جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۳۱۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
رهبر معظم انقلاب در ديدار مسوولان عالي قضايي، اظهارداشتند: دولت، مجلس و قوه قضاييه، همه در جبهه واحد دفاع از اسلام، ملت ايران و استقلال و هويت کشور در مقابل تلاش همه جانبه قدرتهاي استکباري، قرار دارند و بايد با پرهيز از مسائل حاشيه اي و اختلافي، به يکديگر کمک کنند.

به گزارش «شهر» به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه-7 تير-در ديدار رئيس، مسئولان عالي و قضات قوه قضاييه، ارتقاء دستگاه قضايي بمنظور تحقق عدالت قضايي در جامعه را مهمترين هدف برشمردند و ضمن تبيين برخي نكات مهم براي رسيدن به اين هدف، همكاري همه دستگاهها بويژه قواي سه گانه را در شرايط كنوني فريضه و لازم دانستند و تأكيد كردند: دولت، مجلس و قوه قضاييه، همه در جبهه واحد دفاع از اسلام، ملت ايران و استقلال و هويت كشور در مقابل تلاش همه جانبه قدرتهاي استكباري، قرار دارند و بايد با پرهيز از مسائل حاشيه اي و اختلافي، به يكديگر كمك كنند.

 

در اين ديدار كه در تالار اماكن متبركه آستان قدس رضوي در مشهد مقدس و در سالروز شهادت آيت الله بهشتي و 72 تن از ياران انقلاب اسلامي در هفتم تير سال 1360، برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامي ضمن تجليل از شهيد بهشتي و شهداي هفتم تير، ارتقاي قوه قضاييه و تحقق عدالت قضايي مورد نظر نظام اسلامي را زمينه ساز حل شدن بسياري از مشكلات و برچيده شدن مفاسد دانستند و افزودند: با توجه به ظرفيت هاي موجود در كشور، قطعاً مي توان با تلاش و ابتكار و بكارگيري ظرفيت ها، به هدف بزرگ ارتقاي دستگاه قضايي رسيد.

حضرت آيت الله خامنه اي، در تشريح زير ساخت هاي مورد نياز براي ارتقاي قوه قضاييه، خاطرنشان كردند: تدوين برنامه اي جامع، كامل، دقيق و همه جانبه، يكي از اساسي ترين كارها براي ارتقاي اين قوه است.

ايشان تأكيد كردند: تدوين برنامه جامع، كار بسيار مهمي است اما مهمتر از آن، اجرايي و عملياتي شدن اين برنامه جامع و حركت شتابنده براي اجرا آن است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: منظور از حركت شتابنده، شتاب زدگي در حركت نيست، بنابراين بايد با حوصله و دقت اما بدون تأخير، اين كار انجام شود.

رهبر انقلاب اسلامي، اتقان احكام قضايي را يكي ديگر از پيش نيازهاي ارتقاي قوه قضاييه برشمردند و خاطرنشان كردند: احكام قضايي بايد از آنچنان استحكام محتوايي برخوردار باشند كه اگر در معرض نظر متخصصان امور فقهي و حقوقي قرار گيرند، قاضي صادر كننده آن، هيچ دغدغه اي نداشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: تصميم براي اتقان احكام دادگاهها بايد در قوه قضاييه فراگير شود زيرا نقض مكرر احكام دادگاههاي بدوي نشان دهنده نقض محتوايي و شكلي احكام است.

ايشان همچنين با تأكيد بر لزوم كاهش توسل به زندان در مجازاتها، به عنوان يك سياست جاري در قوه قضاييه، خاطرنشان كردند: بايد تا آنجا كه ممكن است، مجازات زندان به حداقل برسد زيرا زندان يك پديده نامطلوب است و تبعات گسترده اي براي زندانيان، خانواده هاي آنان و حتي محيط كار افراد دارد.

رهبر انقلاب اسلامي حفظ آبروي افراد را يكي از مسائل بسيار حساس و مهم برشمردند و خاطرنشان كردند: بخش قابل توجهي از اين موضوع، متأسفانه به فضاسازي ها و شايعه سازيهاي برخي مطبوعات و پايگاههاي رايانه اي مربوط مي شود اما قوه قضاييه نبايد به هيچ وجه تحت تأثير اين جوسازيها قرار گيرد.

ايشان كادرسازي براي مناصب مديريتي و مسئوليتهاي ارشد قوه قضاييه را از ديگر لوازم ارتقاي دستگاه قضايي برشمردند.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود همكاري قواي سه گانه را يكي از نيازهاي كنوني كشور دانستند و افزودند: امروز قدرتهاي زورگوي دنيا، تمام توان خود را متمركز كرده اند تا شايد بتوانند به نظام جمهوري اسلامي و حركت عظيم آن كه الهام بخش دنياي اسلام است، خدشه اي وارد كنند.

ايشان بيداري كنوني در دنياي اسلام و شوق روزافزون توده هاي مردم به آرمانهاي اسلامي را نتيجه حركت پيش رونده جمهوري اسلامي ايران در افكار عمومي دنياي اسلام دانستند و خاطرنشان كردند: هر موفقيت و يا پيشرفت علمي نظام اسلامي، حركت هاي عظيم اجتماعي مردم همچون انتخابات پرشور و همچنين ايستادگي و مقاومت جمهوري اسلامي در مقابل زورگويي هاي استكبار، هر كدام، مشوقي براي ملتها بمنظور پيگيري استقلال بر پايه اسلام است و بر همين اساس قدرتهاي زورگو تمام توان خود را بر ملت ايران متمركز كرده اند تا شايد اين كانون اصلي را از رونق بياندازند.

رهبر انقلاب اسلامي جنجالهاي مختلف بر ضد نظام اسلامي بويژه در زمينه حقوق بشر و انرژي هسته اي را در همين چارچوب ارزيابي و تأكيد كردند: اين قدرتهاي زورگو كه به دروغ نام خود را جامعه جهاني مي گذارند، تلاش دارند جمهوري اسلامي ايران را از پشتوانه مردمي خود محروم كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح اين توطئه افزودند: هدف اصلي قدرتهاي استكباري از اعمال تحريم ها، مردم ايران هستند تا فشارها باعث شود كه مردم به ستوه بيايند و از نظام اسلامي جدا شوند اما به فضل الهي در اين توطئه نيز شكست خواهند خورد زيرا آنها مردم و مسئولان ما را همچنان نشناخته اند.

ايشان تأكيد كردند: اين خدعه دشمن، براي مردم بخوبي شناخته شده است و به همين دليل مردم در عرصه هاي مختلف حضور پرشورتري دارند و مسئولان نيز حقاً و انصافاً تمام تلاش خود را بكار گرفته اند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش همه جانبه امريكا براي محاصره جمهوري اسلامي ايران، افزودند: آنها خودشان امروز در محاصره مشكلات جدي و غيرقابل حل هستند در حاليكه ايران به لطف خداوند، همه امكانات مورد نياز را در اختيار دارد.

حضرت آيت الله خامنه اي، امكانات و ثروت داخلي، مردم خوب، وجود منابع انساني و نداشتن بدهكاري جهاني را از نقاط قوت ايران برشمردند و افزودند: در شرايط كنوني، دشمن با همه توان وارد ميدان شده تا دسترسي جمهوري اسلامي به اين منابع و نقاط قوت را كاهش دهد اما از طرف ديگر مسئولان هم تمام توان خود را بكار گرفته اند تا اين توطئه خنثي شود.

ايشان تأكيد كردند: در چنين شرايطي، همكاري همه دستگاهها و قواي سه گانه لازم، فريضه و قطعي است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: هرگونه واگرايي نيروها و قواي سه گانه از يكديگر، به ضرر كشور است، بنابراين همه بايد با يكديگر همكاري كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: دولت، مجلس و قوه قضاييه، همه در يك جبهه و آنهم جبهه دفاع از اسلام، ملت شريف ايران و استقلال و هويت كشور قرار دارند و بر همين اساس، كمك به يكديگر بايد اصل قرار گيرد و برخي بگومگوها و خدشه ها در كار يكديگر، حذف شوند .

ايشان خاطرنشان كردند: اگر هر يك از طرفها بخواهد دائماً به كار طرف ديگر بپردازد، مشكل حل نخواهد شد، بنابراين هر يك از قوا از جمله قوه قضاييه بايد وظيفه خود را بطور كامل انجام دهند و با قواي ديگر همكاري كنند.

رهبر انقلاب اسلامي بار ديگر بر تخلف ناپذير بودن وعده الهي مبني بر ياري تلاش كنندگان در راه حق، تأكيد كردند.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين از تلاشهاي رئيس قوه قضاييه و مسئولان، قضات و كاركنان دستگاه قضايي تشكر و قدرداني كردند.

در ابتداي اين ديدار آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه در گزارشي از عملكرد سه ساله دستگاه قضايي، ضمن اشاره به دو عامل مهم مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب از جمله حفظ «اقتدار قوه قضاييه» و «اعتماد عمومي جامعه» مجموعه اي از اقدامات دستگاه قضايي را براي رسيدن به اين اهداف تشريح كرد.

رئيس دستگاه قضا توسعه و بازسازي، بهره گيري از فناوري هاي نوين، توجه ويژه به موضوع نظارت، راه اندازي معاونت مطالعات راهبردي، تدوين برنامه جامع، برخورد قاطع با مفاسد اقتصادي و مقابله بي امان با قاچاقچيان و برهم زنندگان امنيت اجتماعي، ساماندهي مسائل مرتبط با ثبت اسناد و املاك در كشور، توجه ويژه به موضوع پيشگيري از جرائم و حضور فعال در مجامع بين المللي براي مقابله با هجمه ي غرب درخصوص حقوق بشر را از جمله اقدامات دستگاه قضا برشمرد.

نظر شما