جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۴
کد خبر: ۵۲۷۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
درحاليکه اين روزها موضوع بدپوششي در شهرهاي بزرگ به يکي از معضلات اجتماعي بدل شده دست اندرکاران فرهنگي بايد آگاه باشند که تعداد مراکز عرضه کننده پوشش هاي مناسب محدود بوده و جاي خالي نمايشگاه‌هاي مد و لباس اسلامي به خوبي احساس مي شود.

به گزارش «شهر» آنچه امروزه به عنوان پوشش اسلامي شناخته مي شود در هر کشوري، با توجه به آنچه از سنت هاي کهن آن جامعه بر جاي مانده است شکل متفاوتي دارد.

 

اگر به پوشش هاي اسلامي که در ميان برخي اقوام و کشورهاي مختلف وجود دارد نگاهي بيندازيم متوجه خواهيم شد که اين نوع پوشش ها قدمتي بسيار طولاني دارند.

 

اگر قدري عميق تر به موضوع پوشش و لباس نگاه کنيم متوجه خواهيم شد که پوشش و لباس در کنار خوراک و سکونتگاهي براي زندگي ازجمله مهم ترين و ضروري ترين نيازهاي انسان ها هستند که انسان همواره با آن در ارتباط بوده است.

 

با نگاه به تنوع و گوناگوني پوشش هاي اسلامي در کشورهاي مسلمان به اين نتيجه مي رسيم که در همه آنها يک ويژگي مشترک وجود دارد که همان پايبندي به قوانين دين اسلام است.

 

تفاوت بين لباس هاي اسلامي زنان در کشورهاي مختلف ناشي از سنت هاي حاکم بر آن جامعه است که آنها را از يکديگر متمايز مي سازد.

 

البته در سال هاي اخير شاهد تحولات عظيمي در اين عرصه بوده ايم. چراکه در اين سال ها بسياري از طراحان مشهور و صاحبنام در زمينه طراحي مد لباس در تلاش بوده اند تا با طراحي و به نمايش گذاشتن لباس هاي مختلف و بسيار زيبايي که براساس قوانين حاکم بر جوامع اسلامي تهيه مي شوند در سبک زندگي زنان مسلمان تغييرات قابل توجهي را به وجود آورند.

 

در سال هاي اخير لزوم طراحي و برگزاري نمايشگاه براساس ويژگي هاي اسلامي مورد توجه بسياري از طراحان دنياي مد و لباس قرار گرفته است و اين در حالي است که عده اي از افراد بر اين باورند که گسترش فرهنگ پوشش اسلامي نيازمند ترويج الگوهاي ديني و بهره گيري از طراحان لباس هاي اسلامي خواهد بود.

 

 

 

اگر چه طراحي پوشش هاي اسلامي به سبک مدرن و امروزي ضرورتي است که مورد توجه بسياري از کشورها قرار گرفته است، اما بايد توجه داشت که هر کشور و هر منطقه اي براساس فرهنگ حاکم بر آن نياز به يک پوشش اختصاصي دارد که براساس ارزش ها و فرهنگ آن جامعه طراحي شده باشد.

 

تلفيق روش هاي سنتي و مدرن موجب شده است تنوع و گوناگوني پوشش هاي اسلامي در کشورهاي مختلف بيش از پيش افزايش يابد و بنابراين بسياري از محدوديت ها مانند انتخاب رنگ لباس از ميان برداشته شده است.

 

مروري بر پوشش اسلامي در کشورهاي مسلمان

 

در اغلب کشورهاي اسلامي در پوشش زنان مسلمان تنوع رنگي بسيار زيبايي به چشم مي خورد. اين در حالي است که در برخي از کشورها نيز رنگ به عنوان يک قانون پذيرفته شده است. در الجزاير سفيد رنگ حجاب است و اگر کسي با رنگ سياه در جمعي حاضر شود مورد توجه قرار مي گيرد بنابراين مي توان گفت که در پوشش اسلامي رنگ پوشش براساس معيارهاي فرهنگي تعيين مي شود و با اين که در اکثر جوامع زنان مسلمان پوششي شبيه به هم را به عنوان يک پوشش رسمي اسلامي پذيرفته اند رنگ لباس و ديگر ويژگي هاي کيفي موجب تنوع و گوناگوني پوشش هاي اسلامي مي شود.

 

امروزه در بسياري از کشورها مانند ترکيه، اندونزي، تايلند، مصر و مالزي به موازات در نظر گرفتن قوانين اسلامي درباره پوشش هاي زنانه، بهره گيري از آخرين تحولات در دنياي مد و لباس نيز در طراحي پوشش هاي اسلامي براي زنان مورد توجه قرار گرفته است چرا که آنها بر اين باورند که بايد دو موضوع شناخت و پايبندي به قوانين اسلامي و همچنين نيازهاي جامعه را در کنار هم مورد توجه قرار دهند.

 

به اين ترتيب بتوانند بين فرهنگ اسلامي و تحولات دنياي مد و لباس ارتباط و دوستي را برقرار کنند تا جايي که در بسياري از کشورها مجلات مخصوصي براي طراحي لباس هاي اسلامي در نظر گرفته شده است و طراحان زيادي از سراسر دنيا در زمينه طر احي و دوخت پوشش هاي اسلامي جديد فعاليت مي کنند که در کشورهاي مختلف مورد استقبال قرار گرفته است و به همين دليل چند سالي است که پوشيدن لباس هاي متنوع و زيبا که براساس آخرين تحولات دنياي مد باشد و پوشش کاملي براي زنان محسوب شود موجب تغيير شکل پوشش هاي اسلامي شده است.

 

 

 

در ميان کشورهاي مسلمان، کشور مالزي به عنوان کانوني براي طراحي لباس هاي اسلامي انتخاب شده است، چرا که اين کشور در عرصه طراحي و توليد لباس و مد لباس در بين کشورهاي مسلمان پيشقدم بوده است.

 

نخستين جشنواره بين المللي مد اسلامي نيز سال ???? ميلادي در کشور مالزي برگزار شد و پس از نتايج موفقيت آميز برگزاري اين جشنواره در سال هاي بعد نيز دومين و سومين جشنواره مد اسلامي در همان کشور برگزار شد.

 

هدف اصلي از برگزاري اين نمايشگاه ها اين است که به همه اعلام کنند پوشيدگي مي تواند زيبايي باشد چنانچه بسياري از طرح هاي به نمايش گذاشته در اين سه دوره از برگزاري جشنواره علي رغم پوشيدگي و زيبايي به ميزان محسوس و قابل توجهي متفاوت از طرح هاي کلاسيک و سنتي است.

 

سازمان حمايت از مد اسلامي در کشور مالزي علاوه بر نمايشگاه بين المللي مد اسلامي، در کشورهاي امارات متحده عربي، اندونزي و موناکو نيز نمايشگاه هايي را براي معرفي مد اسلامي به دنيا برگزار کرده است شايد برايتان جالب باشد بدانيد که اين فعاليت ها موجب شده است تا طراحان برندهاي معروف و شناخته شده در سطح دنيا مانند کريستين ديور نيز قدم به عرصه مد اسلامي گذاشته و لباس هاي جديدي را متناسب با معيارهاي اسلامي براي زنان طراحي و به بازار عرضه کند.

 

چادرها و روسري هاي جديد عرضه شده توسط اين برند که براساس معيارهاي اسلامي طراحي شده اند در بسياري از کشورهاي مسلمان نشين و بويژه کشورهاي اسلامي حوزه خليج فارس مورد توجه قرار گرفته است.

 

البته کشورهايي مانند چين، عراق، سوريه، سودان و برونئي از جمله کشورهايي هستند که در آنها پوشش هاي اسلامي زنان کمتر تحت تاثير تحولات دنياي مد قرار گرفته است و در اغلب اين کشورها زنان مسلمان پوششي را انتخاب مي کنند که قدمتي بسيار کهن و ديرينه دارد و بنابراين هيچ گونه ردپايي از تحولات جديد دنياي مد و تنوع و گوناگوني در اين نوع پوشش ها ديده نخواهد شد.

 

زنان چيني 200 تا 300 روسري دارند

 

در چين روسري نماد يک زن مسلمان است و اغلب زنان مسلمان چيني روسري هايي به رنگ روشن را انتخاب مي کنند و بازار فروش روسري در اين کشور بسيار پررونق است اگرچه تا چند دهه پيش اصلا تصور نمي شد که استفاده از روسري هايي رنگارنگ و زيبا در ميان زنان مسلمان چين تا اين حد مورد استقبال قرار گيرد، اما در حال حاضر هر زن مسلمان حداقل ??? تا ??? نوع روسري مختلف دارد و جالب اين که زنان سالمند چيني هم در اين زمينه پابه پاي جوانان پيش مي روند و پوشيدن روسري هاي رنگي را ترجيح مي دهند.

 

به عبارت ديگر مي توان گفت که در سال هاي اخير روسري که نماد فرهنگ اسلامي است به نمادي براي زنان مسلمان چين تبديل شده است.

 

اگرچه در اين کشور همچنان پوشيدن پيراهن هاي بلند و ساده در ميان زنان مسلمان مرسوم است و بخشي از سنت کهن آنها محسوب مي شود، اما پوششي که براي سر انتخاب مي کنند بيش از ديگر انواع پوشش ها تحت تاثير قرار گرفته و همين موضوع سبب شده است که سبک زندگي زنان مسلمان چيني قدري از سادگي فاصله گيرد.

 

اين در حالي است که در گذشته آنها تنها روسري هايي به رنگ سياه به سر مي کردند و بر سر داشتن روسري هاي رنگي را ناپسند مي دانستند، اما با اين وجود تصور مي شود که در سال هاي آينده شاهد تحولاتي در نوع و طرح و مدل لباس هاي سنتي زنان مسلمان چين هم باشيم.

 

 

مد و پوشش اسلامي دو موضوعي است که چندي است کشورهاي مسلمان در خصوص آن اقدام به برگزاري جشنواره و نمايشگاههاي مختلف مي کنند.

 

بازار مد بايد پاسخگوي نيازها و متناسب با هنجارهاي جامعه باشد

 

بي شک پاسخگويي به نياز نوجوانان و جوانان امروز که خواهان تنوع در انتخاب پوشش خود هستند از يک سو و رقابت با پوششهاي غير اسلامي در کشورهاي مسلمان موضوعي است که بايد دست اندرکاران فرهنگي بيش از پيش به آن توجه کنند.

 

در شرايطي که مروري بر ويترين فروشگاههاي بزرگ شهر و نيزمجتمع هاي خريد در جاي جاي استان فروش و عرضه کالاي خارجي و اغلب غير اسلامي را دارند بايد براي پاسخگويي به قشري که نيازهاي متفاوتي دارد نيز برنامه ريزي کرد.

 

احترام به سلايق و عقايد گوناگون و نيازسنجي و عرضه کالاهاي مورد نياز مردم از وظايف مسئولان فرهنگي است.

 

گذري بر خيابانهاي شهر و سر زدن به فروشگاه هاي بزرگ عرضه البسه نشان مي دهد، توليدات بازار با نيازهاي شهروندان متقاضي همخواني ندارد.

 

دانشجويي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چندين فروشگاه بزرگ مانتو فروشي شهر را گشته ام اما مانتويي با رنگ و مدل مناسب به عنوان پوشش رسمي پيدا نکرده ام.

 

وي ادامه داد: اغلب مانتوهاي عرضه شده مانتوهاي مجلسي و غير رسمي است و نياز من دانشجو را تامين نمي کند.

 

يک خانم کارمند در يک مرکز خريد در حالي که از گشت و گذار در فروشگاه ها کلافه شده بود به خبرنگار مهر گفت: ساعت هاست در فروشگاه هاي مختلف براي خريد مانتو و شلوار اداري سرگردانم و اجناس موجود سليقه من را تامين نمي کند.

 

وي بيان کرد: به دنبال خريد مانتوي اداري با جنس خنک مناسب فصل تابستان بودم اما هيچ از يک مانتوهاي فصل موجود در فروشگاه ها به لحاظ طرح و رنگ و بلندي مناسب استفاده در محل کار نيستند.

 

مانتوي اداري مناسب در فروشگاه ها پيدا نمي‌شود

 

وي تاکيد کرد: اغلب وقتي در شهر به فروشگاهي برمي خورم که مانتوي اداري با ظاهر شيک و مناسب دارد و نيز از تنوع جنس و رنگ برخوردار است به ساير همکارانم نيز اطلاع مي دهم تا به اين محل مراجعه کنند.

 

با اين اوصاف با تاکيد بر اينکه مانتوها و توليدات پوشاک موجود در بازار اغلب با هنجارهاي موجود و تقاضاي مخاطبان همخواني ندارد بايد مسئولان فرهنگي با اجراي سياست هايي به ترغيب توليدکنندگان بپردازند.

 

 

 

برگزاري جشنواره هاي فصلي مد و پوشش اسلامي نظير آنچه با عنوان زنان سرزمين من در تهران برگزار شد يا جشنواره هايي با عنوان عرضه محصولات و البسه اسلامي با بهره مندي از هنر جوانان با استعداد رشته هاي دانشگاهي طراحي دوخت و لباس يکي از جمله راهکارهاي کمک به بازار است.

 

همچنين تجربه نشان داده اغلب اين جشنواره ها با استقبال بسيار بالايي مواجه شده و همواره تقاضا براي برپايي اين قبيل جشنواره ها وجود داشته باشد.

 

نمايشگاه مد اسلامي وعده اي که اجرايي نشد

 

درست آبان ماه سال گذشته بود که خبرهايي مبني بر برگزاري نمايشگاه پوشش اسلامي در پارک بانوان کرج منتشر شد و در حالي که انبوه علاقمندان به اين نوع پوشش خوشحال از برگزاري حرکتي فرهنگي به اين شيوه بودند اين رويداد فرهنگي هم در حد وعده باقي ماند و خبري از برگزاري نمايشگاه نشد.

 

فرماندار شهرستان کرج نيز به کرات در مناسبت هاي فرهنگي و جلسات مرتبط بر کمبود مراکز عرضه پوشش اسلامي و متنوع تاکيد کردند اما دستگاه هاي فرهنگي شهر تاکنون در اين حوزه اقدام قابل توجهي نکرده اند.

 

از همين رو با توجه به جمعيت بالاي بانوان دانشجو و شاغل در شهرستان کرج و نياز به تهيه لباس مناسب براي دانشگاه و محل کارو محيط هاي رسمي به نظر مي رسد بايد سياست هاي تشويقي براي توليدکنندگان اين پوشاک نظير معافيت هاي مالياتي و .. .در نظر گرفته شود.

 

ايجاد رقابت ميان توليد کنندگان اين نوع پوشاک، بهره گيري از توان هنرمندان و طراحان خلاق البسه و ... و برگزاري جشنواره هايي با عنوان پوشاک متنوع اسلامي مي تواند علاوه بر پاسخگوي به نياز شهروندان به فرهنگسازي در استفاده از پوشش مناسب با موقيعت ها و هنجارهاي جامعه کمک کند.

 

توليدات بايد با سليقه مشتريان همخواني داشته باشد

 

مروري بر سليقه مشتريان البسه به ويژه مانتو، مقنعه و روسري و شال نشان از اقبال مصرف کنندگان اين نوع البسه به تنوع، بهره گيري از رنگهاي شاد و مناسب و نيز استفاده از طرح هاي سنتي و جديد دارد.

 

 

 

يکي از فروشندگان مانتو در اين خصوص مي گويد: عمده مشتريان از طرح هايي که در آنها نمادهايي سنتي، يراق و بته جقه و بافت سنتي به کار رفته بيشتر استقبال مي کنند.

 

وي ادامه داد: متاسفانه قيمت اين نوع مانتوها اغلب بالاتر از ساير طرح هاست و اين به دليل محدود بودن توليدکننده هاي اين قبيل طرح هاست.

 

امروز اگرچه طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و جلوگيري از بد حجابي و بي حجابي در اغلب شهرهاي کشور در حال اجراست اما به نظر مي رسد همزمان با اجرايي چنين طرح هايي بايد به ساير اقدامات فرهنگي و فرهنگسازي در زمينه بازار مد و لباس نيز دست زد .

 

برگزاري همايش هاي متعدد با موضوع عفاف و حجاب و انجام برخودهاي سوري و نمادگونه و انتشار کتبي بدون خلاقيت و تدوين نکات جديد از جمله اقداماتي است که ادارات فرهنگي بايد از ان کاسته و راهکارهاي عملي ترويج فرهنگ عفاف و فرهنگسازي در خصوص استفاده از پوشش متناسب با محيط هاي رسمي اقدام شود.

 

شهر کرج با تنوع فرهنگي از جمله کلانشهرهاي کشور است که اين روزها برخي مراکز و خيابان هاي اصلي آن از معضل بدپوششي رنج مي برد و آسيب شناسان اجتماعي معتقدند اين موضوع پديده اي چند وجهي است و نبايد فقط با برخورد قهري نسبت به آن اقدام شود.

 

منبع: مهر

نظر شما