي و مستمر هجو و توهين به مقدسات بود و گرچه فرصتي شد تا غيرت ديني و ايمان پرشور مردم ما بروز و ظهور پيدا کند اما مستلزم تامل و دقت فراوان متصديان امور فرهنگي و اجتماعي و ديني است و عبور سطحي از آن مطمئنا زمينه ساز مشکلات و رويدادهاي ديگر خواهد بود . نکاتي که در اين يادداشت به شکل گذرا بدانها خواهيم پرداخت برخي از موضوعاتي هستند که در روزها و هفته هاي گذشته به دليل حاکميت فضايي عاطفي و احساسي جاي طرح نداشت اما شايد لازم باشد اکنون جدي تر مورد بررسي و توجه قرار گيرند .

 

1-موضوع پيچيده است


ساده انگاري و برخورد سطحي با پديده هاي اجتماعي و فرهنگي بسيار خطرناک است . خطاست اگر گمان کنيم چنين مسائلي بسيط و ساده اند و مثلا يک فرمول خيلي سطحي دارند که آمريکا تصميم گرفته اهانت کند و يک خواننده را وسيله کرده و تمام . اين گونه حل و فصل کردن موضوع شايد براي شعار و راهپيمايي مناسب باشد اما براي مقابله با خطري بزرگ و پيچيده که داراي لايه هاي متعدد و عوامل و مولفه هاي فراوان آشکار و پنهان است قطعا راهگشا نخواهد بود .


2-فقط ما نيستيم


گرچه بي ترديد جريان بين المللي مبارزه با عقايد مکتب اهل بيت به دليل خطر فزاينده اسلام انقلابي و معتدل و عقلاني براي استکبار جهاني بيش از هر کسي اين باور را هدف گرفته اما باز هم فقط ما نيستيم که مقدساتمان مورد اهانت قرار مي گيرد . استفاده از تجربه ها و راهکارهاي ديگران مخصوصا کليساي مسيحي – مانند محاکمه فيلمساز اروپايي در سال 99 ميلادي مي تواند در برخي موارد براي ما قابل مطالعه باشد .


3-اين داستان ادامه دارد


اين ماجرا فقط يک مورد و دو مورد نيست و اساسا هدف زمينه سازي براي عادي شدن توهين به باورها و قداست زدايي از آنهاست ، پس بايد در هر تدبير و سياستگذاري و برخورد اين نکته را در نظر گرفت و از همين حالا براي اتفاقات بعدي فکر کرد .بدون ترديد خطرهاي بسيار بزرگتر و بسيار تلخ تر در راه است .


4-به کاستي هايمان توجه کنيم


اين رويدادها گرچه تلخ وآزار دهنده اند ، مي توانند بهانه اي شوند تا به کاستي هاي خودمان و عواملي که در عملکرد فرهنگي ، اجتماعي و مذهبي خودمان زمينه ساز وقوع آنها شده اند بيانديشيم و بعد از شعار و ناسزاگويي و فرياد و تبليغات کمي هم در خلوت و جديت جلسات کارشناسي و علمي و تخصصي به تامل و مطالعه و چاره انديشي بپردازيم .


5-ريشه ها را بايد جستجو کرد


ريشه هايي که زمينه ساز چنين رويدادهايي هستند بايد شناسايي و تحليل شوند . گسترش مراجعه جوانان به برخي شبکه هاي ماهواره اي و سايت هاي اينترنتي و شيوع تماشاي تصاويرو فيلمهاي غيراخلاقي که منجر به ريختن قبح و زشتي برخي رفتارها و گفتارهاست و سرانجام به رواج بي حيايي کمک مي کند عوامل شناخته شده اي در رفتار سياسي و فرهنگي ما دارد . اگر شيطان به اذن " شارکهم في الاموال و الاولاد " در همه تار و پود جامعه ما نفوذ يافته است بايد ريشه ها را در ساحت اقتصاد و اخلاق نيز جستجو کرد .


6-در زمين آنها بازي نکنيم


بي ترديد دشمن در طراحي و برنامه ريزي براي چنين مسائلي همه حرکت هاي بعدي و عکس العمل هاي ما را محاسبه کرده است پس بايد بسيار مراقب باشيم که واکنش هاي ما همان رفتارهاي مورد انتظار آنها نباشد و در زمين آنها بازي نکنيم . بايد به شيوه مهندسي معکوس ببينيم آنها از چنين فرايندي به دنبال چه هستند ، آن وقت شايد لازم باشد در خيلي از رفتارها و گفتار ها و واکنش هاي احساسي مان تجديد نظر کنيم .


مثلا اگر انها در پي اين باشند که با تکرار مستمر اين اتفاقات و صدور احکام ارتداد اصل اين حکم شرعي و قاطع الهي را عادي و تکراري جلوه دهند ودر نتيجه فتوايي که پيش از اين اگر چند ده سال يکبار صادر مي شد و آذرخش " اليوم استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است " مي توانست تا اندروني شاه را هم بسوزاند و حکم اعدام سلمان رشدي مي توانست همه محاسبات غرب را به هم بريزد حالا هر چند روز يکبار صدور يک حکم ارتداد و يک فتواي جديد به مرور از قاطعيت و اهميت جايگاه مرجعيت و نقش فتواي شرعي بکاهد ، ما نمي توانيم اين واقعيت را ناديده بگيريم و همان نقشي که آنها دوست دارند بازي کنيم . شايد اصلا لازم نبود اين موضوع رسانه اي شود و مي شد تجاهل کرد و آن را در حد برخي لينک هاي محدود اينترنتي نگهداشت و به جاي آن براي جرياني که چند سال است راه افتاده چاره انديشي جدي تر کرد . بالاخره بايد از خودمان بپرسيم که سالي چند بار پياده روي و عزاداري خياباني اهميت و اثر خواهد داشت و اگر در درازمدت هر هفته به اين واکنش دچار شديم آيا خودمان جايگاه و تاثير آن را خنثي نکرده ايم ؟ بالاخره فتوايي که هر صد سال يکبار صادر شود با فتوايي که هر هفته و هر ماه صادر شود فرق مي کند و عزاداري خياباني گسترده که هر سال روز عاشورا باشد با حضور اجتماعي که هر ماه بخواهد تکرار شود تفاوت خواهد کرد .


7-ايجابي برخورد کنيم


شک نيست که بايد با چنين رويدادهايي برخورد قاطع کرد و علاوه بر بالا بردن هزينه چنين اهانت هايي بايد حکم شرعي را نيز بي تعارف اجرا نمود و با جديتي نظير حرکت نهادهاي امنيتي در روزهاي اخير براي دستگيري برخي عوامل داخلي با آن ها برخورد قاطع داشت ، اما در عين حال نبايد رفتارهاي ناگزير سلبي ما را از عملکرد و کنش هاي ايجابي غافل کند . تدريس قرآن توسط يک کشيش آمريکايي در کليسا در مقابله با قرآن سوزي يک کشيش افراطي مي تواند يک نمونه باشد .


8-اجماع عمومي لازم است


بايد کاري کرد که همه دنيا ببينند و باور کنند که اعتقاد ما به مقدسات موضوعي فراگير است و افراد گوناگون با سليقه ها و گرايشهاي سياسي و فکري مختلف در اين نقطه با هم جمع مي شوند وهيچ کس با هيچ توجيهي به هيچ وجه نمي تواند از اين خط قرمز عبور کند . بايد به اشکال مختلف رسانه اي اين اجماع را نشان داد . مشارکت هنرمندان و چهره هاي اجتماعي در کمک به سيل زدگان در آمريکا و مصاحبه مشترک سه رييس جمهوري آمريکا ( اوباما ، کلينتون و بوش ) نمونه هايي براي اين نمايش قدرت هستند .


9-قضيه دولتي نشود


نبايد اجازه داد چنين حرکت هاي به يک برنامه رسمي و اداري و دولتي تنزل يابد . از صدوربيانيه تا چاپ پوستر و برگزاري راهپيمايي بايد خيلي مراقب بود که موضوعي اعتقادي و اجتماعي وديني که از متن باور و قناعت مردم ريشه مي گيرد به يک حرکت سياسي دولتي تبديل نشود . اگر نهايت اين واکنش ها به موضعگيري کليشه اي و قابل پيش بيني صداوسيما وبيانيه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و خطبه نمازجمعه ختم شد قطعا اثر و نتيجه يک جريان عمومي مردمي را نخواهد داشت .


10-جبهه اصلي را فراموش نکنيم


هدف اصلي در اين توهين ها و قداست زدايي هايي از ميان برداشتن اساس قرآن وشخص پيامبراکرم است وقطعا اگر دشمنان ما مي توانستند از همان اول به سراغ محورهاي اصلي بروند مي رفتند ، اما آنها به خوبي مي دانند از همان ابتدا نمي شود در فضاي فرهنگي و ديني ايران به سراغ حضرت امام حسين و امام هشتم رفت و در نتيجه از جايي ديگر شروع مي کنند تا آرام آرام به هدف اصلي نزديک شوند . از همين رو بايد به تقويت جبهه اصلي بپردازيم و بدانيم تقويت سنگرهاي اصلي مهمترين راه براي حفظ و بقا در مقابل اين توطئه هاست . ترويج معارف اصيل قرآني و گسترش فرهنگ و محبت حسيني مي تواند ضامن سلامت باورهاي ما در مقابل اين طوفان هاي سهمگين باشد .


11-نقاط درخشان ميراث خود را معرفي کنيم


امر" علموا الناس محاسن کلامنا " راه را به ما نشان داده است . اگر دشمن مي خواهد با تکرار اين رويدادها به مخاطب بين المللي بگويد در باور اينها آزادي بيان نيست ، ما بايد تجربه هاي بي نظير رفتار کريمانه اهل بيت و برخوردهاي بزرگوارانه آنها و کلمات درخشان و سيره شگفت انگيز شان را عرضه و معرفي کنيم و نشان بدهيم چگونه براي هدايت و نجات انسان از خود گذشته اند و برترين تجربه هاي گفتگو و تعامل و تفاهم را رقم زده اند .


12-با زبان مخاطب بين المللي سخن بگوييم


امروز هر چه مي گوييم در دنيا پخش مي شود و اگر به زباني غير قابل فهم سخن گفته باشيم سوء تفاهم ايجاد خواهد شد . درکي که ما در فضاي اعتقادي خودمان از حکم ارتداد داريم با فهم مخاطب ناآگاه خارجي ازموضوع کاملا متفاوت است و بايد به طور جدي درک مخاطب بين المللي را در نظر بگيريم . شايد اين روزها که همه از استرداد آن جوان هتاک براي اجراي حکم اعدام سخن مي گوييم اگر بدانيم در قوانين کشور آلمان توهين به مقدسات جرم است آن وقت خواهيم کوشيد تا او در همان آلمان و براساس قوانين قضايي و قابل فهم براي همگان محاکمه شود .


در پايان از شما اجازه مي خواهم تا يک پرسش تلخ را به عنوان درد دل مطرح کنم . اين روزها بسياري از ما از سر غيرت ديني و شور احساس و عاطفه در جلسات مختلف مرگ را براي اين جوان مجرم آرزو کرديم و بسياري از ما حاضر شديم مبالغ کلان – گاه تا صد ميليون – به ريال و دلار براي اعدام او جايزه تعيين کنيم . پرسش تلخ من اين است : اگر دو يا سه هفته قبل کسي به ما مي گفت که قصد دارد براي معرفي شخصيت حضرت امام هادي عليه السلام کتابي منتشر کند يا فيلمي بسازد کداميک از ما براي کار او نه صد ميليون بلکه فقط چند هزار تومان هزينه مي کرديم ؟ پاسخ را ما مي دانيم که اين روزها براي فروش مجله خيمه تنها نشريه مذهبي حسيني و عاشورايي روي کيوسک بايد به آب و آتش بزنيم . همه ما مي دانيم که اگر روحانيون ما ، مذهبي هاي ما ، حزب اللهي هاي ما حاضر بودند براي حمايت از فيلم و سريال و کتاب و مجله ديني فقط کمي حرکت و مشارکت کنند قطعا جريان هاي ضد ديني اين قدر جرات و جسارت نداشتند . ببخشيد ولي واقعيت تلخي که بايد بدان اعتراف کرد اين است که با عرض شرمندگي ما معمولا فقط براي اعدام پول مي دهيم !

 

يادداشت از محمد رضا زائري / به نقل از فردا نيوز

نظر شما