جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۲۸۳۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
رئيس انجمن سرطانهاي زنان ايران گفت: سرطانهاي معده و کلورکتال از جمله سرطانهاي شايع در مردان ايراني و سرطانهاي پستان، معده و دهانه رحم جزو سرطانهاي شايع در زنان کشورمان است.

به گزارش «شهر» دکتر اعظم السادات موسوي در مراسم افتتاحيه چهارمين کنگره سرطانهاي زنان ايران که روز سه شنبه در بيمارستان ميلاد برگزار شد، افزود: هر ساله بر ميزان ابتلا به سرطان در جهان دو برابر افزوده مي‌شود و تا سال 2020 ميزان موارد جديد ابتلا به سرطان حدود 20 ميليون نفر خواهد بود.

رئيس چهارمين کنگره سرطانهاي زنان ايران گفت: 70 درصد از موارد جديد سرطان در کشورهاي در حال توسعه خواهد بود بنابراين کشورهاي در حال توسعه با مشکل سرطان به طور جدي مواجه هستند.

 

موسوي ادامه داد: بر اساس پژوهش انجام شده در سال 2008 بيشترين آمار ابتلا به سرطان مربوط به کشورهاي استراليا و نيوزلند بود. خوشبختانه ايران در منطقه‌اي واقع شده است که ميزان ابتلا به سرطان در آن کمتر است. البته شايد علت اين امر مربوط به کمتر بودن گزارش موارد جديد ابتلا به سرطان است.

 

وي تاکيد کرد: افزايش سرطان تحت تاثير بالا رفتن ميزان اميد به زندگي، آلودگي محيط زيست و استرس است به گونه‌اي که تخمين زده مي‌شود در سال 2025، 96 درصد از انسانها بيش از 60 سال زندگي کنند.

 

رئيس انجمن سرطانهاي زنان ايران درباره سرطانهاي شايع گفت: سرطانهاي ريه، پستان، کلورکتال، معده، پروستات و دهانه رحم شايع ترين سرطانها در جهان محسوب مي‌شوند و سرطانهايي مانند ريه، معده، کلورکتال، پستان ميزان مرگ و مير بالاترين نسبت به ساير سرطانها دارند.

 

موسوي افزود: پيش از اين سرطان معده شايع ترين سرطان بود و در حال حاضر ميزان ابتلا به سرطان پستان افزايش يافته است به گونه‌اي که شايعترين سرطان زنان در کشورهاي صنعتي سرطان‌ پستان است اما ميزان مرگ و مير آن به اندازه کشورهاي در حال توسعه است که اين سرطان‌ در آن کشورها شيوع کمتري دارد.

 

وي با اشاره به علل ابتلا به سرطانها اظهار کرد: در کشورهاي توسعه يافته، هورمونها و عادات غلط غذايي علت ابتلا به سرطان است ولي در کشورهاي در حال توسعه سرطان‌هاي مربوط به عفونت ها مانند سرطان دهانه رحم شايعتر است.

 

موسوي با اشاره به تحقيقات انجام شده در زمينه سرطان در ايران گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده در سال 2008 شيوع سرطان در مردان ايراني 121 تا 123 در صد هزار بوده است و شيوع سرطان در ايران کمتر است. از سوي ديگر سرطانهاي معده، کلورکتال از جمله سرطانهاي شايع در مردان ايراني و سرطانهاي پستان، معده و دهانه رحم جزو سرطان‌هاي شايع در زنان کشورمان است.

 

رئيس انجمن سرطانهاي زنان ايران تاکيد کرد: لازم است تحقيقات اساس هر برنامه براي کنترل سرطان قرار گيرد در اين جهت بايد غربالگري به خوبي انجام شود و کيفيت سيستم بهداشتي افزايش يابد. همچنين مراکزي براي ارجاع بيماران سرطاني در نظر گرفته شود و در کل به گونه‌اي عمل کنيم تا دسترسي بيماران به مراکز درماني امکانپذير شود.

 

موسوي تصريح کرد: متاسفانه تعداد محققان در کشورهاي در حال توسعه 30 برابر کشورهاي کمتر توسعه يافته است و 95 درصد از پژوهش‌هاي انجام شده درباره سرطان در کشورهايي صورت مي‌گيرد که 20 درصد جمعيت جهان در آنها زندگي مي‌کنند. بنابراين لازم است براي انجام تحقيقات در زمينه سرطان در ايران به گونه‌اي اساسي فکر شود.

 

وي با اشاره به جايگاه انجمنهاي علمي در زمينه کاهش ابتلا به سرطان اظهار کرد: انجمنهاي علمي مي‌توانند در زمينه کاهش عوامل خطر، پيشگيري و برگزاري برنامه‌هاي آموزشي به منظور افزايش کيفيت مبارزه با سرطان عمل کنند. البته مسئولان نيز در اين زمينه اقداماتي انجام داده‌اند اما با توجه به توانايي‌هاي موجود در کشور، بايد در زمينه مبارزه با سرطان مديريت بهتري انجام شود.

 

موسوي در پايان گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده در سال 88 به وزارت بهداشت پيشنهاد شد که در 4 استان مراکز ثبت سرطان راه اندازي شود و اميدواريم اين پيشنهاد محقق شود.

 

منبع: مهر

نظر شما