شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵۲۸۲۹
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
مديرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک:
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي‌اکبر حسيني در آيين نکوداشت مبعث پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) که روز يکشنبه 28 خرداد در موزه ملک برگزار شد، هدف از بعثت پيامبر(ص) را دعوت انسان به حرکت و وصل او به قله انسانيت و اخلاق دانست.

به گزارش«شهر»، به نقل از روابط عمومي موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، در ابتداي اين آيين، سيدمجتبي حسيني، مديرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، پس از خوشامدگويي، تبريک مبعث رسول(ص) و اشاره به برگزاري هفت جشن طبق وقف‌نامه حاج حسين ملک، گفت: مجموعه ملک تلاش مي‌کند در اين آيين‌ها و به تمين اعيادي که برگزار مي‌شود، يک اثر از آثار گنج‌خانه خود يا يک اثر از گنج‌خانه ايران اسلامي را معرفي کند.




وي ادامه داد: مجموعه ملک تلاش مي‌کند حتي ميراث غيرمکتوب ايران‌زمين را نيز به مردم معرفي کند و از آن‌روست که در جشن ميلاد اميرالمومنين علي(ع)، سنت پهلواني و آيين زورخانه‌اي معرفي شد و امروز نيز بزرگاني به منقبت‌خواني و معراج‌خواني مي‌پردازند.




حسيني همچنين از برپايي جشن ميلاد امام حسين(ع) در هفته آينده همراه با رونمايي از کتاب «لطايف‌الخيال» که در شمارگان محدود به طبع رسيده و نمايش بخشي از مجموعه حسين افشار شامل سفالينه‌‌ها و آبگينه‌ها خبر داد.




در ادامه اين آيين، نماهنگي از برپايي جشن مبعث در ديگر کشورهاي مسلمان پخش شد و پس از آن رضا حيدري و مجتبي حيدري، دو تن از ذاکرين تفرش، به منقبت‌خواني پرداختند.




سخنراني اسحاق صلاحي، رييس کتابخانه ملي، بخش بعدي اين مراسم بود. صلاحي با اشاره به بحث خلق «عقول عاشق» در فلسفه سينوي، گفت: پيامبر اسلام براي اين‌که ما بدانيم شان و مرتبتش کجاست در حديثي مي‌فرمايد «اولين مخلوقي که خداوند خلق کرده، نور تام من بوده است.» و در جايي ديگر مي فرمايد «خداوند وقتي مرا خلق کرد که آدم بين آب و گل بود.» و اين نشان‌دهنده آن است که ايشان از لحاظ شان و مرتبه بر همه مقدم است.




صلاحي در ادامه با اشاره به وقف‌نامه حاج حسين ملک، آن‌را نشانه انديشه و تفکر ديني توام با مديريت امروزي دانست و گفت: ما مي‌توانيم از فرهنگ غني ديني‌مان براي تضمين، بقا، رشد و تعالي فرهنگ بهره ببريم. بندبند وقف‌نامه حاج حسين ملک نشان‌دهنده انديشه مديريتي بوده که ابتدا کتاب و سپس درمان را در اولويت قرار مي‌دهند و اشياي نفيسي را برمي‌گزينند تا چنين موزه‌اي با چنين جايگاهي شکل بگيرد.




وي افزود: بسياري تلاش مي‌کنند ماندگار باشند، ولي بسياري نيز هستند که تلاش مي‌کنند کار ماندگار انجام دهند و کارهاي ماندگار صاحبانشان را نيز ماندگار مي‌کند. بايد تلاش کنيم علاوه بر ميراث‌داري، ميراث‌ساز باشيم تا پل ارتباطي بين نسل‌هاي گذشته و آينده بوده و در خلق و ايجاد ارزش‌هاي معنوي و تعالي جامعه کوشا باشيم. اميدوارم موزه‌‌ها از حالت فراموشي بيرون بيايند و مخازن گران‌بهاي آن‌ها را به سلامت و همراه با انديشه نو به آيندگان برسانيم.




رييس کتابخانه ملي سپس با اشاره به فعاليت‌هاي کميسيون ملي يونسکو در ايران که منجر به ثبت جهاني پنج اثر و ثبت ملي 25 اثر ايراني از سال 84 تاکنون شده است، گفت: يکي از پنج اثر ايراني که هم‌اکنون جزء ميراث جهاني محسوب مي‌شود، نسخه بايسنقري خمسه نظامي، متعلق به گنجينه کتابخانه و موزه ملي ملک است.




در ادامه صلاحي و محمدرضا سعيدآبادي، دبيرکل کميسيون ملي يونسکو در ايران، لوح ثبت جهاني اين اثر را به مديرعامل موسسه و کتابخانه ملي ملک اعطا کردند.




سخنراني حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي‌اکبر حسيني، بخش ديگري از اين مراسم بود. وي پس از تبريک عيد مبعث، سخنانش را با آيه‌اي از کلام‌الله مجيد آغاز کرد و گفت: قرآن کريم پيامبر(ص) را اين‌گونه معرفي مي‌کند «اي پيامبر ما تو را شاهد، مبشر، بيم‌دهنده و سراج منير (خورشيد روشن‌گر) براي انسان‌‌ها فرستاديم.»


وي ادامه داد: در شب هرچه چراغ روشن کني باز هم هجوم تاريکي شکسته نمي‌شود؛ اما وقتي که خورشيد طلوع مي‌کند، تمام تاريکي‌ها مي‌گريزند و همه‌جا روشن مي‌شود. عقل انسان همان چراغ‌هاي کوچکي است که شب‌هنگام زندگي، اطراف را حدود يکي دو قدم روشن مي‌کند و انسان در سوسوي عقل راه‌جويي مي‌کند و نمي‌يابد. اما وقتي خورشيد طلوع مي‌کند، همه‌جا روشن مي‌شود و هر کس در سايه اين نور گسترده مي‌تواند راه سعادت خود را پيدا کند.




وي افزود: قرآن کتاب خداشناسي، انسان‌شناسي، دنياشناسي، فرجام‌شناسي و آخرت‌شناسي است که پيغمبر(ص) براي ما هديه آورده است. قرآن انسان را بسيار کم‌تحمل، بي‌صبر، کم‌توان در تحمل مشکلات و خودخواه و خودپرست معرفي مي‌کند و البته عده‌اي را در اين صفت استثنا کرده و مي‌گويد اولين کساني‌که از اين گرفتاري خلقي خود را نجات مي دهند، نمازگزارانند.




حسيني گفت: همين انسان هلوع و جزوع و منوع، به دست پيغمبر(ص) آن‌قدر بالا مي‌رود و در مکارم اخلاق توانا مي‌شود که قرص نان خويش را به مستمند مي‌دهد و خود با آب افطار مي‌کند و به قله بلند ايثار که بالاترين قله‌هاي اخلاقي است مي‌رسد.




وي تاکيد کرد: اين کار از هرکسي برنمي‌آيد که انسان را با چنان صفاتي به قله هدايت کند و او را در آن قله مستقر کند؛ زيرا آن صفات مثبتي ارزشمند هستند که در وجود آدمي مستقر و دائمي باشند و خداي متعال اين وجود مقدس را مبعوث کرد و برگزيد و برانگيخت که انسان را به اين حرکت دعوت کند و دست او را براي وصل به آن قله بگيرد.




حسيني سپس با ذکر اين کلام پيامبر(ص) که «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را در وجود انسان‌ها نهادينه کنم.»، به سه مکرمت که در ميان 12 مکرمت نقل شده از آن‌حضرت، بيش از سايرين موکد بوده اشاره کرد و آن سه را «پيوند با کسي که از انسان بريده»، «بخشش کسي که به انسان ستم کرده» و «نيکي به کسي که به انسان ستم کرده» عنوان کرد.




پس از سخنان حجت‌الاسلام حسيني، نماهنگي درباره نسخه بايسنقري خمسه نظامي پخش شد.




معراج‌خواني نورمحمد دُرّپور، پايان‌بخش اين جشن بود و پس از آن حاضران در آيين گراميداشت مبعث فرخنده رسول اکرم (صلي‌الله عليه و آله و سلم) به بازديد از نسخه بايسنقري خمسه نظامي که در سرسراي ملک به نمايش گذاشته شده است، دعوت شدند.

نظر شما